نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 10:02

دیدار «رحمان» با نخست وزیر چین؛ توسعه روابط محور گفت‌وگو

رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب سفر خود به چین با نخست‌وزیر این کشور دیدار و طرفین طیف وسیعی از مسائل از جمله همکاری دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان در  چارچوب سفر خود به چین در «پکن» با «لی چیانگ» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این دیدار طیف وسیعی از مسائل از جمله همکاری تاجیکستان و چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمان با بیان این که طی چند سال گذشته روابط مشارکت راهبردی تاجیکستان و چین در یک سطح جدید کیفی قرار گرفته این امر را نمونه‌ای حسن همجواری و دوستی صمیمی بین دو کشور خواند.

تاکید شد که مبادلات تجاری بین دو کشور به طور پیوسته در حال افزایش بوده و سال گذشته افزایش آن تقریبا 40 درصدی بوده است. این امر به هر دو کشور  امکان می‌دهد تا حجم تجارت را در آینده نزدیک به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

در این دیدار موضوعات روابط دو کشور در زمینه‌های صنعت، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، اقتصاد دیجیتال، تجارت الکترونیک، اجرای پروژه‌های بزرگ زیربنایی و همکاری در صنعت معدن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ضمن این دیدار جذب فناوری‌های نوین چینی در بخش‌ فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه پنبه، سبزیجات و میوه‌ و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های پرورش کرم ابریشم و داروسازی مهم دانسته شد.

در این راستا، بر لزوم حل و فصل مسائل ارائه مجوز برای صادرات بیشتر محصولات کشاورزی تاجیکستان به چین در اسرع وقت، تاکید شد.

طی این دیدار همچنین در مورد سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

شایان ذکر است که رئیس جمهور تاجیکستان صبح روز گذشته به منظور شرکت در نشست سران کشورهای «چین + آسیای مرکزی» به چین سفر کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1217684

مهمترین اخبار ایران و جهان: