نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 11:53

انتخابات ترکیه؛ بازداشت مؤسس شرکت تحقیقاتی و نظرسنجی اوراسیا

موسس شرکت تحقیقاتی و نظرسنجی اوراسیای ترکیه به همراه 11 فعال دیگر، یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بازداشت شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای ترکیه از بازداشت ۱۲ فعال در ترکیه به اتهام انتشار اسناد و عکس‌های جعلی درباره «محرم اینچه» یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه خبر دادند.

محرم اینچه، (پنجشنبه، ۱۱ مه) در اقدامی شوکه‌کننده، از نامزدی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کناره‌گیری کرد. امری که می‌تواند موضع «کمال قلیچداراوغلو» رقیب اصلی «رجب طیب اردوغان» را در انتخابات تقویت کند.

بر اساس این گزارش، روز گذشته، درست یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، ۱۲ نفر از جمله «کمال اوزکیراز» موسس شرکت تحقیقات و نظرسنجی اوراسیا دستگیر شدند. شرکت تحقیقاتی اوراسیا یکی از مهمترین شرکت های نظرسنجی در ترکیه دستگیر شدند. 

دلیل بازداشت این افراد، شکایت محرم اینچه از آن‌ها به اتهام اشتراک‌گذاری اسناد و تصاویر جعلی است. امری که باعث شده، اینچه مجبور به کناره‌گیری از نامزدی ریاست‌جمهوری شود. 

به اعلام رسانه‌های ترکیه، این نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اعتبار شرکت نظرسنجی اورآسیا را که در تمامی نظرسنجی‌ها پیروزی «کمال قلیچدار اوغلو» را پیش بینی می‌کرد، زیر سوال برد و در پی صدور حکم قضایی، کمال اوزکیراز بازداشت شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت ۸:۰۰ صبح امروز یکشنبه (۱۴ می/ ۲۴ اردیبهشت) به وقت محلی در سراسر این کشور آغاز شد.

به گزارش رویترز، این انتخابات نه تنها مشخص می‌کند چه کسی ترکیه ۸۵ میلیونی را هدایت خواهد کرد، بلکه تعیین‌کننده چگونگی اداره این کشور و سرنوشت اقتصاد آن در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی است.

این در حالی است که در اغلب نظرسنجی‌های صورت گرفته، «کمال قلیچداراوغلو» رقیب اصلی اردوغان که ریاست ائتلاف متشکل از شش حزب مخالف را برعهده دارد، بسیار به او نزدیک است و در برخی موارد حتی از او پیشی گرفته است.

«سنان اوغان» نامزد سوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه است که بر اساس نظرسنجی‌ها شانس زیادی برای رسیدن به قدرت ندارد. 

پایان پیام/م

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1210988

مهمترین اخبار ایران و جهان: