نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 10:11

۱۵ ساعت جهنمی در میانکاله/ آتش قصه پرغصه پناهگاه حیات وحش

بهشهر- آتش سوزی زخم دیرینه زیست کره و زیستمندانش در میانکاله است و هرگاه این پناهگاه بین المللی بی گناه طعمه آتش می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شبانه روز گذشته برای میانکاله و زیستمندانش سخت و طاقت فرسا سپری شد و بخشی از بوته زارهای این پناهگاه دچار حریق شد.

این پناهگاه بین المللی در فصول مختلف از بهار گرفته تا زمستان همواره دستخوش حوادث مختلف و آتش سوزی است و ریشه یابی بسیاری از وقایع آن سرنخ‌ها را به عوامل انسانی و اقدامات عمدی و تلافی جویانه می‌رساند.

آتش سوزی، خشکسالی، دست اندازی و تجاوز به عرصه‌های میانکاله، معضل دائمی این پناهگاه بین المللی به شمار می‌رود که ۶۸ هزار هکتار وسعت دارد و گونه‌های منحصر به فرد جانوری و حیات وحش نیز در آن زیست می‌کنند.

آتش سوزی از میانکاله صحرا شروع شد

اگرچه این پناهگاه سال گذشته به پایگاه اطفای حریق مجهز شد اما گستردگی سطح آن ضرورت تأمین و تجهیزات بیشتر را الزامی می‌سازد. شبانه روز گذشته میانکاله ۱۵ ساعت در آتش سوخت و آتش سوزی روز گذشته که در منطقه موسوم به «میانکاله صحرا» رخ داد، پس از ۱۵ ساعت تلاش یگان‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، نیروهای آتش نشانی، نیروهای مردمی و بومی و اعزام دوبالگرد در منطقه، به طور کامل اطفا شد.

عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام این خبر گفت: آتش سوزی ساعت ۱۰ صبح روز گذشته در سه نقطه از پناهگاه حیات وحش میانکاله آغاز شد که نیروهای یگان حفاظت محیط زیست بهشهر و میانکاله بلافاصله با تجهیزات کامل اطفا حریق به منطقه اعزام شدند.

۱۵ ساعت جهنمی در میانکاله/ آتش قصه پرغصه پناهگاه حیات وحش

وی افزود: به دلیل وزش باد شدید در منطقه، آتش سوزی در بخش وسیعی منتشر شد که با فراخوان نیرو به همراه امکانات و تجهیزات اطفا حریق از یگان حفاظت منابع طبیعی استان و شهرستان بهشهر، هلال احمر، شهرداری رستمکلا، بندر امیرآباد، شهرداری‌های بهشهر، نکا و ساری، سازمان‌های مردم نهاد، نیروهای مردمی و بومی به منطقه اعزام شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: با هماهنگی با استانداری مازندران نیز دو بالگرد جهت اطفای حریق پناهگاه حیات وحش میانکاله درخواست شد و حوالی ساعت ۱۴ دو بالگرد به منطقه اعزام شدند و با ۱۵ مرحله آبگیری از دریا به عملیات اطفای حریق پرداختند.

وی تاکید کرد: ساعت یک بامداد حریق به طور کامل اطفا شد و نیروهای محیط زیست همچنان در منطقه حضور دارند تا از شعله ور شدن احتمالی آتش جلوگیری کنند.

کاویان علل آتش سوزی را انسانی اعلام کرد و گفت: آتش سوزی منشأ انسانی دارد اما عمدی یا غیرعمدی بودن در دست بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران عمده پوشش گیاهی منطقه آتش سوزی را ۸۰ درصد سازیل و ۲۰ درصد انارستان اعلام کرد و گفت: میزان دقیق و وسعت منطقه آتش سوزی پس از بررسی نهایی اعلام می‌شود.

آتش سوزی درد مشترک عرصه‌های طبیعی و زیست گاه‌های استان مازندران به شمار می‌رود و هرسال سطح وسیعی از عرصه‌های طبیعی و جنگلی نیز طعمه حریق می‌شود و وقوع این حادثه در فصل‌های گرم و گردشگری به نسبت دیگر ایام سال بیشتر می‌شود.

هر ساله عرصه‌های بکر و ذخیرگاه‌های ارزشمند طبیعی و زیستی استان با حوادث و چالش‌های زیادی از جمله آتش سوزی دست و پنجه نرم می‌کند

در عین حال جمعی از دوستداران حیات وحش و محیط زیست مازندران با اشاره به گستردگی عرصه‌های طبیعی و حفاظت شده، تأمین تجهیزات مورد نیاز و ساخت پایگاه‌های امداد هوایی را امری الزامی بیان کردند. محمد جعفری که خود را طبیعت گرد و دوستدار محیط زیست و حیات وحش معرفی کرده است، می‌گوید: هر ساله عرصه‌های بکر و ذخیرگاه‌های ارزشمند طبیعی و زیستی استان با حوادث و چالش‌های زیادی از جمله آتش سوزی دست و پنجه نرم می‌کند و مقابله و مهار این حوادث جز با تقویت یگان از یک سو و بهره گیری از ظرفیت جوامع حلی و حاشیه نشین ممکن نخواهد بود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از سوی دیگر شاهد آن هستیم با هر بار آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی و پناهگاه‌های حیات وحش بالگرد و امداد هوایی از دیگر استان‌ها و یا وابسته به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها به استان اعزام می‌شود از این رو تجهیز استان به پایگاه مجهز امداد هوایی می‌تواند بخشی از نیازها را تأمین کند.

۱۵ ساعت جهنمی در میانکاله/ آتش قصه پرغصه پناهگاه حیات وحش

وی در عین حال فرهنگسازی برای حفاظت و حراست از عرصه‌ها را مهم برشمرد و گفت: متأسفانه دست اندازی و سودجویی در عرصه‌ها رو به گسترش است و در این زمینه نیز باید اقدامات بازدارنده متناسب طراحی و تعریف شود.

هرسال بخش وسیعی از عرصه‌های پناهگاه حیات وحش میانکاله و یا طبیعت بکر و رویایی مازندران طعمه حریق و آتش می‌شود و در ایام تابستان و فصل گرم سال، نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست در آماده باش به سر می‌برند.

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آتش سوزی از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته آغاز شده بود، کانون اصلی آتش سوزی را بوته زارهای منطقه سازیل اعلام کرد و گفت: آتش سوزی این منطقه شب گذشته مهار شده بود.

وی با اظهار اینکه تلاش برای مهار حریق در سه پهنه دیگر به رغم اطفا همچنان ادامه داشت، افزود: اکنون تمامی چهار پهنه اطفای کامل شده است.

وی ادامه داد: برای اطفای حریق از ظرفیت دو بالگرد، یگان زمینی و ماشین آلات دستگاه‌های مختلف استفاده شد و نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست و هلال احمر نیز در این عملیات تلاش گسترده‌ای داشتند.

محمدی درباره دلیل وقوع حریق گفت: این حادثه در دست بررسی است.

پناهگاه حیات وحش میانکاله از دو اکوسیستم آبی با وسعت ۴۴ هزار هکتار و اکوسیستم خشکی با وسعت ۲۴ هزار هکتار، ۲.۸ درصد مساحت کل استان مازندران را به خود اختصاص داده است. با وجود قرار داشتن در حوزه استحفاظی سیاسی دو استان مازندران و گلستان، به صورت یکپارچه تحت مدیریت محیط زیست استان مازندران قرار دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1404550

مهمترین اخبار ایران و جهان: