نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 15:33

۷ سوداگر چوب در دزفول دستگیر شد

دزفول - سرپرست پارک ملی دز گفت: هفت نفر از سوداگران چوب‌های جنگلی منطقه حفاظت شده و پارک ملی دز در هفته گذشته دستگیر شدند.

یاسر رنجبر روز شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هفت نفر از متخلفانی که با قلع و قمع درختان جنگلی و بیشه زارهای پارک ملی دز از این طریق انتفاع مالی غیرمجاز داشتند، با حمایت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول و همکاری نیروی دستگیر شدند و وسایل نقلیه، ابزار آلات و تمامی ادوات جرم آنها با دستور دادستان توقیف شد.

وی با بیان اینکه این متخلفان طی چند مرحله شناسایی و دستگیر شدند، افزود: تعدادی از متخلفان در یک مرحله طی گشت و کنترل‌های هفته جاری مأموران اجرایی اداره پارک ملی دز در حوزه استحفاظی مناطق تحت مدیریت خود دستگیر شدند.

سرپرست پارک ملی دز عنوان کرد: مأموران در جریان این عملیات در نقاطی از جنگل‌های منطقه که در معرض آسیب و دست درازی سوداگران چوب قرار داشتند، مستقر شده بودند.

رنجبر افزود: مأموران این یگان با کشیک‌های شبانه روزی نامنظم به منظور حصول نتیجه و برخورد با خاطیان، مسیرهای احتمالی منتهی به محل خرید چوب‌های غیرمجاز جنگلی را کنترل کردند که در این مأموریت نیز موفق به دستگیری چند متخلف دیگر شدند.

وی با بیان اینکه سرکرده سوداگران چوب نیز دستگیر شده است، گفت: در مورد دیگر، راننده خودروی حامل چوب‌های بریده شده با مشاهده مأموران از توقف خودرو با دستور ایست ضابطان خودداری کرد که با رعایت قانون و پس از تعقیب و گریز کم خطر، مأموران اجرایی یگان پارک ملی دز موفق به توقیف خودرو و دستگیری راننده متخلف شدند.

رنجبر ادامه داد: با دستور دادستان، خودروهای حامل بار غیرمجاز چوب‌های جنگلی تا تعیین تکلیف و تکمیل سیر مراحل قانونی در پاسگاه‌های انتظامی و محیط بانی توقیف شدند.

رئیس پارک ملی دز بیان کرد: نیروهای اداره پارک ملی دز همچنین موفق به کشف یک باب گاراژ و محل خرید و دپوی درختان جنگلی قطع شده از سطح منطقه و حوزه استحفاظی این اداره شدند که با هماهنگی مأموران پاسگاه انتظامی، افراد خاطی برای تشکیل و تکمیل پرونده به منظور گذراندن سیر مراحل قضائی به اداره پارک ملی دز معرفی شدند.

رنجبر اضافه کرد: تخلف‌هایی که حاصل قطع درختان و بیشه زارهای جنگلی باشند بر اساس بند (د) ماده ۱۰ قانون شکار و صید و همچنین طبق ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، متفاوت بوده و تخلف فرد خاطی باوجود نابودی جنگل‌ها و ذخیره گاه‌های طبیعی، بار مالی سنگین و جبران ناپذیری را برای فرد به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: افرادی که به صورت غیرقانونی در این مسیر قصد انتفاع مالی دارند آگاه باشند که حافظان طبیعت مستقر در پارک ملی دز بر اساس وظیفه ذاتی خود در برخورد با این اشخاص هیچ مماشاتی نخواهند داشت و بر اساس قانون با آنها برخورد می‌شود.

رنجبر از مردم و همیاران سبزاندیشی که خارج از مجموعه دغدغه حفاظت از این ذخایر با ارزش طبیعی را دارند و برای حفاظت بهتر، همگام با مسیر سبزپوشان پارک ملی دز قدم بر می‌دارند، قدردانی کرد.

رئیس پارک ملی دز اظهار امیدواری کرد: با تکیه بر «ماده ۵۰» قانون اساسی دغدغه و حفاظت از محیط زیست برای آحاد جامعه به یک امر جدی و جزئی از مسئولیت‌های زندگی روزمره خود تلقی شود و هر خانواده یک خانه محیط زیستی باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1438288

مهمترین اخبار ایران و جهان: