نیوز سیتی!
26 اسفند 1401 - 12:33

همایش بین‌المللی «هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی» در سال 1403 برگزار می‌شود

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه از برگزاری همایش بین‌المللی هوش مصنوعی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله اعرافی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدرضا قاسمی دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی، طی سخنانی اظهار کرد: در مسئله هوش مصنوعی کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا و چین سرمایه‌گذاری‌های جدی در این حوزه داشته‌اند، امروزه هوش مصنوعی از یک فناوری متصل به رایانه به یک فناوری راهبردی و اقتدارآفرین تبدیل شده است.

وی افزود: کاربردهای هوش مصنوعی امروز در مسائل سرنوشت‌ساز است. برای مثال صنایع دفاعی، حکمرانی، صنعت و معدن، امنیت، آب، سلامت و... استفاده می‌شود.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: اگر عقب‌ماندگی در این زمینه داشته‌باشیم نتیجه‌اش این است که در آینده خود و کشور عقب‌مانده خواهیم بود؛ اگر ما دنبال هوش مصنوعی هستیم خودمان باید الگوهای این عرصه را طراحی کنیم.

قاسمی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ اولین همایش ملی مربوط به هوش مصنوعی که برگزار کردیم، متوجه شدیم هوش مصنوعی زمینه‌هایی را برای فرصت‌ها و تهدیدها فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی به رشد و بالندگی تمدن ما بسیار کمک خواهد کرد، تمدن مقابل یعنی غربی‌ها پرچم‌دار حوزه هوش مصنوعی هستند و در هر بازه زمانی با ارائه محصولی ما را شگفت‌زده می‌کنند. بدین جهت تمدن نوین اسلامی مدنظرمان باید الگویی در حوزه هوش مصنوعی داشته باشد.

دبیر اجرایی این همایش بین المللی گفت: واقعیت آن است که در حوزه فلسفه و اخلاق هوش مصنوعی کم کاری داریم، هوش مصنوعی پیامد‌هایی را در زمینه مختلف مانند فرهنگ، حقوق، سبک زندگی و... خواهد داشت. اگر ما هوش مصنوعی را با فرهنگ اسلامی تجویز کنیم به یک فناوری تمدن‌ساز خواهیم رسید.

قاسمی تاکید کرد: در خصوص هوش مصنوعی کشور‌های اسلامی که مشغول به فعالیت هستند در این زمینه به ما کمک خواهند کرد و به نوعی تبادل‌های علمی و نظری صورت خواهد گرفت.
 
وی توضیح داد: این همایش بین‌المللی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله اعرافی برگزار خواهد شد، به‌دنبال این هستیم تا پایان سال ۱۴۰۲ مقاله‌ها را دریافت و سپس ارزیابی کنیم.

عضو حقیقی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های مقاله علمی، یادداشت راهبردی، محتوای ترویجی هنری و ایده‌ها، محصولات فناورانه برای دبیرخانه همایش ارسال کنند.

قاسمی عنوان کرد: مهلت ارسال چکیده آثار تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، مهلت ارسال اصل آثار ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ و برگزاری همایش نیمه نخست سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

وی ادامه داد: در راستای برگزاری این همایش با دانشگاه‌های برتر داخلی و خارجی و مجموعه‌های اندیشه‌ورز و فناور مطرح مذاکره شده و در این رویداد حضور پیدا خواهند کرد.

قاسمی در پایان بیان کرد: به‌دنبال این هستیم در حوزه هوش مصنوعی الگوهایی را ارائه کنیم که از هر نظر برتر باشد، که حوزه‌ علمیه ظرفیت این موضوع را دارد.
پایان پیام/۷۸۰۳۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1097444

مهمترین اخبار ایران و جهان: