نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 13:57

دیدار مقامات ایران و افغانستان میتواند عامل حل مشکلات حقابه هامون باشد

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دیدار مسئولان محیط زیست ایران و کشور افغانستان میتواند راهگشای مشکل حقابه هامون و ریزگرد ها باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز ،  مجتبی ذوالجودی  با اشاره به دیدار اخیر «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی دولت حاکمه افغانستان با علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط،زیست زیست عنوان کرد: امیدواریم که دیدار ملا برادر و سلاجقه راهگشای حل مشکلات زیست محیطی ازجمله حقابه هامون و ریز گرد وغبار منطقه شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های کشور در ادامه بیان کرد: هیات حاکم بر افغانستان چند روزی در کشورمان هستند مسایل خشکی و کم آبی در سیستان و بلوچستان  در گفتگو با آنها مورد بررسی قرار گرفته است. 

وی اظهار داشت: هیات افغانستانی دلایل و منطق مسوولان کشورمان را قبول داشته و بررسی موضوع حقابه و کاستن از اثرات شدت خشکسالی در سیستان و بلوچستان، دراولویت گفتگو های دو کشور قرار داشته است.
وی ادامه داد: همه واقفیم که خشکسالی و کمبود آب در سالهای گذشته و اثرات نامطلوبی بر زندگی مردم در سیستان و بلوچستان گذاشته است، در این راستا صحبت های دکتر سلاجقه به عنون گام اول بسیار موثر واقع شد و افعانستان پذیرفت که مباحث محیط زیست بین ولی کشور ایران و افعانستان از اهمیت بالایی برخوردار است و با دستور مستقیم ملا برادر مصوبات این نشست ها دنبال می شود.  

 ذو الجودی در ادامه با اشاره به اینکه مباحث تالابی و نقش تغییر اقلیم و خشکسالی بر آنها بسیار مهم است افزود: با مطالعاتی  که سازمان و محیط زیست با کشور ژاپن درخصوص تالاب های کشورمان انجام داده است۷ افق پیش رو برای احیای تالاب ها تعیین شده است.

 نشست هم اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم براکوسیستم های تالابی به همت معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست و طرح حفاظت از تالاب های ایران در شیراز در حال برگزاری است. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566344

مهمترین اخبار ایران و جهان: