نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 09:34

«حجاب» قربانی کم کاری فرهنگی و عدم خلاقیت در طراحی/ چه کسی مقصر است؟

این روزها موضوع حجاب و نوع پوشش به مساله ای مهم برای مردم و مسئولان تبدیل شده و ضرورت توجه به باید و نبایدهای این حوزه بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. خبرنگار فارس برای بررسی روند و چگونگی عرضه لباس با پوشش های مختلف و اینکه چه رویکردی در بازار خرید و فروش آن وجود دارد، راهی خیابان خیام قزوین شد و در این خصوص با تعدادی از بانوان گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، این روزها موضوع حجاب و نوع پوشش به مساله ای مهم برای مردم و مسئولان تبدیل شده و ضرورت توجه به باید و نبایدهای این حوزه بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. برای بررسی روند و چگونگی عرضه لباس با پوشش های مختلف و اینکه چه رویکردی در بازار خرید و فروش آن وجود دارد، راهی خیابان خیام قزوین که شامل خیام شمالی، خیام وسط و خیام جنوبی است، شدم.

خیام یکی از اصلی ترین مراکز خرید و فروش پوشاک آقایان و بانوان این شهر به شمار می رود و جوانان و نسل جدید بیشتر به فروشگاه های این نقطه از شهر برای تامین البسه خود مراجعه می کنند.

از خیام شمالی شروع کردم. در مسیر که قدم می زدم ویترین فروشگاه های عرضه کننده لباس زنانه با مانتوهایی غالبا تنگ و کوتاه پر شده بود. تک و توک مانتوهای بلند هم در برخی مغازه ها قابل مشاهده بود اما یا آستین نداشتند و یا جلوباز بودند.

به خیام وسط که تمرکز جمعیت در این منطقه است رسیدم. سری به مغازه های سمت راست و مغازه های سمت چپ این مسیر زدم. در تعدادی از مغازه ها مانتوهای مناسب و بلند وجود داشت. بیشتر مدل ها تکراری بود و طراحی خاص نداشت.

بعد از مشاهده ویترین فروشگاه ها و ناامیدی از پیدا کردن مانتوی مناسب تصمیم گرفتم وارد تعدادی از مغازه ها شوم تا به گفت و گو با فروشندگان و مشتریان بپردازم و نظرات آن ها را در این خصوص بپرسم.

سود مانتوهای کوتاه بیشتر است

از فروشنده ای پرسیدم چرا مدل مانتوها همه یکی است و بیشتر جلوباز است؟ در جواب گفت: موجودی همین هاست، به خاطر اینکه خانم ها این مدلها را بهتر می پسندند و از طرفی، سودش بیشتر است و بیشتر هم فروش دارد.

خانمی حدودا ۲۵ ساله که در این مغازه به عنوان فروشنده کار می کند، به سمت من آمد و گفت: موجودی کل بازار همین است و امروز این مدل مانتوها مد هستند. ما هم نمی توانیم از بازار عقب بمانیم و باید جنسی که مشتری بیشتری دارد را عرضه کنیم.

مدل ها محدود است، مجبورم به خیاط سفارش دوخت بدهم

به مغازه دیگری رفتم. خانمی داشت لابه لای مانتوها دنبال مانتوی مناسب و پوشیده می گشت. انگار که مانتوها به مذاقش خوش نیامده و مورد پسندش نشد. سعی کردم باب گفت و گو را با او باز کنم. نزدیک شدم و پرسیدم مانتوها چطور است؟ بی خیال نگاه کردن به مانتوها شد و گفت: معمولا برای خرید مانتو به خیلی از مغازه های قزوین سر می زنم اما آن چیزی که دنبالش هستم را نمی توانم پیدا کنم و مجبور می شوم پارچه بخرم و به خیاط سفارش دوخت بدهم.

وی حرف خود را ادامه می دهد و می گوید: نبود مدل های مورد پسند من و امثال من در بازار، باعث شده هم هزینه بیشتری بابت مانتو بدهیم و هم اینکه زمان زیادی را برای تحویل گرفتن آن باید صبر کنیم. الان به غیر از دستمزد خیاط، برای خرید پارچه معمولی یا نسبتا با کیفیت از بازار صفا، باید بین ۴٠٠ تا ۷٠٠ هزار تومان هزینه کنم. از خرید پارچه تا تحویل گرفتن مانتو از خیاط هم حداقل یک ماه طول می کشد. اگر هم خیاط آشنا نباشد که هیچ، باید چند روز بیشتر صبر کنیم.

از او خداحافظی کردم و به مسیرم ادامه دادم. در راه به این فکر می کردم جُدا از اینکه مانتوهای کوتاه و تنگ بیشتر در بازار هستند، قیمت به نسبت مناسب آن ها هم جذابیت زیادی را برای خرید این مدل پوشاک ایجاد کرده است.

مانتو را در اینستاگرام دیدم و پسندیدم

به پاساژ الغدیر در سه راه خیام رفتم تا ببینم چه خبر است. دو خانم جوان مشغول خریدن مانتو بودند. مانتوهایی کوتاه و جلوباز. به بهانه نگاه کردن به مدل ها، نزدیک شدم و از یکی از آن ها پرسیدم قیمت مانتویی که خریدند مناسب است؟ او در جواب گفت: مانتو هم مثل همه چیز گران شده اما کیفیت اجناس روز به روز در حال پایین آمدن است. پرسیدم از مدل مانتویی که خریدید راضی هستید؟ به دوستش نگاه کرد و گفت: آره، با وجود اینکه نسبت به قبل گران تر شده، اما خوب از سبک کار خوشم آمد و خریدم. من این طرح را در اینستاگرام دیدم و پسندیدم.

نظارتی بر بازار پوشاک نیست

از این مغازه خارج شدم. در یکی از فروشگاه ها خانمی جوان به همراه همسرش به دنبال خرید مانتو بودند. جلو رفتم و از این خانم در مورد مدل لباس ها پرسیدم. سری تکان داد و با کنایه گفت: مدل هایی که امروز در بازار وجود دارد بیشتر برای افرادی است که تمایلی به حجاب کامل ندارند. این لباس ها باب میل همه سلیقه ها نیست. بازار طوری هست که ما مجبور هستیم از همین ها خرید کنیم. در این حین همسرش هم گفت که نظارتی بر بازار چه از لحاظ کیفیت و نوع لباس ها و چه از لحاظ قیمت نیست و تا زمانی که ایده و طرحی برای پوشش چه آقایان و چه بانوان نداشته باشیم، به جایی نمی رسیم.

مانتوی خوب در بازار کم است

در فروشگاه کناری فروشنده در حال تعریف و تمجید از مدل های جدید مانتو برای یک دختر تقریبا ۲۲ ساله بود. او بعد از نگاه کردن به مدل ها، بدون خرید از مغازه خارج شد. سلام کردم و پرسیدم: مانتویی را نپسندیدی؟ نگاهی به من کرد و با تکان دادن سر گفت نه. سوال کردم بیشتر دنبال چه سبک کاری هستی؟ جواب داد: مانتوی خوب در بازار کم است و من هم سخت پسند هستم. من بیشتر اسپورت می پوشم و دوست دارم مانتویی که می خرم به لحاظ کیفیت و رنگ خاص باشد.

وقتی از مدل های مانتو در خیابان خیام ناامید شدم، پیاده از سبزه میدان به سمت بازار سنتی رفتم.

در مسیر رفتن به بازار، مغازه های مانتوفروشی وجود داشت، هر از گاهی نگاهی به آنها می انداختم ولی حوصله رفتن به مغازه ها را نداشتم چون احساس می کردم تکراری است.

به بازار رسیدم. در ورودی بازار مغازه های مانتوفروشی خودنمایی می کردند. نسبت به خیابان خیام مانتوهای بلند بیشتری به چشم می خوردند اما مناسب بانوان سن بالا بود و مورد پسند خانم های جوان نبود.

کارمند هستم، برای محل کار نیاز به مانتوی مناسب دارم

حین نگاه کردن به مانتوها، گرم صحبت با خانمی شدم که کارمند بود. می گفت دو سه سالی است که مانتوی آماده نخریده ام، همیشه پارچه می خرم می دهم به خیاط که بدوزد. از او پرسیدم چرا مانتوی آماده نمی خرید، پاسخ داد: مانتویی که مناسب باشد پیدا نمی کنم. یک بار مانتو خریدم که جلو باز بود. دادم به خیاط حرفه ای که قزن یا دکمه بزند، بعد از اینکه پوشیدم دیدم مانتو به پایم می پیچد. در واقع مدل مانتو برای بازبودن دوخته شده و با دستکاری خیاط، مدل مانتو به هم می خورد. من برای کار با رایانه در محل کار که دستم راحت باشد نیاز به مانتوی مناسب دارم که پیدا نمی شود.

در طراحی پوشاک خیلی عقب هستیم

در ادامه به خانمی رسیدم که داستان مانتو خریدنش را تعریف می کرد. با خنده گفت اگر بخواهم مانتویی بخرم می روم خرازی و دکمه هم می خرم. مانتوهایی که در بازار عرضه می شوند طراحی های خوبی ندارند. نسل جوان اصلا این مدل مانتوها را نمی پسندد. مانتوهایی هم هستند که آستینش کوتاه است و باید ساق دست بندازم. تابستان هم که نزدیک است با ساق دست انداختن اذیت می شوم اما لازم است این کار را انجام بدهم. مانتوهای امروزی شاید جنس شان خوب باشد و تنوع رنگ هم دارند اما دوخت آنها مشکل دارد.

از فروشگاه های مجازی مانتو خرید می کنم

به مغازه دیگری رفتم. خانمی نگاهش به سمت مانتوهایی بود که بالای مغازه آویزان شده بودند. پرسیدم مدل هایش قشنگ است، گفت ۹۹ درصد مانتوها جلو باز و شبیه بهم هستند، آستین ها کوتاه است و یقه ها هم خیلی باز است.

دفعه قبل از یکی از کانال های مجازی که فروشگاه آنلاین لباس بود و برای استان لرستان یا کردستان بود، مانتویی را پسندیدم. از طرح این نوع مدل مانتو و جنس پارچه اش که کناف شستشو داده شده و گلدوزی شده بود و از نظر پوششی هم مناسب بود و تازه حالت اسپرت هم داشت خوشم آمد، سفارش دادم و دو تا خریدم. در شرایط امروز بازار که لباس های با پوشش مناسب کم است، حمایت از فروشگاه های مجازی حرفه ای می تواند به خانم های علاقمند به حجاب کامل کمک کند. البته این را هم باید بگویم که خریدهای اینترنتی ریسک هم دارد و ممکن است در برخی موارد موقع تحویل آن چیزی که می خواهیم نباشد.

جالب اینجا بود در مغازه هایی، بعضی خانم ها وقتی داخل مانتوفروشی می شدند بدون فوت وقت یک مانتو که جلو باز و آستین کوتاه بود را راحت انتخاب می کردند و دغدغه ای برای خرید نداشتند.

جوانان خلاق در طراحی مد و لباس حمایت شوند

با یکی از طراحان مد و لباس باب گفت و گو را باز کردم. زهرا دلوی طراح دوختی است که معتقد است بیشتر مشتری ها لباس سنتی را می پسندند و این نوع لباس طرفداران خودش را دارد.

بعضی خانم ها که لباس ها و مانتوهای سطح شهر و بازار پوشیده نیست یا کوتاه است و سایز مانتوها به آن ها نمی خورد پارچه می خرند و به خیاطی ها می دهند تا برای شان مانتو یا لباس مناسب بدوزند.

او می گفت خانم هایی هستند که وقتی لباس یا مانتوی آماده پیدا نمی کنند و با طرح های نامناسب و مدل های کوتاه مواجه می شوند مشتری خیاطی ها می شوند. در این رابطه لازم است جوانان خلاق عرصه طراحی مد و لباس پوشیده، حمایت و بورسیه شوند تا بدون دغدغه طراحی داشته باشند و بتوانند تولیدات خود را به سطح انبوه برسانند.

دلوی دلیل وجود مانتوهای نامناسب و فاقد پوشش و طرح مناسب را عدم نظارت دستگاه های متولی و مسئولان بر تولیدی های لباس و مانتو می داند و می گوید: «در تهران مکانی وجود دارد که زیرزمین آن محل تولید مانتوها و البسه نامناسب است و به کل کشور ارسال می شود، تولیدی های شهرستان ها و استان ها هم از آن طرح ها و مدل ها کپی می کنند و نسبت به دوخت و دوز آنها اقدام می کنند و برخی خانم ها هم می پسندند و بهتر می خرند.»

دولت برای پوشاک اسلامی یارانه دهد

در گفت و گویی که با تعدادی از بانوان و کارشناسان حوزه مد و لباس داشتیم به نکته قابل تاملی اشاره شد. این افراد در صحبت های خود تاکید کردند با توجه به گرانی چادر و نامناسب بودن وضعیت البسه، دولت همان طور که از تامین خوراک و مایحتاج عمومی حمایت می کند، یارانه ای را هم برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پوشاک اسلامی و مناسب در نظر بگیرد تا در این آشفته بازار گرانی بانوانی که علاقمند به پوشش مناسب هستند بتوانند برای خرید چادر و مانتوی مناسب اقدام کنند. 

البته ناگفته نماند آنچه مشخص است و درست به نظر می رسد این است که به قول برخی بانوان هر چقدر پوشاک و البسه نامناسب در جامعه در خصوص بدحجابی ترویج می یابد البسه و پوشاک و چادر برای بانوان محجبه گران تر می شود که لازم است مسئولان در این خصوص تدابیر لازم را داشته باشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1158924

مهمترین اخبار ایران و جهان: