نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 15:35

آخرین اخبار مرزهای شلمچه و چذابه 6 روز مانده به اربعین

تا برگزاری همایش بزگ اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 یار باوفایش کمتر از 6 روز باقی مانده است که ارادتمندان حضرت سیدالشهدا(ع) از مرزهای شلمچه و چذابه راهی کربلا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، امروز پنج‌شنبه 9 شهریور ماه سال 1402 مصادف با 14 صفر المظفر سال 1445 هجری قمری است و تا برگزاری همایش بزگ اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 یار باوفایش کمتر از 6 روز باقی مانده است.

به منظور سهولت در امر رفت و آمد زائران حضرت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در کربلای معلا تدابیری خوبی در مرز شلمچه در شهرستان خرمشهر و مرز چذابه در شهرستان دشت آزادگان اندیشیده شده است.

به منظور بازدید میدانی از نحوه عبور و مرور زائران حضرت سیدالشهدا(ع) در مزرهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان دیار سردار سرلشکر شهید علی هاشمی و سردار شهید بهنام محمدی‌راد امروز مسوولان لشکری و کشوری در این مرزها حضور یافتند و در جریان خدمات رسانی به زوار اربعین قرار گرفتند.

میزبانی مردم خوزستان از زائران شایسته قدردانی است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: میزبانی مردم خوزستان از زائران ایرانی و غیرایرانی به نحوی شایسته است که جای قدردانی دارد.

سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در بازدید از مرز چذابه، اظهار کرد: میزبانی مردم خوزستان از زائران ایرانی و غیرایرانی به نحوی شایسته است که جای قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه در واقع خوزستان با داشتن مردم با عاطفه‌ای که دارد، دروازه ورود به سرزمین بهشت است، افزود: آنچه که مشاهده می‌کنیم با همکاری تمامی دستگاه‌ها، جریان عبور مردم به سمت کربلای حسینی کاملا روان و بدون مشکل است.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه در طول مسیر هیچ‌گونه مشکلی مشاهده نشد، گفت: امنیت کاملا برقرار است و زیرساخت‌ها به نحو شایسته‌ای برای توقف موقت زائران فراهم شده است و امسال شرایط نسبت سال‌های گذشته بسیار بهتر است.

وی ادامه داد: نوای لبیک یاحسین زائران پاکستانی که برای عزیمت به عتبات وارد این مرز شده‌اند شورانگیز است و امیدواریم بدون هیچ مشکل و رنجی به مقصد خود برسند.

سلامی تصریح کرد: همه چیز آماده و مهیا است و حال و هوای مردم در هنگام عبور از مرز رضایت بخش است. همه افراد مسؤول تمام تلاش خود را بکار بستند تا راحت‌ترین فضا برای تردد زائران به‌وجود آید.

زمان عبور زائران از شلمچه به چهار ثانیه می‌رسد

تدابیری برای سهولت رفت و آمد زائران از سوی نیروی انتظامی اندیشیده شده که با وصل شدن مرز شلمچه به سامانه سجاد، از فردا ایستایی زائران از زمان تحویل گذرنامه به افسر گذرنامه به چهار ثانیه می‌رسد و طرف عراقی هم کنترل افسر ایرانی را می‌پذیرد‌.

سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور امروز در بازدید از مرز شلمچه، اظهار کرد: هر سال جمعیت و اشتیاق زائران در ایام اربعین نسبت به سال قبل با افزایش معناداری مواجه است.

وی افزود: امسال در برخی از روزها ۲۰ تا ۳۰ درصد و در روزهای دیگر تا ۴۵ درصد افزایش زائران را در مرزهای مختلف شاهد بودیم.

 

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: با همکاری وزرای مربوطه و پای کار بودن دولت امسال مشکل راه‌ها و مسیرهایی که در سال‌های گذشته بست ترافیکی داشتند حل شد و تا شب گذشته باوجود افزایش تعداد زائران نسبت به سال گذشته هیچ‌گونه مشکلی در حوزه راه‌ها مشاهده نشد‌.

وی با اشاره به همکاری کشور عراق و ارائه تسهیلات ویژه، ادامه داد: طبق توافق و همکاری طرف عراقی امسال در مرز مهران مقرر شد تا خروج زائران از کشور یا همان ورودشان به کشور عراق توسط ماموران ما صورت گیرد و ماموران عراق فقط مهر ورود به کشورشان را درج کنند.

رادان تصریح کرد: با وصل شدن مرز شلمچه به سامانه سجاد، از فردا ایستایی زائران از زمان تحویل گذرنامه به افسر گذرنامه به چهار ثانیه خلاصه خواهد شد و طرف عراقی هم کنترل افسر ایرانی را می‌پذیرد‌.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار و زائر از مرزها خارج و حدود ۷۰۰ هزار نفر سفرشان پایان یافته است.

فرمانده کل انتظامی کشور اضافه کرد: تاکنون به جز یک مورد، هیچ حادثه رانندگی در مسیرهای منتهی به مرزها در ایران اتفاق نیفتاده که در جای خود بی‌نظیر است.

 

وی عنوان کرد: از زائران تقاضا می‌شود با دلیل افزایش تعداد زائران در روزهای منتهی به اربعین سفر خود را مدیریت کنند و به روزهای پایانی موکول نکنند.

رادان در خصوص تسهیلات ویژه گذرنامه‌ها، گفت: از ابتدا درخواست کردیم که مردم برای این سفر گذرنامه زیارتی بگیرند که از یک میلیون و ۸۰۰ هزار درخواست، افزون بر ۸۰۰ هزار گذرنامه زیارتی درخواست شده بود که از این تعداد ۹۸.۵ درصد تحویل داده شده‌اند‌‌.

فرمانده کل انتظامی کشور ادامه داد: صدور گذرنامه عادی زمانبر تر و چاپ آن مشکل‌تر است اما همکاران ما و پست در تلاش هستند تا در سریع‌تر زمان ممکن آماده و تحویل داده شوند.

دشمن به دنبال تحریف اربعین است

رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر دشمنان بر روی وقایعی همچون اربعین تمرکز کردند به این دلیل است که در راستای جنگ شناختی است چراکه یک مدلی است که دنیا را متحیر، قلب‌ها را بهم نزدیک و حب الحسین یجمعنا را تعریف کرده که این یک برگ برنده در دستان شیعیان، مسلمانان و آزادی‌خواهان است‌.

سردار مجید خادمی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بازدید از مرز بین المللی شلمچه اظهار کرد: امروزه در یک جنگ جدید بنام جنگ شناختی قرار گرفته‌ایم که میدان نبرد آن ذهن، تفکر و دل مردم جامعه است که بر این اساس ضرورت جهاد تبیین جدی‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین در واقع همان استخراج حقیقت از دل واقعیت است، افزود: در این جنگ اخبار متواتری بنا به ایده‌آل فرد منتشر می‌شود که در این بین درک حقایق یک امر اساسی و مهم است.

 

رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر دشمنان بر روی وقایعی همچون اربعین تمرکز کردند به این دلیل است که در راستای جنگ شناختی است چرا که یک مدلی است که دنیا را متحیر، قلب‌ها را بهم نزدیک و حب الحسین یجمعنا را تعریف کرده که این یک برگ برنده در دستان شیعیان، مسلمانان و آزادی‌خواهان است‌.

وی ادامه داد: با این وجود دشمن به دنبال تحریف واقیعت‌ها و پنهان کردن حقایق است. دشمن وقتی می‌بیند با وجود هزینه‌های زیاد در منطقه، جایی در دل مردم ندارد احساس ترس و ضعف می‌کند.

 خادمی تصریح کرد: به همین دلیل حرکت و نقشه خود را در جمع آکادمیک بررسی و آن را با حرکت انقلاب اسلامی مقایسه می‌کند تا اشکال خود را پیدا کند.

وی بیان کرد: وقتی می‌بیند حتی یک دسته نظامی خود را در یک فضای امن نمی‌تواند جابه‌جا کند و در مقابل جمعیتی به این عظمت به راحتی حرکت می‌کند، استراحت دارد و تمام امکانات برایش فراهم است احساس خلأ می‌کند و دست به تحریف اربعین می‌زند.

 

رئیس سازمان اطلاعات سپاه عنوان‌ کرد: امسال با همکاری خوب مسؤولان عراق نقاط ضعف سال‌های گذشته برطرف و با استفاده از تجارب گذشته اشکالات را به حداقل رساندیم.

وی اضافه کرد: عبور و مرور زائران در کمترین زمان ممکن در حال انجام است و زیر ساخت‌های نرم‌افزاری خوبی در منطقه فراهم شده است.

خادمی گفت: در بحث حمل و نقل تدابیر خوبی اندیشیده شد و امکاناتی را در آن سوی مرز قرار دادیم که جمع بندی آن به اینجا رسیده است که در روزهای پایانی تا اربعین شاهد عبور زائران بدون هیچ مشکلی هستیم‌.

مراجعه ۱۱۱۸ زائر به پایگاه‌های هلال احمر خوزستان

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان از مراجعه یک هزار و ۱۱۸ زائر به پایگاه‌های هلال احمر استان مستقر در مسیر اربعین حسینی در شبانه روز گذشته خبر داد.

صادق آل محمد معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به راه اندازی تونل‌های سرد در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه توسط جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: در شبانه روز گذشته، یک هزار و ۱۱۸ نفر به پایگاه‌های درمانی هلال احمر استان در مسیر زائران اربعین حسینی مراجعه کرده‌اند که بیشترین علت مراجعه به دلیل گرما زدگی بوده است.

 

وی با بیان اینکه درمانگاه‌های شلمچه و چذابه از ۲ هفته قبل فعال و مشغول خدمات رسانی است، افزود: در این مراکز خدمات پزشکی و پرستاری با مشارکت پزشکان و پرستاران داوطلب جمعیت به صورت شبانه روزی به زائران ارائه می‌شود.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه ۶۰ پزشک داوطلب در پایگاه‌های درمانی هلال احمر در مسیر اربعین حسینی مستقر شده‌اند، اظهار کرد: ۷۵۷ زائر از خدمات دارویی رایگان این جمعیت بهره‌مند شدند.

تردد بیش از 2800 زائر از مرزهای خوزستان در یک شبانه‌روز

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی ستاد اربعین طی شبانه‌روز گذشته در مجموع ۲۰۰ هزار و ۸۱۴ زائر از دو مرز بین‌المللی شلمچه و چذابه تردد داشته‌اند.

در شبانه‌روز گذشته در مرز زمینی شلمچه، ورود ۲۸ هزار و هفت زائر ایرانی و ۶۰۲ زائر خارجی ثبت شده است. همچنین در این بازه زمانی، ۹۱ هزار و ۷۲۰ هزار زائر ایرانی و ۴ هزار و ۷۳۲ زائر خارجی از این مرز به مقصد عراق خارج شده‌اند که در مجموع، ۱۲۵ هزار و ۸۱ تردد در مرز شلمچه ثبت شده است.

 

در شبانه‌روز گذشته نیز مجموع ۷۵ هزار و ۷۳۳ تردد در مرز چذابه انجام شده که شامل ورود ۱۶ هزار و ۴۱۷ زائر ایرانی و ۲۹۲ زائر خارجی و همچنین خروج ۳۷ هزار و ۵۶۴ زائر ایرانی و ۲۱ هزار و ۴۶۰ زائر خارجی است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی ستاد اربعین طی شبانه‌روز گذشته در مجموع ۲۰۰ هزار و ۸۱۴ زائر از دو مرز بین‌المللی شلمچه و چذابه تردد داشته‌اند.

پایان پیام/د

منبع: فارس
شناسه خبر: 1478994

مهمترین اخبار ایران و جهان: