نیوز سیتی!
09 مهر 1402 - 11:04

کشورهای اروپایی گرم‌ترین سپتامبر تاریخ بشریت را تجربه کردند

امسال انتظار می‌‌رودبه علت تغییرات آب‌ و هوایی، گرم‌ترین سال در تاریخ بشر باشد در همین راستا اتریش، فرانسه، آلمان، لهستان و سوئیس هم اعلام کرده‌اند، گرم‌ترین ماه سپتامبر را تجربه کرده‌اند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از ایندیا تودی، درحالی‌که انتظار می‌رفت به علت تغییرات آب‌ و هوایی، امسال گرم‌ترین سال در تاریخ بشر باشد، اتریش، فرانسه، آلمان، لهستان و سوئیس اعلام کردند، گرم‌ترین ماه سپتامبر را تجربه کرده‌اند.

بخش رصد آب‌ و هوا در اتحادیه اروپا در اوایل این ماه اعلام کرده بود، دمای کره زمین در تابستان نیم‌کره شمالی، گرم‌ترین دمای ثبت‌شده تاکنون خواهد بود.

سازمان هواشناسی فرانسه (Meteo-France) اعلام کرده است، میانگین دمای سپتامبر در این کشور حدود 21.5 درجه سانتیگراد خواهد بود که 3.5 تا 3.6 درجه سانتیگراد بالاتر از دوره 1991 تا 2020 است.

به نوشته این گزارش، میانگین دما در فرانسه تقریبا 2 سال است که از معیارهای ماهانه بیشتر شده است.

اداره هواشناسی آلمان (DWD) اعلام کرد، این ماه گرم‌ترین سپتامبر از زمان آغاز ثبت دمای هوا در این کشور بوده است که تقریبا 4 درجه سانتیگراد معیار سال‌های 1961 تا 1990 بالاتر است.  

مؤسسه هواشناسی لهستان نیز اعلام کرد، دمای ماه سپتامبر در این کشور 3.6 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین بوده و گرم‌ترین دمای ثبت شده برای این ماه از زمان شروع ثبت دمای هوا در این کشور در بیش از 100 سال گذشته به شمار می‌رود.

یک روز پس از اینکه مطالعات جدید نشان داد، یخچال‌های سوئیس 10 درصد از حجم خود را طی 2 سال گذشته از دست دادند، سازمان‌های آب‌ و هوای ملی در کشورهای آلپی (کشورهایی که رشته کوه آلپ در آن واقع شده است) نظیر اتریش و سوئیس نیز گرم‌ترین میانگین دمای ماه سپتامبر را ثبت کردند.

موسسات هواشناسی ملی اسپانیا و پرتغال نیز با هشدار نسبت به دمای هوای گرم غیرعادی در آخر هفته جاری اعلام کردند، در بخش‌هایی از جنوب اسپانیا دمای هوا در روز جمعه به بالای 35 درجه سانتیگراد رسیده است.

دانشمندان معتقدند، تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی، دمای هوا را در جهان افزایش داده است. به‌طوری دمای هوا در جهان حدود 1.2 درجه سانتی گراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن است.

سرویس تغییرات آب‌ و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا در اوایل این ماه به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، سال 2023 احتمالا گرم‌ترین سالی است که بشریت تجربه کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1521168

مهمترین اخبار ایران و جهان: