نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 09:33

گسترش ارتباطات علمی بین‌الملل از ملزومات توسعه علم و فناوری

تبریز- رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان گفت: گسترش ارتباطات علمی بین‌الملل از ملزومات توسعه علم و فناوری است.

به گزارش خبرنگار مهر، در راستای توسعه دیپلماسی علمی و هم چنین گسترش روابط بین‌الملل دانشگاه‌های شمال غرب، شامگاه چهارشنبه نشستی با حضور وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم در امور بین و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی و محمد زاده عطار معاون ارتباطات بین‌الملل مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با رؤسای دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مدیران همکاری‌های بین المللی دانشگاه‌های شمالغرب کشور در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با حضور رئیس و هیأت رئیسه و جمعی از مسئولین دانشگاه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد.

محمد صادقی آزاد، رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در این اجلاس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، هدف از برگزاری این اجلاس را انتقال تجربیات مفید و هم اندیشی در خصوص مسائل مهم همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌های شمالغرب کشور عنوان کرد.

وی افزود: امید است در حوزه ارتباطات، همکاری‌ها و رقابت‌های سالم با تسهیلگری وزارت به اجماع عمومی رسیده و تصمیم‌گیری‌هایی در شأن نظام مقدس اسلامی در خصوص مباحث مرتبط با همکاری‌های علمی بین‌المللی بگیرم.

صادقی آزاد در ادامه با اشاره به اینکه نباید تنها به جذب دانشجو در حوزه همکاری‌های علمی بین‌المللی اکتفا کنیم، گفت: جذب دانشجو صرفاً بخش کوچکی از ابعاد مختلف دیپلماسی علمی بوده و در کنار آن استفاده از تمام ظرفیت‌ها در حوزه‌های علمی، سیاست‌های فرهنگی، پژوهش‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و… ضروری است.

گسترش ارتباطات علمی بین‌الملل از ملزومات توسعه علم و فناوری

وی خاطرنشان کرد: امید است با هم افزایی و با بازنگری سیاست‌های دیپلماسی علمی، بتوانیم ارتباطات علمی بین‌المللی را در راستای اهداف پیش‌بینی شده گسترش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه شمالغرب کشور در حوزه همکاری‌های علمی بین‌المللی، افزود: باتوجه به این‌که اقبال عمومی کشورهای همسایه برای دیپلماسی علمی قابل توجه بوده از این رو یک ظرفیت منحصر به فرد برای شمالغرب کشور محسوب می‌شود که از آن به نحو احسن در سیاست گذاری‌های دیپلماسی علمی بهره کامل را ببرد.

گفتنی است در این اجلاس، رؤسای دانشگاها، پارک‌های علم و فناوری، مدیران همکاری‌های علمی بین‌المللی، پیشنهادات و راه حل‌هایشان را با قائم مقام و معاون ایشان در میان گذاشتند و جلساتی را برای تشکیل اتحادیه منطقه شمالغرب کشور در حوزه همکاری‌های علمی بین‌المللی برنامه ریزی کردند و در نهایت اجماع عمومی بر این شد که این اتحادیه برای گسترش دیپلماسی علمی در آینده نزدیک تشکیل بشود، که مورد اقبال شرکت کنندگان در جلسه قرار گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1478172

مهمترین اخبار ایران و جهان: