نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 15:19

ذخیره سد زاینده‌رود به ۵۱۳ میلیون مترمکعب رسید

اصفهان- مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات سد زاینده رود از افزایش ذخیره سد زاینده رود به ۵۱۳ میلیون مترمکعب خبرداد و گفت: هم اینک ۴۱ درصد ظرفیت سد پرشدگی دارد.

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود تا سوم اردیبهشت ماه به ۵۱۳ میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار داشت: ورودی به سد روز گذشته ۱۰۴ متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۶۸ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

وی اضافه کرد: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۱) تا سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۷۱۹ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۵۵۷ میلیون مترمکعب، طی ۱۰ سال اخیر آن ۵۹۹ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) ۷۲۴ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود با بیان اینکه ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش دارد، اضافه کرد: مقایسه ورودی آب به سد زاینده رود در سال آبی کنونی با مشابه بلند مدت حاکی از کاهش یک درصدی ورودی آب به این سد است.

کاهش ۱۲ درصدی خروجی از سد زاینده‌رود

موسوی نائینی ادامه داد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی نیز از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۷۹ میلیون مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴۳۰ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت ۶۳۴ میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی، خروجی از سد زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش ۴۱ درصدی ذخیره سد زاینده رود

موسوی نائینی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود سال گذشته در چنین روزی ۳۵۲ میلیون مترمکعب و در بلند مدت مشابه ۸۶۹ میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان کرد: ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۴۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود با بیان اینکه اکنون ۴۱ درصد از ظرفیت سد زاینده رود پُر است، اضافه کرد: در حال حاضر ۵۹ درصد سد خالی است.

افزایش ۱۴ درصدی بارش در سرچشمه اصلی حوضه زاینده‌رود نسبت به بلند مدت

به گزارش خبرنگار مهر، میانگین بارشی ایستگاه کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود، از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۱) تا چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یک‌هزار و ۴۵۵ میلیمتر است در حالی که سال گذشته در چنین روزی یک‌هزار و ۱۷۰ میلیمتر و میانگین بلند مدت یک‌هزار و ۲۸۵ میلیمتر بوده است.

بارش‌های امسال در کوهرنگ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به بلندمدت این منطقه ۱۴ درصد افزایش یافته است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1167182

مهمترین اخبار ایران و جهان: