نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 14:14

آخرین وضعیت اجرای سند تحول قضایی از زبان سخنگوی قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت اجرای سند تحول قضایی را تشریح کرد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس در رابطه با آخرین وضعیت سند تحول قوه قضاییه و بخش‌های به اجرا رسیده آن، اظهار کرد:یکی از مباحث سند تحول قضایی، ایجاد دستیار هوشمند قضایی به منظور دسترسی یکپارچه قضات در فرآیند رسیدگی به اطلاعات مورد نیاز است.ابزار یک قاضی؛ قوانین، آرای وحدت رویه، آرای اصراری، نظریه مشورتی، پرونده‎ های مشابه، پرونده ‎های شخصیت متهم و ارائه پیش نویس دادنامه با قابلیت اتصال به سامانه مدیریت پرونده‎های قضایی است و اگر قاضی این ابزار را در اختیار داشته باشد قسمت عمده‎ ای از تطویل دادرسی جلوگیری می‌‎کند.

وی افزود: انتشار عمومی و برخط آرای قضایی با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص دخیل در پرونده، از طریق ایجاد سامانه آرای قضایی با امکان تحلیل و ارزیابی عمومی و ترغیب اشخاص به مشارکت در ارزیابی آرا به کمک طراحی نظام انگیزشی مناسب، از دیگر اقدامات انجام شده در سند تحول قوه قضاییه است.

ستایشی ادامه داد: سومین اقدام انجام شده در سند تحول قوه قضاییه، پذیرش کارشناسان رسمی بر اساس صلاحیت سنجی عمومی، علمی و حرفه‌ای به صورت رقابتی با تعیین سوابق لازم و بدون تعیین سقف ظرفیت عددی است.

وی افزود: ارجاع کارشناسی به صورت تخصصی و هوشمند بدون مداخله عامل انسانی به کارشناسان و دریافت سیستمی نظرات، از دیگر مباحث انجام شده در بحث سند تحول قوه قضاییه است. ایجاد سامانه شهود و مطلعان برای ثبت اطلاعات هویتی شهود از دیگر اقدامات در این رابطه است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: فراهم سازی امکان دسترسی برخط قضات به پایگاه‎ های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی برای استعلامات موارد مختلف، ممانعت هوشمند از اشتغال همزمان مقامات، مسئولان و کارکنان دولت به عنوان رئیس، مدیرعامل یا عضو هیات مدیره در انواع شرکت ‎های خصوصی در زمان ثبت یا تغییرات شرکت یا اعلام مفقودی در شرکت‎های خصوصی در صورت تصدی مشاغل مشمول قانون نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در سند تحول قوه قضاییه است.

وی افزود: پیگیری اجرای قوانین رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران از طریق ایجاد سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان، تعیین تکلیف و اخذ تصمیم مناسب در خصوص نگهداری و واگذاری اطفال و نوجوانان در معرض خطر، ارزیابی عملکرد بازرسان، وضعیت بازرسی ‎های در حال اجرا، سرعت کشف تخلف، میزان پذیرش گزارش‌‎ها با ایجاد سامانه جامع عملکرد بازرسان نیز از دیگر مسائل مربوطه و اجرایی شده در حوزه سند تحول قوه قضاییه است.

ستایشی تصریح کرد: کمبود سازمان نیروی انسانی و نیروی انسانی متخصص، طولانی بودن فرآیند قانون گذاری از جمله چالش‎های تحول و تعالی در حوزه سند تحول قوه قضاییه است.

ستایشی در واکنش به نحوه نظارت بر برخی از پرونده‌ها که ماه ‎ها است در انتظار صدور حکم و تعیین تکلیف هستند، گفت: در این زمینه اقداماتی نظیر ابلاغ هوشمند و الکترونیکی صورت گرفته است. با اجرای این طرح هزینه‎ های ابلاغ و اطاله دادرسی کاهش پیدا می‎ کند.

وی افزود: ۹۳ درصد ابلاغ‌‎های قوه قضاییه به صورت هوشمند و با ایجاد امکان ثبت اتباع بیگانه انجام می‌شود، روزانه حدود ۹۰۰ هزار مراجعه به این سامانه وجود دارد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه دادرسی الکترونیک زندانیان توسط سه شرکت دانش بنیان صورت گرفته است، تصریح کرد: اجرای این طرح اعزام و بدرقه زندانیان و مخاطرات انتقال زندانیان را کاهش می‎ دهد و از ورود اشیای ممنوعه به زندان جلوگیری می‎کند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیکی انجام می شود، گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون اقدام در این زمینه صورت گرفت و از سرگردانی مردم جلوگیری شد. ۵ میلیون و صد هزار استعلام برخط قضایی صورت گرفت و در شش ماهه ابتدای امسال نیز از سامانه هوشمند استعلامات مالی بیش از یک میلیون استعلام صورت گرفت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1037994

مهمترین اخبار ایران و جهان: