نیوز سیتی!
02 خرداد 1402 - 13:23

خطای فاحش محاسباتی در بودجه تخصیصی به کی‌یف؛ از اذعان تا توجیه!

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اذعان پنتاگون به «خطای فاحش حسابرسی» در تخصیص‌ کمک نظامی آمریکا به اوکراین را توجیه کرد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به اذعان پنتاگون به «خطای فاحش حسابرسی» در بودجه تخصیصی آمریکا به اوکراین، گفت که «در واقع این اشتباه، خبر خوبی است!»

سالیوان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، تحت فشار مجری قرار گرفت تا درباره «اقرار عجیب» پنتاگون مبنی بر یافتن ۳ میلیارد دلار کمک اضافی واشنگتن به اوکراین در بودجه تخصیصی به کی‌یف توضیح دهد. مساله‌ای که مجری برنامه آن را «خطای محاسباتی فاحش» توصیف کرد.

مقام ارشد کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا این خطا، دال بر عدم نظارت روی ۳۷ محموله تسلیحاتی و کمک نظامی ارسالی به کی‌یف است یا خیر، مدعی شد که «هرچه باشد، در نهایت امر، یک پِنی از دلارهای آمریکا گم نشده یا اشتباها تخصیص نیافته است»!

وی افزود: این خطا به معنای هدر دادن ۳ میلیارد دلار نیست بلکه به بیان ساده، مجموع تجهیزات نظامی است که به آنها داده‌ایم. و روش حسابرسی پنتاگون، نه رقم واقعی تجهیزات، بلکه هزینه جایگزینی آن را محاسبه کرده است. به محض اعمال این اصلاحات، مشخص شد که ما می‌توانیم ۳ میلیارد دلار دیگر هم به اوکراین کمک کرده و حتی تسلیحات بیشتری به آنها بدهیم.

سالیوان مدعی شد که مردم آمریکا می‌توانند اطمینان داشته باشند که این مبلغ که از محل مالیات آنها تخصیص داده شده، «به طور موثر و در محل مناسب هزینه شده است!»

پنتاگون در حالی به این خطای محاسباتی ادعان کرده که برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا مکررا انتقادهای زیادی به کمک نظامی این کشور به اوکراین وارد کرده‌اند. به گفته آمریکا، مجموع کمک‌های این کشور به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور در فوریه پارسال، از ۳۷ میلیارد دلار فراتر رفته است.

پنجشنبه هفته گذشته ۱۹ نماینده جمهوری‌خواه آمریکا با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، وی را ترغیب کردند که دست ودلبازی برای اوکراین را کنار بگذارد؛ به گفته آنها این اقدام، به تشدید تنش با مسکو منجر خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1233172

مهمترین اخبار ایران و جهان: