نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 12:00

روزانه ۲۷ ازدواج در اردبیل به ثبت می‌رسد

اردبیل- مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: در حال حاضر به طور میانگین روزانه ۲۷ مورد ازدواج در استان اردبیل به ثبت می‌رسد.

وحید خلوصی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در استان اردبیل در بحث ولادت ما با یک سیر نزولی روبه‌رو هستیم و ضرورت دارد با رفع موانع ازدواج به افزایش زاد و ولد در استان کمک کنیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ولادت ثبت شده در این استان به بیش از ۱۵ هزار و ۶۶۵ مورد رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ این میزان ۴.۸ دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: روزانه ۴۳ نوزاد و در هر ساعت ۱۴ نوزاد در استان اردبیل به دنیا می‌آیند که نرخ ولادت در این استان ۱۲.۴ دهم درصد است که تولد نوزادان پسر نسبت به دختر پیشی گرفته است.

خلوصی افزود: میانگین سن اولین فرزند در بین زوجین استان ۲۶ سال برای بانوان و ۳۳ سال برای آقایان است و ما ۱۳.۵۵ صدم درصد نرخ عمومی ولادت را در کشور شاهد هستیم که این میزان در استان اردبیل ۱۲.۴ دهم درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این استان ۱.۵ درصد سهم ولادت کشور را به نام خود ثبت کرده که یک رقم قابل تأمل است.

خلوصی به آمار فوتی‌ها نیز در یک سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: آمار فوتی‌های استان سیر صعودی به خود گرفته به طوری که در سال گذشته هفت هزار و ۵۳۵ نفر در استان جان باخته‌اند.

وی اضافه کرد: ما با آمار منهای ۱۹ درصد فوتی‌ها در استان روبه‌رو هستیم که در سال گذشته روزانه ۲۱ نفر در این استان فوت کردند که نرخ عمومی فوت ۷.۱ دهم درصد است.

خلوصی بیان کرد: به ازای هر ۱۰۰ فوت زن، ۱۱۳ فوت مردان به ثبت رسیده که آمار قابل تأملی به شمار می‌رود.

وی میانگین سنی افراد فوت شده در استان را ۶۴ تا ۶۵ سال اعلام کرد و گفت: استان اردبیل ۱.۸ دهم سهم فوتی‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

سیر نزولی آمار ازدواج نگران کننده است

خلوصی در مورد آمار ازدواج نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص جامعه جوانان چندان راغب به ازدواج نیستند و ما با یک سیر نزولی در این بخش روبه‌رو هستیم که در سال گذشته ۱۱ هزار و ۳۴۳ مورد ثبت ازدواج را در این استان شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: این میزان نسبت به سال گذشته منفی ۱۱.۵ درصد بوده که در مجموع سال گذشته هر روز ۲۷ ازدواج در این استان به ثبت رسیده است.

خلوصی میانگین سنی ازدواج مردان را ۲۷ و زنان را ۲۳ سال اعلام کرد و گفت: سهم استان از آمار ازدواج کل کشور ۲ درصد است.

وی در مورد شاخص‌های طلاق نیز افزود: سال گذشته سه هزار و ۴۳۶ مورد طلاق در استان به ثبت رسید که نسبت به سال قبل آمار کاهشی را در این حوزه شاهد هستیم.

خلوصی میانگین سنی زوجه طلاق گرفته را ۳۰ سال و زوج را ۳۵ سال اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین طلاق در گروه سنی ۲۴ تا ۲۹ سال برای زنان و ۳۰ تا ۳۴ سال برای مردان به ثبت رسیده که سهم استان از طلاق کشور نیز ۲ درصد بوده است.

وی از فعالیت سامانه‌های ثبت احوال به عنوان دقیق‌ترین مبنای آمار و ارائه اطلاعات اشاره کرد و گفت: پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور که زیر نظر ثبت احوال است، مطمئن‌ترین سامانه اطلاعاتی است که گروه‌های مختلف جامعه می‌توانند از اطلاعات و آمار آن استفاده کنند.

خلوصی ضرورت عمل به قانون جوانی جمعیت را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در این زمینه باید همه مسئولان استانی و کشوری دست به دست هم دهند تا تمامی مفاد این قانون اجرایی و عملیاتی شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل در مورد راه‌اندازی سامانه «سببی و نسبی» نیز اضافه کرد: در قالب سامانه «سهیم» به راحتی می‌توان تمامی اطلاعات جمعیتی به ویژه روابط نسبی و سببی را مشاهده کرده و در جریان آن قرار گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1227188

مهمترین اخبار ایران و جهان: