نیوز سیتی!
21 آذر 1402 - 10:20

تدقیق سرشماری حیات وحش با تجهیزات پهپادی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تدقیق سرشماری حیات وحش امسال با تجهیزات پهپادی و سیستم‌های هوشمند در مناطق تحت مدیریت استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کلیبر، شهنام اشتری  مدیرکل حفاظت محیط زیست  استان صبح امروز در کنار مقامات شهرستان کلیبر و خداآفرین ضمن حضور و بررسی دقیق وضعیت سرشماری حیات وحش امسال از طریق تجهیزات پهپادی و سیستمهای هوشمند مستقر در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان تدقیق سرشماری حیات وحش امسال را نسبت به سالهای قبل ذکر کرد.

وی در شرف این بازدید توضیحات مربوط به پایش آنلاین استان از طریق تجهیزات اطفائ حریق، مرکز هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت و مجموعه اداره پارک ملی ارسباران  به سمع و نظر فرماندار، بخشدار وجانشین هنگ مرزی شهرستان خداآفرین رساند.

اشتری گفت: بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین و مدیریت بهینه سرشماری حیات وحش با استفاده از تصاویر هوایی و پهپاد با ابزارها و تجهیزات مناسب سرشماری مستقیم  و بهترین سرشماری برای حیات وحش محسوب و گزارشات جمعیت شناسی حیات وحش  دقیق تر خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی  ادامه داد: سرشماری پستانداران بیشتر با هدف برآورد حداقل جمعیت پستانداران  شاخص (علفخواران) در مناطق تحت مدیریت و آزاد ، بدست آوردن ترکیب جنسی وسنی  هر یک از گونه ها، آگاهی از وضعیت زیستگاهها، بررسی وضعیت حفاظتی آنها و برنامه ریزی برای مدیریت صحیح زیستگاهها،  اطلاع از وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید کننده حیات وحش و شناسایی کمبودها و نارسایی های مناطق تحت مدیریت  انجام میگیرد.

وی اظهار کرد: سرشماری زمستانه پستانداران در استان با توجه به وضعیت آب وهوایی، توپوگرافی، فصل جفتگیری از دهم آذر ماه تا پایان دی ماه ادامه دارد .

اشتری ادامه داد: این سر شماری در چهار حوزه 1-حوزه پاسگاههای دار آغزی و شاه حیدر2-تازه کند و آنزا  3-وینق   4-دیزمار با حضور بیش از پنجاه نفر از پرسنل ستادی ،محیط بانان ،همیاران و همکاران باز نشسته از پنج شهرستان (تبریز،جلفا،اهر،ورزقان،کلیبروخداآفرین) با دوازده خودرو سازمانی و ده دستگاه موتور سیکلت طی  سه روز انجام گردید.

وی افزود: در این سرشماری هفده اکیپ سه و چهار نفری (چهارده اکیپ پیاده و سه اکیپ سیار)به روش ترانسکت آماری گیری نموده بر اساس آمار به دست آمده جمعیت گونه کل و بز  رشد نسبی را نشان میدهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1602084

مهمترین اخبار ایران و جهان: