نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 11:07

امام جمعه سمنان: احداث خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی در دستور کار باشد

نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: احداث خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان صبح امروز در هجدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بارز این استان وجود سرمایه انسانی فرهیخته و چهره‌های علمی ممتاز است.

وی اضافه کرد: نظام آموزش عالی در مقطعی به سمت مدرک‌گرایی حرکت کرد که این امر طی سال‌های اخیر کمرنگ‌تر شده است.

مدرک‌گرایی کشور را با مشکل مواجه کرد

نماینده ولی فقیه در استان سمنان افزود: مدرک‌گرایی بدون حل مسأله و صرفاً برای دستیابی به پست و موقعیت شغلی، یکی از معضلاتی است که گاهی گریبان دانشگاه و نیز حوزه را می‌گیرد.

مطیعی تصریح کرد: برخی افراد که از مایه علمی لازم برخوردار نیستند؛ اما مدرک می‌گیرند در میانه کار کشور را با مشکل مواجه می‌کنند.

وی با اشاره به آثار منفی بیماری کرونا بر تحصیلات دانشگاهی در سال‌های گذشته گفت: کاهش تعداد دانشجویان که با افت علمی و تحصیلی نیز همراه شده است، دانشگاه‌های استان را در سال‌های اخیر با مشکل مواجه کرد.

امام جمعه سمنان زمینه‌سازی مسؤولان برای پیوند صنعت و دانشگاه را دارای اولویت دانست و افزود: امروز با جوانان تحصیل‌کرده‌ای مواجه هستیم که به دلیل نبود منابع و زیرساخت‌های لازم و یا نبود توجیه اقتصادی و دلایل دیگر امکان اشتغال ندارند.

مطیعی با تأکید بر متناسب‌سازی رشته‌های دانشگاهی با مسائل اساسی کشور گفت: نیازهای بخش صنعت، باید در تدوین رشته‌های دانشگاهی مدنظر قرار گیرد.

دانشگاه باید با اقتصاد هم ارتباط داشته باشد

وی پیوند اقتصاد با دانشگاه را در کنار هماهنگی دانشگاه با صنعت اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، باید میان سرمایه‌گذاران و دانشگاهیان نیز تعامل سازنده‌ای شکل بگیرد تا ایده‌های اهالی دانشگاه به سمت تجاری‌سازی و ایجاد ارزش‌افزوده حرکت کند که در این مسیر می‌توان از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری بهره گرفت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با تأکید بر فرهنگ‌سازی برای ترویج ازدواج‌های دانشجویی گفت: آمارهای موجود نشان می‌دهد ازدواج‌های دانشجویی، پایین‌ترین نرخ طلاق را دارند.

مطیعی تأکید کرد: تأمین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی یکی از اقدامات اساسی برای ترویج ازدواج‌های دانشجویی است.

وی با بیان اینکه بخش عمده دانشجویان استان سمنان را دانشجویان غیربومی تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های استان پس از پایان تحصیل، استان را ترک می‌کنند و توقع آن است که مسؤولان استان از ظرفیت این افراد برای رفع مسائل استان استفاده کنند که یکی از راه‌های دستیابی به این هدف، هماهنگ‌سازی رشته‌های دانشگاهی با نیازهای استان است.

پایان پیام/۲۵۶۸/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1435359

مهمترین اخبار ایران و جهان: