نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 12:16

فارس من| ترویج پوشش‌های محلی بسترساز حفظ حجاب در جامعه

یک شهروند شادگانی گفت: چادرهای خاصی که با نام عبا در شهرستان شادگان شناخته می‌شود پوشش‌های کاملی است که نمایانگر توجه بانوان این شهرستان به رعایت پوشش‌های اسلامی و اصیل است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مخاطبان فارس با راه‌اندازی کمپینی خواستار توجه به پوشش‌های بومی و محلی مردم شادگان شدند. این کمپین با عنوان «عبای بانوان شادگانی را به سبد سوغات شهرستان اضافه کنید» در سامانه «فارس من» ثبت شده است.

عبا نوعی پوشش سیاه رنگ شبیه چادر است که در مدل‌های مختلف و از پارچه‌های متنوع در خوزستان و در شهرستان‌های عرب نشین از جمله شادگان دوخته می‌شود. البته این نوع چادر پوشش بسیاری از بانوان عرب است اما بسیاری از دختران و زنان دیگر اقوام خوزستان نیز از آن استفاده می کنند.

از سوی دیگر برخی افراد نیز البسه سنتی را به دلایل فرهنگی خریداری می‌کنند و عبا نیز که از قدمتی چند صد ساله در فرهنگ و آیین خوزستان برخوردار است به دلیل زیبا بودن و استفاده‌ی آسان و پرکاربرد از محبوبیت خاصی در بین بانوان خوزستانی برخوردار است و علی‌رغم سنتی بودن، مورد استفاده بانوان کارمند و فرهنگی نیز قرار می‌گیرد.

یکی از بانوان شادگانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر لزوم توجه به پوشش‌های سنتی و ترویج استفاده  آنها در جامعه اظهار کرد: چادرها، روسری‌ها و لباس‌های خاصی که با نام عبا و شیله و ثوب در شهرستان شادگان شناخته می‌شوند پوشش‌های کامل و نمایانگر وقار و نجابت بانوان است.

وی با بیان اینکه بانوان شادگانی پیشتاز حفظ پوشش‌های اسلامی و قومی هستند، گفت: مسئولین نیز باید به مردم در حفظ، تثبیت و گسترش این میراث گرانبها کمک کنند.

یکی دیگر از بانوان این شهرستان نیز به خبرنگار فارس گفت: دختران عرب در خوزستان از دوران کودکی عبا می‌پوشند و این سنت که نشان‌دهنده‌ی قدمت و فرهنگ آن منطقه است، نسل به نسل در شادگان به ارث می‌رسد.

وی عبا را پوششی راحت و اسلامی دانست و گفت: در طرفین شانه‌های عبا بریدگی‌هایی وجود دارد که دست به راحتی از آن بیرون می‌آید تا در صورت وزش باد عبا به آسانی از تن پوشنده آن جدا نشود، همچنین در فصل تابستان نیز یک پوشش خنک به شمار می‌آید که طرفداران زیادی دارد.

نوع پوششی که در دین مبین اسلام برای بانوان سفارش شده است، پوشاندن تمام بدن به جز گردی صورت و دست‌ها از مچ است که این پوشش به صورت کامل در البسه محلی خوزستان نظیر عبا نمود پیدا کرده است. شکل پوشش زنان در جنوب کشور و استان خوزستان با قابلیت‌های ایجاد تنوع در طرح و نقش و نگار، با نوع پوششی که در دین مبین اسلام به آن سفارش شده نیز همتراز است از این رو امکان معرفی به عنوان یک پوشش کامل در اقصی نقاط کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به اعتقاد برخی از کارشناسان احیای لباسهای محلی می‌تواند عاملی موثر در راستای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1166782

مهمترین اخبار ایران و جهان: