نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 13:11

سرای روضه‌ها در حسینیه خراسان جنوبی/ شور عزاداری بشرویه

بیرجند- مراسمی که حاج علی اشرف در اواخر دوره صفوی - اوایل افشار در بشرویه پی‌ریزی کرد، بدون کوچکترین تغییری در طی این چند سده باقی مانده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از مدارک مکتوب که در خصوص پایه‌ریزی اصولی مراسم محرم بشرویه موجود است نزدیک به سیصد و پنجاه سال می‌گذرد.

مراسمی که حاج علی اشرف در اواخر دوره صفوی - اوایل افشار در بشرویه پی‌ریزی کرد، بدون کوچک‌ترین تغییری در طی این چند سده باقی می‌ماند و در میان مردم بشرویه ای از جایگاه و قداست ویژه‌ای برخوردار است.

از این رو از بشرویه به عنوان حسینیه خراسان جنوبی یاد می‌شود و همه کوچه‌های شهر در محرم رنگ و بوی عزاداری و مرثیه و روضه خوانی می‌گیرد و همه در تکاپوی زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای کربلا هستند.

سیدامیر سلیمانی رباطی مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بشرویه در این زمینه گفت: علاقه به مکتب اهل بیت (ع) در بشرویه‌ای که به گفته تاریخ نویسان به شهر دارالعلم و الامان شهره بوده محرمش نیز شور و حال خاصی دارد.

قالب‌های مختلف عزاداری در بشرویه

وی ادامه داد: به همین دلیل است که مراسم آئینی محرم بشرویه دایره وسیعی از مفاهیم واقعه عاشورا را در برمی‌گیرد و تصویرسازی و باز زنده‌سازی این واقعه در قالب رویدادهایی چون علم‌گردانی، نخل‌گردانی، عماری، تنور خولی، تعزیه زعفرجن، بنی اسد و شبیه‌خوانی به چشم می‌خورد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان بشرویه گفت: جدای از اماکن عمومی مذهبی در شهر بشرویه ما با فرهنگ وقف روضه‌ی خانه‌های تاریخی مواجه می‌شویم که در تمام محلات تاریخی شهر دیده می‌شود که عمدتاً فاقد وقف نامه بوده و نسل به نسل این سنت زیبا با عنوان وقف اولاد و با متولی وارثان در خانه‌های تاریخی اجرا می‌شود.

سلیمانی رباطی در این خصوص افزود: مالکین خانه‌های تاریخی از دوره صفوی تا قاجار و معمولاً با تاریخ نامشخص اقدام به وقف خانه برای برگزاری روضه سیدالشهدا (ع) کرده و وارثین نیز سال به سال مکلف به انجام این نوع از موقوفه هستند.

اشاره به برخی از سرای روضه‌ها در بشرویه

وی افزود: این الگوی فرهنگی به عنوان یکی از شاخصه‌های محرم بشرویه شناخته می‌شود که معمولاً در معنای عام به عنوان سرای روضه‌ها یا با اعلام خاصی به نام مالکین نظیر سرای سرکه، سرای رضوانی، سرای خاوری، سرای علی‌نژاد، سرای عطار، سرای حسین‌پور و غیره شناخته می‌شود.

مسئول میراث فرهنگی بشرویه اظهار کرد: در حال حاضر نیز وارثان صاحبان این خانه‌ها در ایام محرم تا صفر با سیاه‌پوش کردن خانه‌ها مبادرت به روضه خوانی و پذیرایی از عزاداران حسینی می‌کند.

سلیمانی رباطی یادآور شد: این سنت‌های زیبا نسل به نسل منتقل شده و امروز به ما رسیده است و ما نیز باید نهایت تلاش خود را برای حفط آن به کار گیریم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1415388

مهمترین اخبار ایران و جهان: