نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 15:19

افزایش چشمگیر کلاهک‌های اتمی آماده شلیک از آغاز جنگ اوکراین

گزارش موسسه صلح بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم حاکی از آن است که قدرت‌های هسته‌ای در بحبوحه تشدید تنش‌های ژئوپولیتیکی، با جدیت در حال نوسازی و توسعه زرادخانه تسلیحاتی خود هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، اندیشکده بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم در گزارشی با اشاره تشدید تنش‌های ژئوپولیتیکی در پهنه جهان، از اقدامات قدرت‌های هسته‌ای در راستای تقویت و نوسازی زرادخانه هسته‌ای متبوع‌شان خبر داد.

براساس برآورد این اندیشکده، تا ژانویه ۲۰۲۳، روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، هندوستان، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل در مجموع ۱۲هزار و ۵۱۲ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند که ۹هزار و ۵۷۶ از این تعداد، در زرادخانه نظامی آنها برای استفاده احتمالی ذخیره شده که نسبت به پارسال ۸۶ کلاهک بیشتر است.

این گزارش همچنین مدعی است که تا ماه ژانویه، روسیه و آمریکا که در مجموع حدودا ۹۰درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند، به ترتیب یک هزار ۶۷۴ و یک هزار و ۷۷۰ کلاهک آماده شلیک در اختیار داشتند. روسیه پارسال تقریبا یک هزار و ۵۸۸ کلاهک داشت و این رقم برای آمریکا یک هزار و ۷۴۴ کلاهک بود.

این اندیشکده همچنین یادآور شده که «به نظر می‌رسد وسعت زرادخانه هسته‌ای این دو کشور در سال ۲۰۲۲ تقریبا باثبات بوده هرچند پس از آغاز جنگ اوکراین، میزان شفافیت درباره قوای اتمی از جانب هر دو کشور کاهش یافته است.»

براساس برآورد این اندیشکده، زرادخانه هسته‌ای چین در طول یک سال گذشته، از ۳۵۰ به ۴۱۰ کلاهک افزایش یافته و «این کشور تا پایان دهه، این ظرفیت را دارد تا دست کم به اندازه آمریکا یا روسیه، موشک بالستیک قاره‌پیما داشته باشد.»

همچنین به ادعای این گزارش، انگلیس در سال ۲۰۲۲ زرادخانه خود را توسعه نداده است. در این بین، فرانسه برنامه توسعه هسته‌ای خود را گسترش داد و هندوستان و پاکستان نیز به‌نظر در حال توسعه زرادخانه‌های خود هستند. کره شمالی ظاهرا برنامه هسته‌ای خود را در اولویت قرار داده و برآورد می‌شود که حدود ۳۰ کلاهک در اختیار داشته باشد.

طبق گزارش این اندیشکده، رژیم صهیونیستی که به طور علنی به در اختیار داشتن سلاح اتمی اقرار نکرده نیز در حال نوسازی زرادخانه خود است.

این اندیشکده علاوه بر این، به تحلیل و تضعیف معماری کنترل تسلیحاتی جهان در بحبوحه جنگ اوکراین و تصمیم واشنگتن مبنی بر تعلیق مذاکرات ثبات راهبردی با روسیه و همچنین اقدام مسکو در تعلیق پیمان «استارت نو»، اشاره کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه فوریه از تعلیق عضویت مسکو در این پیمان خبر داد و دلیل آن را نیز خودداری قدرت‌های غربی از صدور مجوز بازرسی از تاسیسات هسته‌ای‌شان عنوان کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1280384

مهمترین اخبار ایران و جهان: