نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 15:15

وزیر کشور:پردیس هایی برای افراد دارای معلولیت پیش بینی شده است

وزیر کشور با تأکید بر اینکه مناسب سازی در شهرها باید اتفاق بیفتد، گفت: پردیس هایی برای افراد دارای معلولیت پیش بینی شده است و حتی در برخی استان ها هم کار این پروژه آغاز شده است.

به گزارش گروه آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، احمد وحیدی وزیر کشور امروز 11 آذرماه 1402 در همایش گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت، در خصوص پیگیری حقوق این افراد در جامعه اعلام آمادگی کرد.

وزیر کشور در این همایش با اشاره به یکی  از مشخصه های همایش گفت:این جلسه محل بروز احساسات و عواطف مهمی است که بسیار برای یک جامعه اهمیت دارد. زیرا جامعه بدون عاطفه و خالی از عشق، اصولا جامعه نیست و زمانی که محبت ها و هم بستگی ها و همدلی هاو ... شکل بگیرد، یک جامعه تشکیل می شود و در غیر این صورت مجموعه ای از افراد هستند که جداگانه در یک محیط جغرافیایی زندگی می کنند.

وی افزود:یکی از فرصت‌های مهم مربوط به کم توانان عزیز ما القای این احساس و عشق در جامعه برای هم بستگی های هر چه بیشتر است و البته در هر آسیب و تهدیدی، فرصتی نهفته است؛ یکی از فرصت های مهم این جامعه عزیز معلولین این است که، جامعه را با رشته های ارزشی محبت آمیز و عاطفه مند پیوند دهد.

وحیدی گفت:در این جلسه به توانمندی های انسان باور داریم و فرمایش امیر مؤمنان که فرمودند : (أتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر: آیا گمان کرده ای که تو یک جسم و ماده کوچکی هستی در حالی که در تو عالم بزرگی نهفته است) خطاب به همه انسانهاست و تفاوتی ندارد که در بخشی از وجودش در ظاهر، نقصی وجود داشته باشد یا نه و همه انسان ها مشمول این سخن هستند و بزرگی عالم نهفته در وجود ما را همه انسان ها می توانند به نمایش دربیاورند.

وی افزود: از یک جهت همه عزیزانی که در یک بعد ممکن است ضعفی داشته باشند، در ابعاد دیگر قوی هستند و ضعف جبران شده است و هرگز نباید باور خالی بودن انسان از این ظرفیت های بالقوه و بزرگ، وجود داشته باشد. و اول باید خودمان باور کنیم که این ظرفیت ها در درون همه نهفته شده است و این مسئله در ابعاد فردی و اجتماعی وجود دارد.  

وزیر کشور با اشاره به آیه شریف إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ، گفت:این آیه هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی صادق است و در حوزه فردی، عزیز کم توان ما برای رسیدن به قله های پیشرفت اول باید خودش را باور کند و خود را تغییر دهد و بزرگترین انگیزه و ظرفیت این افراد، خواست و اراده آنان برای تغییر است.  

وحیدی همچنین به جامعه در دو بعد اشاره کرد و افزود: خانواده به عنوان جامعه کوچک و اجتماع به عنوان یک جامعه بزرگ، اهمیت دارد و پدران و مادران عزیز در خانواده نقش اول را در ایجاد باور اینکه فرزندان آنها می توانند؛ را دارند و قابل تقدیر هستند. بخش دوم جامعه هم جامعه عمومی و مدارس هستند که باید بتوانند نقش خود را در کنار فرد و خانواده ایفا کنند و به بازتوانی و بازشناسی  ظرفیت ها کمک کنند. 

وی افزود :در جامعه نیز همگان باید بدانند که کم توانی این عزیزان هرگز نباید به عنوان موضوعی برای فاصله گرفتن این افراد از فعالیت های اجتماعی تصور شود و این ها باید در متن فعالیت های جامعه حضور داشته باشند و این موضوع هم برای خودشان و هم برای دیگر افراد جامعه خوب و انگیزه بخش است و موتور رشد افراد جامعه می شود.  

وزیر کشور  به جبران بخشی از کمبودهای جسمی با پیشرفت های علمی اشاره کرد و گفت: بسیار مهم است که در این حوزه هم عمیقا و با کمک شرکت های دانش بنیان، فعالیت کنیم و این موضوع به رشد ظرفیت دانشی جامعه و رشد و توسعه فناوری کمک می کند و از فعالیت این شرکت ها حمایت می کنیم.  

وی همچنین به وظایف دستگاه های حکمرانی اشاره کرد و گفت: وظایف مهمی هم در حوزه شهرها بر عهده ما هست و ابلاغ شده است. مناسب سازی باید در این حوزه ها اتفاق بیفتد تا تردد افراد راحت تر شود. همچنین پردیس هایی برای افراد دارای معلولیت پیش بینی شده است و در برخی استان ها، کار آغاز شده است و امیدواریم در تمام کشور توسعه یابد. مشاورینی نیز در حوزه توانبخشی برای مسئولان در تمام سطوح استانی برای درک بهتر نیازمندی های این افراد معرفی و منصوب شده اند.

وی افزود: برخی از این وظایف نیز در حوزه توانمندسازی هست که موسسات خوبی در حال شکل گیری هستند و می توانند توسعه بیشتر و بهتری داشته باشند و این توانمند سازی می تواند به رشد علمی و اجتماعی و هم بهبود پزشکی  و زیستی کمک کند.

وحیدی در خصوص مسئولیت های جامعه برای حقوق افراد دارای معلولیت گفت:یک مسئولیت حکومتی داریم که بر عهده دولت است و دولت و  رئیس جمهور کاملا مصمم، وزارتخانه ها، استانداری ها،   شهرداری ها و... کاملا این مسئولیت را دنبال می کنند و یک حوزه نیز مربوط به عموم جامعه است که فرهنگ سازی در جامعه باید همچنان دنبال شود و جامعه ما نیز جامعه ای فرهنگی، اخلاقی و عاطفی است و برای حل مشکلات افراد گاهی تمام جامعه به حرکت در می آید. همچنین حوزه های آموزشی، تکنولوژی  و... که باید تقویت و توسعه یابد و همه این مسائل از فرهنگ اصیل و عمیق ایرانی_اسلامی ماست. 

وی در پایان از توانجویان و پدران و مادران آنان، بخش های مختلف دولتی و به ویژه بخش غیر دولتی و همچنین از سازمان بهزیستی و رئیس این سازمان تشکر کرد و آمادگی خود را برای پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در سطح کشور، اعلام کرد.  

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1591268

مهمترین اخبار ایران و جهان: