نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 13:03

سند اتمام بی‌سوادی استان‌ها تدوین و ابلاغ شده است

کرمانشاه- معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به وضعیت شاخص باسوادی، گفت: سند اتمام بی‌سوادی استان‌ها تدوین و ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عبدی پیش از ظهر پنجشنبه در دومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی این استان که با حضور استاندار کرمانشاه، مدیرکل آموزش و پرورش استان و سایر اعضای این شورا در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی یک جریان جهادی است که آغاز این جریان یک فعالیت مردمی و تکلیف محور بود.

وی با اشاره به تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸، افزود: پیام امام راحل (ره) به نهضت در آن مقطع زمانی یک پیام عادی نبود و زمانی این پیام صادر شد که امام می‌داند دولت و وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید بر اینکه این پیام یک ادبیات جدید در علوم جدید حکمرانی پردازش می‌کند، ادامه داد: امام خمینی (ره) در این پیام آموزش برای همگان را در ردیف بهداشت و مسکن و بلکه مهمتر از آنها می‌دانست و این در حالی است که اخیراً مفهوم آموزش برای همه توسط یونسکو مطرح شده است.

عبدی با بیان اینکه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اکثر افراد جامعه نه تنها از آموزش عالی بلکه از نعمت خواندن و نوشتن نیز محروم بودند، تصریح کرد: امام خمینی (ره) در آن زمان تکلیف نهضت سوادآموزی را مشخص می‌کند که در یک برنامه دراز مدت فرهنگ وابسته کشور را به یک فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم.

به گفته وی، نگاه امام راحل (ره) به نهضت سوادآموزی تنها نگاهی صرفاً خواندن و نوشتن نبود، بلکه نگاه تربیتی است که از خواندن و نوشتن شروع می‌شد.

عبدی با تاکید بر اینکه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نگران تبدیل شدن یک جریان مردمی به یک کار دولتی بود، بیان کرد: تشکیل نهضت سواد آموزی و مبازره با بی‌سوادی یک بسیج عمومی با محوریت مردم بود.

وی به سند اتمام بی‌سوادی استان‌ها اشاره کرد و افزود: این سند در اصفهان و خراسان شروع شده است و نگاه آن استفاده از ظرفیت تمامی سازمان‌های دولتی، نهادها، سازمان‌های مردم نهاد و… است.

وی توضیح داد: در سند اتمام بی‌سوادی استان‌ها، تکلیف نقطه به نقطه شروع می‌شود و شروع آن نیز از روستاها است، در این سند سعی شده طی ۲ سال باقیمانده از دولت سیزدهم نرخ بی‌سوادی در جامعه هدف به صفر برسد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وضعیت شاخص باسوادی در استان کرمانشاه را خوب ارزیابی کرد و پیشنهاد داد که سند اتمام بی‌سوادی در این استان نیز اجرا شود.

عبدی با بیان اینکه در حال حاضر نهضت سوادآموزی در گام دوم خود قرار دارد، ادامه داد: در اوایل پیروزی انقلاب نوشتن و خواندن گام اول بود، اما امروزه پله‌های بالاتری از سواد آموزی مدنظر است.

وی تصریح کرد: در عصر کنونی باید از صرف تنها مسئله خواندن و نوشتن عبور کنیم و در مسیر تعریف و آموزش تنوع‌های مختلف سواد حرکت کنیم.

عبدی گفت: علاوه بر فعالیت‌های نهضت سواد آموزی، باید از ظرفیت نهادهای مردمی و دستگاه‌های مختلف دولتی برای تقویت سواد و آموزش تنوع‌های مختلف سواد بهره ببریم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1171759

مهمترین اخبار ایران و جهان: