نیوز سیتی!
18 تیر 1402 - 00:36

لهستان نیروی نظامی در مرز بلاروس مستقر کرد

وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که انتقال بیش از ۱۰۰۰ سرباز به مرز بلاروس را آغاز کرده ایم تا هر گونه تلاشی برای بی ثباتی را متوقف کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که ما انتقال بیش از هزار سرباز را به شرق این کشور آغاز کرده‌ایم تا مانع انجام هر گونه تلاشی برای ایجاد بی‌ثباتی در آنجا شویم.

روز گذشته یگان ۱۲ مکانیزه ورشو عملیات اعزام نیرو به مرز لهستان با بلاروس را آغاز کرده بود و فرمانده این نیروها در بیانیه ‏ای اعلام کرد که در روزهای آینده، حدود ۱۰۰۰ سرباز و ۲۰۰ واحد تجهیزات را در استان شرقی «پادلیز» واقع در مرز این کشور با بلاروس مستقر خواهد کرد.

بنا بر بیانیه فرماندهی این یگان، هدف از این عملیات که «پادلیز ایمن» نامگذاری شده این است، نشان دادن «اراده و توانایی لهستان برای واکنش فوری به تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن وضعیت در مرز» است.

ماریوش بلاشژاک، وزیر دفاع لهستان، اوایل روز جمعه در گفت‏گو با یک رسانه محلی گفته بود که ورشو در تلاش است تا «متجاوز احتمالی را متوقف کند» و متعهد شد که «به همه این تهدیدها پاسخ دهد.» او در ادامه مدعی شد که دو سال پیش به لهستان «به روشی ترکیبی از قلمرو بلاروس مورد حمله قرار گرفته است» اما در این زمینه جزئیاتی ارائه نکرد.

مینسک که متحد نزدیک مسکو است، اعلام کرده که لهستان، اوکراین، لتونی، لیتوانی و جمهوری چک با پناه دادن به تبعیدیان بلاروسی و آموزش آنها در تدارک مداخله در بلاروس هستند.

ایوان ترتل، رئیس سازمان امنیت بلاروس، در ماه آوریل گفته بود: ما از اردوگاه ‌های آموزشی، حتی از هویت مربیان و اینکه چه چیزهایی را آموزش می‌ دهند، آگاهیم.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس ماه گذشته در مصاحبه ‏ای با تلویزیون دولتی روسیه ضمن هشدار درباره حملات احتمالی از قلمرو لهستان، اوکراین یا هر یک از کشورهای بالتیک، گفته بود که کشورش در صورتی که از این ناحیه مورد تجاوز قرار بگیرد، وارد درگیری در اوکراین خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1342838

مهمترین اخبار ایران و جهان: