نیوز سیتی!
25 شهریور 1402 - 19:39

هم‌نوا با کاروانی 18 ساله یزدی

در دهه آخر صفر مشهد مقدس میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر ایران است.این بار در خبرگزاری فارس با کاروانی از یزد که 18 سال است به مشهد می‌آیند گفت‌وگو کردیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، این روزها مشهد مقدس مملوء از زائران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام است. میلیون‌ها زائر از گوشه کنار شهرهای ایران و کشورهای منطقه خود را به مشهد  رسانده‌اند.

این روزها حرم آقا علی بن موسی الرضا بیش از هر زمان دیگری میزبان زائرین است. در این بین از میان هزاران کاروان و هیئت که از گوشه و کنار ایران به مشهد آمده‌اند با یک هیئت یزدی که بیش از 18 سال است هر ساله دهه آخر صفر را به مشهد می‌آیند گفت‌وگو کردیم.

هیئتی با بیش از 80 سال قدمت

از میان هیئت‌های مختلف که این روزها خود را به مشهد رسانده‌اند با هیئت کوچه بیوک یزد که یکی از قدیمی‌ترین هیئت‌های شهر یزد می‌باشد و در سال 1320 تاسیس شده است گفت‌وگو کردیم. یزد به حسینیه ایران معروف است. عزاداری و سبک متفاوت سینه زنی یزدی ها و همچنین فضای بزرگ حسینیه‌های این شهر این نام را به یزدی ها داده‌است.

کوچه بیوکی ها که یکی از هیئت های معروف شهر یزد هستند بیش از 18 سال است که هر ساله خود را در دهه آخر صفر به مشهد می‌رسانند.

اولین دوره که به صورت رسمی و کاروانی به مشهد آمده‌اند به سال 1378 باز می‌گردد و از آن سال هر ساله و با کاروانی حدودا 300 نفره به مشهد می‌آیند.

به عشق امام رضا علیه السلام به مشهد می‌آییم

حاج محمد امراللهی مسئول کاروان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: ما هر ساله به عشق امام رضا علیه السلام بدون اینکه از جایی کمک بگیریم به مشهد می‌آییم. در هیئت یک صندوق داریم که در آن پول جمع می‌کنیم و هر سال برای دهه آخر صفر از آن صندوق استفاده می‌کنیم. بخش اصلی هزینه‌های سفر از طریق این صندوق تأمین می‌شود و بخشی دیگر توسط خود زائران. 

امسال بیش از 18 سال است که داریم به این روش به مشهد می‌آییم. من از کودکی در این هیئت بزرگ شدم و هیئت محله ما است. اهالی محله همگی به این صندوق کمک می‌کنند و در ثواب این سفر شریک ما هستند. هزینه‌های هیئت به وسیله اهالی محله و کمکی که به صندوق می‌کنند تامین می‌شود. اسکان و پذیرایی خوب است.

حاج امراللهی در ادامه افزود: برای اسکان هرساله قبل محرم با محل اقامت در مشهد هماهنگ می‌کنیم تا به علت شلوغی دهه آخر صفر در مشهد به مشکل نخوریم و شرایط اسکان کاروان هر ساله خوب است و امسال هم همه چیز از پذیرایی ها تا محل اسکان خوب بوده است. مردم مشهد نیز امسال مهمان‌نوازی خوبی کردند.

عزاداری نزدیک بارگاه رضوی

وی تصریح کرد: با توجه به برنامه ی آستان قدس رضوی برای هیئت ها، این هیئت نیز هر شب از ساعت های حدود 18:30 به مدت 1 ساعت و نیم در محلی که در نزدیک باب الرضا حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده‌است به عزاداری به همان روش زیبای یزدی ها می‌پردازند و عشق و محبت خودشان را به اهل بیت علیهم السلام نشان می‌دهند.

امراللهی ادامه داد: آنها در این شب ها هر شب برای یکی از معصومین به عزاداری میپردازند و با نوای زیبای یزدی ها ارادت خود را به این خاندان نشان می‌دهند.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501050

مهمترین اخبار ایران و جهان: