نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 12:23

لابی‌گری عربستان در آمریکا برای بهبود چهره آل سعود

عربستان برای بهبود چهره خود در سطح بین‌المللی به یک شرکت لابی‌گری آمریکا میلیون‌ها دلار پول پرداخت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد که رژیم  آل سعود با یک شرکت آمریکایی متخصص در حوزه روابط عمومی به ارزش میلیون‌ها دلار برای بهبود وجهه خود قرارداد بست.

بر اساس این گزارش، شرکت روابط عمومی آمریکایی « ادلمن» طی چهار سال گذشته، 9.6 میلیون دلار از دولت عربستان سعودی برای  بهبود  وجهه  آل سعود  دریافت کرده است.

این روزنامه  انگلیسی در ادامه نوشت: دولت عربستان  بیش از 5.6 میلیون دلار به شرکت آمریکایی  ادلمن پرداخت کرده  تا وجهه آل سعود را در میان ملت آمریکا از خلال رسانه‌ها با  تمجید از تلاش‌های دولت عربستان در زمینه  توانمندسازی زنان و  همچنین تبلیغ چهره شاهزاده «ریما بنت بندر آل سعود» سفیر عربستان  در واشنگتن، بهبود بخشد.

بر اساس گزارش روزنامه مذکور، دولت عربستان سعودی قراردادی با شرکت ادلمن به ارزش بیش از 3 میلیون دلار در ازای ارائه مشاوره استراتژیک، روابط رسانه‌ای و سایر کارهای تبلیغاتی پروژه  «نئوم» تا جولای 2023 امضا کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: در آگوست 2022، United Entertainment، یکی از شرکت‌های تابع ادلمن ، با صندوق سرمایه گذاری عمومی برای تبلیغ رویداد جنجالی گلف عربستان قرارداد بست.

روزنامه گاردین انگلیس نوشت: سازمان بین المللی « خانه آزادی» عربستان سعودی را به عنوان یکی از بدترین کشورهای جهان از نظر حقوق بشر و آزادی‌های مدنی و سیاسی رتبه بندی کرده است.

این روزنامه به نقل از «مایکل آبراموویتز» رئیس  سازمان خانه آزادی گفت که دولت عربستان واقعاً تمام حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی را محدود  و  مخالفان و منتقدان  را خودسرانه، شکنجه و اعدام می‌کند.

بر اساس تجزیه و تحلیل  روزنامه گاردین از اسناد وزارت دادگستری آمریکا ، از زمان قتل  «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی  شرکت روابط عمومی ادلمن  9.6 میلیون دلار (7.9 میلیون پوند) هزینه از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تحت کنترل رژیم آل سعود دریافت کرده یا با آن قرارداد بسته است.  

بیشتر فعالیت‌های شرکت آمریکایی  ادلمن برای رژیم آل سعود بر بازسازی چهره مخدوش  آن در ایالات متحده متمرکز شده است، تلاشی که  عربستان  قبل از کشته شدن خاشقجی توسط عوامل سعودی نیز  آغاز کرده بود.

شرکت روابط عمومی ادلمن در فوریه 2020، به عنوان یک نماینده خارجی به نمایندگی از شرکت « تصنیع» عربستان، برای تبلیغ گردهمایی مدیران اجرایی Business 20"  که در آن سال در ریاض برگزار شد، ثبت نام کرد.

این گردهمایی که مخاطبان آمریکایی را هدف قرار داده بود و انتظار می‌رفت بیش از 5.6 میلیون دلار (4.6 میلیون پوند) به ادلمن بپردازد، شامل ارسال منظم بیانیه‌های مطبوعاتی در مورد موضوعاتی مانند «مشارکت  زنان در تجارت» و «افزایش تلاش‌ها برای توانمندسازی زنان و جوانان» بود.

یک نسخه نیز از شاهزاده ریما بنت بندر آل سعود، بود که «تعهد عمیق  عربستان به توانمندسازی زنان» را ستود.

بعداً در سال 2020، ادلمن موافقت کرد که نئوم، یک شهر جدید 500 میلیارد دلاری (414 میلیارد پوندی) در شمال غربی عربستان را  تبلیغ کند، .در ایالات متحده آمریکا ادلمن در ابتدا قراردادی سه ماهه امضا کرد. این شرکت از آن زمان با حداقل دو تمدید برای ادامه روابط خود با نئوم تا جولای 2023 موافقت کرده است.

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی مبالغ هنگفتی را برای بهبود وجهه خود در سطح بین‌المللی مانند حمایت مالی از یک تورنمنت جدید بین‌المللی گلف  و جذب ستاره‌های بزرگ برای شرکت در آن،  از جمله «فیل میکلسون»  و همچنین خرید باشگاه نیوکاسل هزینه کرده است.

استفاده از ورزش برای بهبود وجهه و اعتبار یک عنصر اساسی برای ریاض است زیرا هدف آنها، منحرف کردن اذهان از نقض مداوم حقوق بشر، بدرفتاری با زنان، عدم تحمل مخالفان سیاسی و اجرای مجازات‌های وحشیانه است. حال اینکه در ماه مارس سال جاری، 81 نفر که بیشتر آنها از اقلیت شیعه بودند و مورد آزار و اذیت گسترده قرار گرفته بودند، در اعدام‌های دسته جمعی کشته شدند.

شرکت  ادلمن روابط عمومی را برای پروژه «نئوم» انجام داد. اما قرارداد فعلی  این شرکت با ریاض ممکن است یکی از سودآورترین قراردادها با عربستان در سال‌های اخیر باشد.

پیش از این  اندیشکده «کوئینسی» فاش کرد که عربستان بیش از 100 میلیون دلار برای لابی‌ها و متخصصان روابط عمومی در ایالات متحده هزینه کرده تا فروش تسلیحات را در جریان قرار دهد.

 در طول جنگ یمن، سعودی‌ها با تبلیغات و سخنان خود تلاش داشتند تا بر حقایق صحنه جنگ سرپوش بگذارند. در این راستا عربستان سعودی بیش از 100 میلیون دلار برای لابی‌گران و متخصصان روابط عمومی در ایالات متحده آمریکا هزینه کرد تا این کار را انجام دهد و همزمان جریان فروش تسلیحات را تسهیل کند.

محمد بن سلمان در 5 سال گذشته تمامی سطوح حاکمیتی و اقتصادی و دیپلماتیک عربستان را در خدمت منافع شخصی خود در آورده و سفرای ریاض در دیگر کشورها به مثابه نمایندگان شرکت خصوصی او رفتار می‌کنند.

به رغم قتل «جمال خاشقجی» ریاض موفق شده تا حدود زیادی مکانیزم نفوذ خود را در واشنگتن و سایر مناطق آمریکا احیا کند و بسیاری از شرکت لابی گری را به کار گرفته تا به تقویت روابط تجاری ایالات متحده و عربستان کمک کنند و تصویر سابق ریاض در مواردی مانند نقش این کشور در جنگ ویرانگر یمن را کم رنگ کند.

استخدام یک شرکت لابی و روابط عمومی برای ریاض پس از کمپین‌های رسانه‌ای هرگز آسان و کم هزینه نبوده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 932372

مهمترین اخبار ایران و جهان: