نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 20:16

مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی باید سمعی و بصری باشد

یزد- استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه احادیث قدسی بستری برای مدح و مرثیه اهل‌بیت(ع) است، گفت: مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی باید سمعی و بصری باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد میرزا محمدی، عصر چهارشنبه در کارگاه یک روزه مداحی که با حضور مداحان خواهر و برادر شهرستان بهاباد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و نزدیک شدن به نیمه ماه شعبان و با بیان اینکه بعد از خدا پیامبر (ص) رسالت مدح و مرثیه را به عهده گرفتند، اظهار داشت: مرثیه گذاره تاریخی نیست و نباید هر مطلب سست و بی‌پایه‌ای را بیان کرد و مطالب باید بر اساس اسناد و مدارک معتبر بوده و مطالعات در اسناد بی‌پایه خلاصه نشود.

این استاد حوزه تصریح کرد: پس از پیامبر (ص)، ائمه روضه‌خوان بودند و بیشتر مدح‌های اهل‌بیت نیز نسبت به اباعبدالله (ع) و فاطمه زهرا (س) بوده است که این مسئله اهمیت جایگاه مداح را می‌رساند.

میرزا محمدی با تاکید بر اینکه رسالت مداحی نیازمند آداب ظاهری و باطنی است که یکی از آداب باطنی اخلاق است، افزود: مداح نباید ادبیات را متزلزل کرده و در مدح ائمه از ادبیات کوچه‌بازاری استفاده کند.

این استاد حوزه علمیه گفت: ولایت فقیه استمرار اسلام و جایگزین امام در عصر غیبت است و باید پرچم ولایت را به دست صاحب اصلی انقلاب یعنی امام زمان (عج) برساند.

وی با اشاره به اینکه اباعبدالله ستون و تکیه گاه قرآن کریم و اسلام هستند، بیان کرد: مداحان برای چنین بزرگواری مدیحه‌سرایی می‌کنند، در نتیجه باید در اشعار، سبک، رفتار، برخورد و … دقت لازم را داشته باشند.

این خطیب حوزوی با بیان اینکه نعمت ذاکری اهل بیت (ع) یکی از برترین نعمت‌های خداوند به انسان است، یادآور شد: در طول تاریخ عده‌ای برای سلاطین شعر می‌گفتند و چندین قصیده در این راستا سروده شده است ولی این افراد نتوانستند در مسیر نوکری اهل بیت (ع) قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه امروزه حضار و مخاطبین هیأت از مداحان الگو می‌گیرند، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که برخورد، پوشش ظاهری، آرایش موی ما و … در جلسات مورد رصد مخاطب است.

میرزا محمدی با بیان اینکه مداحی اهل بیت (ع)، رسالتی است که بر دوش ما نهاده شده است، تصریح کرد: باید مراقب باشیم در این مسیر درگیر شهوت شهرت نشویم و تنها نان‌خور امام حسین (ع) باشیم و بدنبال جریان‌های مختلف حرکت نکنیم.

کارگاه آموزشی یک روزه مداحی و فن خطابه با حضور میرزا محمدی استاد حوزه ودانشگاه و استادیار مداحان و با شرکت بیش از ۵۰ نفر از مداحان خواهر و برادر شهرستان بهاباد در سالن اجتماعات کنون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهاباد برگزار شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1067068

مهمترین اخبار ایران و جهان: