نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 10:08

نکاتی پیرامون تربیت دینی کودکان/اینجا باید ریا کرد

بیرجند- مدیر مدرسه علمیه نرجس گفت: چنانچه می‌خواهیم یک ارزش اخلاقی در کودک شکل بگیرد، بهترین روش، عملیاتی است به این معنا که فرزند کار نیک را در رفتار والدین مشاهده کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بحث تربیت دینی امروزه تبدیل به یکی از دغدغه‌های والدین شده است. والدینی که دوست دارند صفاتی چون خیرخواهی، مهرورزی، انجام مسئولیت‌های اجتماعی و … در کودکشان شکل بگیرد، از طرفی آشنایی با راهکارهای تربیت دینی نداشته و از جنبه دیگر نگران تأثیرات اجتماع و گروه همسالان بر فرزند خود هستند.

بسیاری از مبلغان نیز بر این نکته عقیده دارند که تبلیغ برای کودکان نیازمند دقت در یک سری از مؤلفه‌ها است که بی توجهی به آن ما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند. اما چگونه می‌توان با راهکارهایی ساده ارزش‌های دینی را برای کودک و نوجوان نهادینه کرد.

اخلاق پسندیده را با رفتار خودمان به کودک منتقل کنیم

فاطمه صغری حجی پور، مدیر مدرسه علمیه نرجس (ع) بیرجند اظهار کرد: اگر می‌خواهیم یک ارزش اخلاقی چون مهر ورزی و خیرخواهی در کودک شکل بگیرد، بهترین روش، روش عملیاتی است به این معنا که کودک این کار خیر را در والدین ببیند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال اگر می‌خواهیم به نیازمندی کمک کرده و یا امانتی را به یک آشنا و همسایه بدهیم، در حضور کودک انجام دهیم و بی شک در این موقعیت کار خیر ما ریا محسوب نمی‌شود.

مدیر مدرسه علمیه نرجس (ع) بیرجند ادامه داد: در یک مصداق دیگر اگر والدین می‌خواهند فرزندانشان، کودک کتابخوانی شود حتماً در مقاطعی او را با خود به کتابخانه ببرند، برایش کتاب بخرند و جلوی چشم او کتاب بخوانند.

یک خاطره خوب از ترویج کار نیک در کودکان

حجی پور افزود: خاطرم هست که در زمان هشت سال دفاع مقدس وقتی اعلام می‌شد که به جبهه‌ها کمک کنید، پدر پتویی را که می‌خواست به رزمندگان کمک کند، به ما می‌داد تا تحویل بدهیم تا نوع دوستی و خیرخواهی در ما نهادینه شود.

وی گفت: این روش تربیتی پدر در من تأثیر گذاشته و ارزش فعالیت‌های اجتماعی را برای من به وضوح نشان داد.

مبلغ دینی در خراسان جنوبی درباره تربیت کودک در حوزه حجاب بیان کرد: در این مورد هم در وهله اول رفتار عملی خود والدین حائز اهمیت است و دختر ما باید مادر را به عنوان یک الگو در مقابل چشمان خود داشته باشد.

بانوی فرهیخته خراسان جنوبی، افزود: خاطرم نیست که حتی یک بار به دخترم گفته باشم که حجاب را رعایت کن چرا که وقتی خودم به این ارزش مقید هستم، فرزندم در من مشاهد کرده و همواره آن را رعایت می‌کند.

راهکارهایی برای علاقمند کردن کودک به حجاب

حجی پور ادامه‌داد: برخی از والدین قبل از سن تکلیف دختر یعنی در سن ۶-۷ سالگی در مواقع و شرایطی چون زیارت، مراسم روضه و محافل مذهبی بر سر او روسری می‌گذارند تا کم کم در ۹ سالگی در همه مواقع حجاب کامل را داشته باشد که این روش می‌تواند در نهادینه کردن این ارزش اخلاقی در او مؤثر باشد.

وی گفت: از طرف دیگر اگر حجاب کودک و نوجوان از رنگ‌های روشن باشد بی شک موجب تشویق او برای محجبه شدن خواهد شد و همچنین به زیبایی مو و آرایش او در محیط خانه و در نزد افراد محرم توجه داشته باشیم تا از شادی‌ها نیز بهره بگیرد.

مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس (س) بیرجند اظهار کرد: چه اشکالی دارد که بانوان مذهبی و محجبه در محیط‌های زنانه دقت در استفاده از لباس‌های زیبا و رنگ‌های متنوع و روشن داشته باشند تا این ذهنیت وجود نداشته باشد که زنان مذهبی شاد نیستند.

تذکرهای فرزند را از عمق جان بپذیریم

حجی پور در زمینه چگونگی نهادینه کردن ارزش امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ انتقاد در کودک و نوجوان بیان کرد: برخی از والدین وقتی فرزندشان اشتباهشان را به آنان گوشزد می‌کند با عصبانیت بیان می‌کنند که تو می‌خواهی به من چیزی یاد بدهی؟

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر واقعاً رفتار ما اشتباه است باید از او بابت تذکرش تشکر کنیم تا امر به معروف در او شکل بگیرد و خاطره خوشی از انجام این فریضه دینی داشته باشد.

مبلغ دینی با تأکید بر اهمیت نهادینه کردن مباحث تربیتی از سنین کودکی، گفت: برخی از والدین وقتی فرزندشان به ۱۵-۱۶ سالگی می‌رسد ابراز نگرانی می‌کنند که او نماز نمی‌خواند و یا نسبت به حجاب مقید نیست در حالی که در این سن تا حدی شخصیت فرد شکل گرفته و قبل تر باید دقت می‌کردند.

حجی پور افزود: البته نباید در هیچ سنی نا امید از رحمت خداوند شد و حتی در نوجوانی و جوانی فرزند نیز باید برای اصلاح او تلاش کنیم ولی هیچ چیز جای کار تربیتی در کودکی را نمی‌گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1276744

مهمترین اخبار ایران و جهان: