نیوز سیتی!
13 خرداد 1402 - 16:45

تأکید «رحمان» بر لزوم توجه جهان به تغییرات اقلیمی

رئیس جمهور تاجیکستان بر ضرورت اقدامات مشترک جامعه جهانی در رابطه با تغییرات آب و هوایی و همچنین ذوب شدن یخچال‌های طبیعی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در سخنرانی خود در دومین نشست سران آسیای مرکزی و رئیس شورای اروپا که در شهر «چالپان آته» قرقیزستان برگزار شد، بر ضرورت اقدامات مشترک جامعه جهانی در رابطه با تغییرات آب و هوایی و همچنین ذوب شدن یخچال‌های طبیعی تاکید کرد.

رحمان موضع تاجیکستان در رابطه به همکاری‌های میان آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه را تبیین کرد.

وی بر لزوم تشدید تعاملات کشورهای منطقه با اتحادیه اروپا در زمینه امنیت غذایی، کشاورزی، حمل و نقل و لجستیک، برق آبی، انرژی سبز و دیجیتالی شدن تاکید کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان با توجه به مسئله تغییرات آب و هوایی و به ویژه ذوب شدن یخچال‌های طبیعی خواستار اقدامات مشترک و جدی جامعه جهانی شد و از حمایت‌های کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا از ابتکارات جهانی تاجیکستان در زمینه آب و تغییرات اقلیمی قدردانی کرد.

رحمان با اشاره به تعاملات میان تاجیکستان و اتحادیه اروپا، گفت: به مصلحت خواهد بود چنانچه کشورهای اروپایی در زمینه انرژی آبی از تاجیکستان حمایت سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین امیدواریم اتحادیه اروپا در چارچوب استراتژی خود تحت عنوان «دروازه جهانی» در تامین مالی ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» و نوسازی نیروگاه برق آبی فعال در کشور شرکت کند.

در دومین نشست سران کشورهای «آسیای مرکزی - اتحادیه اروپا» با حضور «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «قاسم‌جومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، «شوکت میرضیایف » رئیس جمهور ازبکستان، «نورمحمد امانپسوف» معاون نخست‌وزیر ترکمنستان و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا برگزار شد که در پایان آن بیانیه مشترکی نیز به تصویب رسید.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1259438

مهمترین اخبار ایران و جهان: