نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 10:35

افزایش پلکانی تولید میگو در بوشهر/ظرفیت پرورش به ۴۴ هزارتن می‌رسد

بوشهر- نیمی از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و با برنامه‌ریزی صورت گرفته ظرفیت تولید در این استان به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و سال آینده به ۴۴ هزار تن در سال می‌رسد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان قطب تولید و پرورش میگو شناخته می‌شود و حدود نیمی از تولید میگوی کشور را بر عهده دارد که روند افزایش تولید در این استان آغاز شده است.

پرورش میگو یک فعالیت درآمدزا، اشتغال‌آفرین و ارزآور برای کشور است که با حمایت لازم برای توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه می‌توان به رفع بیکاری و توسعه چشمگیر اشتغال امیدوار بود.

در استان بوشهر از سال‌ها پیش مطالعاتی برای شناسایی اراضی مستعد برای آبزی‌پروری در نوار ساحلی آغاز شده و فرصت‌های مناسب شناسایی و در حال بررسی مطالعاتی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

هرچند انتقادهایی در مورد نحوه واگذاری اراضی پرورش میگو به سرمایه گذاران وجود دارد و جوانان متقاضی نتوانسته‌اند به خوبی از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند، ولی توسعه اراضی پرورش میگو دستاوردهای خوبی را در پی خواهد داشت.

توسعه آبزی پروری در استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پرورش میگو یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در استان بوشهر است که نقش مهمی در درآمدزایی و اشتغال دارد.

اکبر پورات با اشاره به کاهش ذخایر دریایی و لزوم حفظ نسل آبزیان، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته شاهد توسعه زیرساخت‌های آبزی‌پروری در استان بوشهر هستیم و این روند ادامه خواهد داشت.

وی از افزایش و توسعه اراضی پرورش آبزیان در سطح استان خبر داد و بیان کرد: پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو از اهداف مهم در استان بوشهر است که طرح‌های مهمی اجرا شده و چندین پروژه نیز در حال اجرا است.

افزایش پلکانی تولید میگو در بوشهر/ظرفیت پرورش به ۴۴ هزارتن می‌رسد

تولید به ۱۰۰ هزار تن می‌رسد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر یکی از اهداف مهم دولت را توسعه اراضی پرورش آبزیان در استان بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ساحلی جدید برای پرورش و واگذاری به جوانان آماده شده که به ظرفیت اراضی فعلی افزوده می‌شود.

پورات با اشاره به اینکه استان بوشهر امسال ۳۸ هزار تن میگوی پرورشی تولید کرده است افزود: بر اساس برنامه‌ریزی تا سال ۱۴۰۴ تولید میگو پرورشی در استان بوشهر به ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید.

استان بوشهر در تولید میگو رکورد زد

در حالی امسال شاهد تولید ۳۸ هزار تن میگوی پرورشی بودیم که هدف‌گذاری ما تولید ۳۳ هزار تن میگو بود ولی رکورد بزرگ‌تری ثبت شد مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به ثبت رکورد جدید در تولید میگوی پرورشی استان بوشهر خاطرنشان کرد: امسال ۳۸ هزار تن میگو در استان بوشهر تولید شد که یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

عقیل امینی بیان کرد: در حالی امسال شاهد تولید ۳۸ هزار تن میگوی پرورشی بودیم که هدف‌گذاری ما تولید ۳۳ هزار تن میگو بود ولی رکورد بزرگ‌تری ثبت شد.

هدف‌گذاری ۲۲۰ هزار تنی

وی با اشاره به اینکه تولید میگو پرورشی در سال آینده برنامه‌ریزی و پیش‌بینی ۴۴ هزار تن شده است افزود: تولید ۲۲۰ هزار تن آبزی در پایان برنامه هفتم برای استان بوشهر هدف‌گذاری شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: ارتقای مکانیزاسیون و هوشمندسازی مزارع، بهبود کیفیت و ارزان سازی نهاده‌ها، توسعه آبزی پروری ساحلی با تاکید بر پرورش میگو و دریایی با تاکید بر پرورش ماهی در قفس، متنوع سازی بازارهای داخلی و خارجی و نیز صید مسئولانه با ابزار هدفمند از جمله راه‌های دستیابی به این هدف است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1045728

مهمترین اخبار ایران و جهان: