نیوز سیتی!
23 تیر 1402 - 09:09

مساجدی: در نتایج تیم ملی والیبال بازیکنان نه؛ کادرفنی مقصر است

مربی ایرانی والیبال ژاپن گفت: در نتایجی که تیم ملی والیبال کشورمان کسب کرد، بازیکنان مقصر نیستند بلکه کادرفنی مقصر است.

احمد مساجدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد عملکرد تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های 2023 اظهار داشت: من اغلب رقابت‌های این دوره از مسابقات را تماشا کردم. درمورد تیم ایران باید بگویم وقتی فردی مانند مصطفی کارخانه به عنوان مدیرفنی در کنار تیم قرار می‌گیرد عملاً صحبت خاصی باقی نمی‌ماند. هرچند که من سال‌ها است از والیبال ایران دور شده‌ام، اما سوالم اینجاست که تاثیر کارخانه در تیم ملی چیست؟ 

وی ادامه داد: نوع بیان مربیان نشان دهنده سطح آنها است. این موضوع درمورد فردی همچون محمود افشاردوست هم صدق می‌کند. به گفته میلاد عبادی‌پور مگر می‌شود یک مربی در وقت استراحت فقط به گفتن جملاتی همچون «می‌رسیم، می‌رسیم» بسنده کند؟ به عقیده من تیم ملی والیبال ایران از نظر تکنیکی و فیزیکی افت چشمگیری داشته و وظیفه کادر فنی است که این مشکل را برطرف کند. فکر می‌کنم که خلاقیت در بین بازیکنان ایرانی مرده و باید فکری به حال این موضوع کرد. این صحبت‌ها فقط نظرات شخصی من است و امکان دارد خیلی‌ها از شنیدن آنها خوشحال نشوند.

مربی ایرانی والیبال ژاپن خاطرنشان کرد: بارها از سوی کادر فنی در وقت‌های استراحت شنیدم که می‌گفتند «نذارید بهتون برسن، خوبه، ادامه بدین»؛ این جمله استرس بین بازیکنان را زیاد می‌کند و آیا این‌ها تاکتیکی است که کادرفنی باید به بازیکنان منتقل کند؟ گفتن این نکات واضح چه کمکی به تیم می‌کند؟ موضوع دیگر اینکه تمام اعضای کادر فنی در اغلب صحنه‌ها عصبی به نظر می‌رسند. همه می‌دانیم که جدی بودن با عصبی بودن متفاوت است، اما من احساس می‌کنم که کادر فنی ایران عصبی بود.

مساجدی افزود: چندین بار از سوی کادرفنی شنیدم که خطاب به بازیکنان می‌گفتند «توپ را بزنید به دست بازیکنان»، اما همین تاکتیک هم روش خاص خودش را دارد و هیچکس از روش انجام این کار صحبت نمی‌کرد. به هر حال همه بازیکنان می‌دانند که باید در بازی پیروز شوند، اما چه کسی راه پیروزی را به آنها نشان می‌دهد؟ از نظر من بازیکنی همچون اسفندیار مشکل فیزیکی دارد و نمی‌تواند به درستی زیر توپ‌ قرار بگیرد، چراکه بدنش انعطاف کافی را ندارد. 

وی اظهار داشت: وقتی کادر فنی به پاسور تیم می‌گوید که «امروز، روز بلند بلند است» واقعا تعجب می‌کنم. این صحبت‌ها از کجا نشات می‌گیرد؟ مگر چند اسپک را می‌تواند از بالای دست مدافعان حریف زد؟ به نظر من مربیان باید کمی تکنیکی و تاکتیکی‌تر صحبت کنند که در این مدت من چیزی از آنها نشنیدم. در نتایجی که تیم ملی کسب کرد اصلاً نمی‌توان بازیکنان را مقصر دانست، بلکه قطعاً کادرفنی مقصر است. این مربیان هستند که باید نقاط ضعف و قوت بازیکنان خود را شناسایی کرده و در جهت رفع و یا تقویت آنها تلاش کنند.

این مربی که زمانی دستیار ولاسکو در تیم ملی ایران بود و پس از آن مدتی هم در تیم ملی ژاپن فعالیت کرد، درمورد روند عملکردی ژاپنی‌ها در لیگ ملت‌ها تصریح کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که اگر سکیتا و ایشیکاوا را از تیم ملی ژاپن بگیرید، شرایط این تیم به صورت کلی تغییر خواهد کرد. ضمن اینکه بازیکنانی که لژیونر شدند هم فهم بالایی از والیبال پیدا کرده‌اند. لژیونرهای ژاپن تنها چند روز قبل از مسابقات به تیم ملی اضافه شده‌اند و نمی‌توان گفت که فلیپ بلین به آنها آموزش داده است. برخلاف چیزی که وجود دارد نباید از بلین بت ساخت. شاید برای همه جالب باشد بدانند که 3 دستیار او در تیم ملی، در لیگ ژاپن آنالیزور هستند و اگر یک روز بلین غایب باشد یک نفر از آنها باید بالای سر تیم باشد و کار بسیار سخت می‌شود.

مساجدی گفت: با روندی که از تیم ملی والیبال ایران می‌بینم شک ندارم که کار برای این تیم سخت‌تر خواهد شد، چون مشخص است که کادر فنی و فدراسیون هیچ برنامه مشخصی ندارند. ضمن اینکه فکر می‌کنم ژاپن برای مسابقات قهرمانی آسیا با نفرات اصلی خود به ایران بیاید، چون در روزهای اخیر صحبت‌های مختلفی درخصوص این موضوع مطرح شده است. متاسفانه در حال حاضر هیچ روزنه امیدی در تیم ایران به چشم نمی‌آید.

وی تصریح کرد: اگر من در ژاپن نبودم نیشیدا و یاناگیدا بالا نمی‌آمدند. ضمن اینکه رابطه نزدیکی هم با سکیتا دارم و بارها درخصوص موضوعات مختلف به وی مشورت داده‌ام. با این حال اعتقاد دارم که اگر سکیتا و ایشیکاوا از تیم ملی ژاپن جدا شوند کار برای آنها بسیار سخت خواهد شد. 

مربی ایرانی والیبال ژاپن در پاسخ به این سوال که اگر والیبال ایران به وی پیشنهاد همکاری دهد آیا می‌پذیرد یا خیر، عنوان کرد: اگر از من کمک بخواهند و شرایط فراهم باشد قطعاً می‌پذیرم. من تیم ملی ایران را دوست دارم و می‌دانم که در حال حاضر بازیکنان به کادر فنی اعتماد ندارند و دلیلش هم سطح پایین کادر فنی است. ضمن اینکه مربی خارجی حاضر روی نیمکت تیم ملی هم در این دوره از مسابقات کاملاً سردرگم نشان داد و به نظرم حرف زیادی برای گفتن نداشت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1357759

مهمترین اخبار ایران و جهان: