نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 12:41

توسعه کشت پنبه نیازمند تخصیص یارانه است

گرگان- رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: توسعه کشت مجدد پنبه همچون دیگر کشورها نیازمند تخصیص یارانه برای رغبت به کشت است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی موسی خانی صبح چهارشنبه در سومین کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی که با حضور مدیر کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد برگزار شد، اظهار کرد: غیر قابل رقابت بودن با محصولاتی چون شالی در بحث قیمت، فقدان برداشت مکانیزه و کمبود کارگر، کمبود منابع آبی، خسارت آفات و هزینه سموم، اقتصادی نبودن زراعت پنبه در اراضی درجه ۲ و ۳ شمال استان، کمبود وسیله نقلیه و شبکه مراقبت با اعتبارات اندک از مشکلاتی است که موجب کاهش شدید کشت پنبه در استان شده است.

وی افزود: تصمیم داریم کشت پنبه را در نوار جنوبی استان داشته باشیم چرا که نزدیک به ۶۰ درصد، در این نوار کشت می‌شود.

موسی خانی با اشاره به اینکه توسعه کشت پنبه نیازمند تخصیص یارانه است، گفت: اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان و آب بهای رایگان از مهم‌ترین حمایت‌هایی است که دولت می‌تواند از کشت این محصول داشته باشد.

وی ادامه داد: چنانچه خرید دانه‌های روغنی از پنبه تضمینی شود بدون شک نقش مهمی در تشویق کشاورزان خواهد داشت.

موسی خانی بیان کرد: حمایت از تعاونی‌های بزرگ و شرکت‌های فعال این حوزه نیز از دیگر مواردی است که توسعه کشت پنبه در استان را رونق می بخشد.

وی با اشاره به اینکه جهاد همواره از کشاورزان حمایت می‌کند، اظهار کرد: تدارک برای سموم، بذر و کلاس‌های ترویجی، آموزش و اطلاع رسانی مسائل فنی از مجموعه حمایت‌های جهاد کشاورزی است اما باید مشکلات کشت پنبه در سطح کلان حل و فصل شود تا رغبت کشاورزان را بیشتر کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1314928

مهمترین اخبار ایران و جهان: