نیوز سیتی!
04 دی 1402 - 17:21

۱۲ میلیون مترمکعب نیاز سالانه چوب کشور

معاون پژوهشی و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، گفت: درحال حاضر کشور تقریبا ۱۲متر مکعب چوب در سال نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، کامبیز پورطهماسبی، معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، امروز در حاشیه آیین بزرگداشت هفتاد و یکمین یادبود استاد ساعی، در خصوص تامین منابع چوبی در کشور، گفت: درحال حاضر کشور تقریبا ۱۲ میلیون متر مکعب چوب در سال نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های شمال درحال طرح تنفس جنگل هستند، افزود: بهره‌برداری از جنگل‌ها غیرممکن است و منابع چوبی از واردات یا از طریق زراعت چوب باید تأمین شود. 

پور طهماسبی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه کشور هدفگداری شده بود هرسال ۱۵ هزار هکتار به سطح جنگل‌های زراعت چوب اضافه شود، ادامه داد: درحال حاضر باتوجه به آمار سازمان جنگل‌ها ۲۰۰هکتار زراعت چوب داریم اما هر هکتار ۲۵متر مربع در سال تولید چوب دارد و از ۲۰۰هکتار ۵میلیون متر مکعب چوب تولید می‌شود.

وی افزود: برای تامین چوب از طریق واردات که محدودیت‌های وادرات افزایش نرخ ارز است و همچنین بحث عمده قاچاق چوب که در کشور وجود دارد. 

پور طهماسبی با اشاره به اینکه باید زراعت چوب را گسترش دهیم، گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باید گسترش زراعت چوب را در برنامه خود قرار دهد و همچنین وادرات چوب از منابعی که نزدیک هستند تسریع تا نیاز کشور برطرف شود. 

وی در خصوص بلوط‌های زاگرس، گفت: تغییرات اقلیمی و همچنین برای حفاظت از جنگل‌های زاگرس کاری انجام نشده است، سازمان جنگل‌ها باید یک مناطقی را در زاگرس به عنوان قرق‌های شدید که حتی دام هم وارد نشود انجام دهد تا وضعیت جنگل بهتر شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1615724

مهمترین اخبار ایران و جهان: