نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 13:03

تقویت روابط دوجانبه، دستورکار السودانی در قاهره

نخست‌وزیر عراق ضمن امضای ۱۱سند همکاری با همتای مصری، تاکید کرد که این تفاهم‌نامه‌ها مبنای چشم‌انداز آینده و توسعه روابط قاهره-بغداد خواهند بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق طی سفرش به مصر و در حالی که ریاست «کارگروه عالی همکاری‌های مشترک» دو کشور را بر عهده داشت، شاهد امضای ۱۱ سند همکاری اقتصادی بین قاهره و بغداد بود. 

طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، پس از پایان فعالیت‌های این کارگروه مشترک، السودانی با «مصطفی مدبولی»، همتای مصری‌اش کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد. نخست‌وزیر مصر، گفت: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در دوره آتی با گسترش افق‌های همکاری، شاهد جهشی قابل توجه خواهد بود.

السودانی هم در این کنفرانس تاکید کرد: این یادداشت تفاهم‌نامه‌ها و صورتجلسه‌ها نقشه راه روابط دو دولت در مرحله بعدی خواهند بود؛ مرحله‌ای که گویای اراده و تمایل جدی سران دو کشور برای توسعه روابط عراق و مصر و تسهیل مسیرهای منتهی به همکاری‌های اقتصادی و تجاری است.

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر هم دیروز در دیدار با نخست‌وزیر عراق بر حمایت قاطع قاهره از امنیت و ثبات این کشور تاکید و عمق روابط راهبردی بین دو طرف را مایه افتخار توصیف کرده بود.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» گزارش داده بود که السیسی در دیدار با السودانی، بر تمایل کشورش برای تقویت مناسبات از طریق مکانیسم همکاری سه جانبه با اردن، و همچنین تنوع بخشیدن به حوزه‌های همکاری‌ دوجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرده است.

نخست وزیر عراق که برای دومین بار در حدود ۱۰۰ روز گذشته به مصر سفر می‌کند، دو روز گذشته (دوشنبه، ۱۲ژوئن) درصدر هیأتی بلندپایه، متشکل از ۱۲ وزیر و تعدادی از تجار عراقی وارد قاهره شده و اعضای هیأتش با همتایان مصری خود دیدار و رایزنی خواهند کرد.

وبگاه «العربی الجدید» نیز به نقل از یک منبع دولتی عراق نوشته بود: «سفر نخست وزیر عراق به قاهره در راستای فعال‌سازی کمیته‌های مشترک دو کشور به خصوص کمیته‌های دارای اهداف اقتصادی و سرمایه‌گذاری و دعوت از شرکت‌های مصری برای فعالیت در عراق است».

این منبع همچنین اذعان داشت که هدف مهم دیگر از سفر السودانی به قاهره، میانجی‌گری بغداد بین تهران و قاهره است. پس از توافق مارس میان ایران و عربستان سعودی درباره ازسرگیری روابط دوجانبه و تلاش‌های سابق برای بهبود روابط با کشورهای عربی منطقه طی ماه‌های گذشته، احتمال احیای روابط تهران و قاهره افزایش یافته است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1284684

مهمترین اخبار ایران و جهان: