نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 19:57

معادنی که خلاف قانون عمل کنند طبق قانون با آن‌ها عمل خواهد شد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: معادنی که خلاف قانون عمل می‌کنند طبق قانون با آنها عمل خواهد شد و اقتصاد نباید به طبیعت مردم خسارت بزند.

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بازدید از معادن شهرستان نطنز و در جمع مسؤولان و مردم اظهار کرد: در موضوع محیط‌زیست مردم حساسیت بیشتری نسبت به مسؤولان دارند و این بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه مسؤولان در خصوص استمرار حیات جانوران و گیاهان مسؤولیت دارند و این باطله‌ها و تخریب محیط‌زیست زیبنده این شهر نیست، افزود: کرکس یک منطقه حفاظت‌شده است و باید تمامی دستگاه‌ها به آن توجه داشته باشند و مسؤولیت خود را انجام دهند، هم محیط‌زیست هم اداره صمت و هم منابع طبیعی باید برای حفظ طبیعت به وظیفه خود عمل کنند.

سلاجقه بابیان اینکه تنوع زیستی، جانوری و گیاهی کرکس بی‌نظیر است، تصریح کرد: کرکس امروز حکم میخ زمین را دارد و به‌عنوان سد از کویر و بیابان پشتیبانی می‌کند و اگر ما بخواهیم آن را از بین ببریم دچار عدم تعادل خواهیم شد و بعدها زمین دچار زمین‌لرزه‌های جانبی خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نباید به‌جای دیدن گونه‌های گیاهی و حیات‌وحش انبوه باطله‌های سنگ را ببینیم، گفت: طبیعت اینجا ارزش‌گذاری نشده است، باید ببینیم چه چیزی را از دست می‌دهیم و چه چیزی را به دست می‌آوریم، نباید همیشه منافع بازاری را در نظر بگیریم، باید تنوع جانوری و گیاهی و منظر طبیعی را قیمت‌گذاری کنیم و به‌جای آن معادن را هم قیمت‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه در ۶ استان نقشه ارزش‌گذاری اقتصادی تهیه‌شده و در سال ۱۴۰۲، ۸۰ درصد کشور ارزش‌گذاری خواهد شد، عنوان کرد: وقتی معدن‌کاوی بخواهد مجوز بگیرد قیمت آن را به او می‌گوییم، قیمت حیات‌وحش و طبیعت و گونه‌های گیاهی را در یک کفه ترازو قرار می‌دهیم و قیمت معدن را در کفه دیگر.

سلاجقه ادامه داد: در مسیر که می‌آمدم، نگاه می‌کردم دانش بومی کشاورزی که در این منطقه وجود داشته نابود شده و هویت مردم منطقه را از بین برده است و باطله‌های معدنی سبب تخریب زمین‌های کشاورزی باغات و آب راه‌ها شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: مسؤولان صمت در شهرستان و استان باید به وظایف خود عمل کنند در مجوزها تکالیفی هم دیده‌شده است و این تکالیف بر گردن ما است، ما روی مجوز را می‌بینیم و پشت مجوز که تکالیفی عهده‌دار دستگاه‌های اجرایی شده است را نمی‌بینیم و باید به آن تکالیف پشت مجوز عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً دولت منافع مردم را بر منافع دولت ترجیح می‌دهد، باید چهره منطقه را حفظ کنیم امروز اولویت دولت حفظ محیط‌زیست است.

سلاجقه تصریح کرد: هفته گذشته وقتی رئیس جمهور در سیستان و بلوچستان می‌خواستند کلنگ یک واحد تولیدی را بزنند از من برای دریافت مجوز محیط‌زیست سؤال کردند و این نشانه اهمیت دولت به محیط‌زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه امروز رویکرد حفاظتی برای منابع طبیعی و محیط‌زیست جواب نمی‌دهد و باید کاری بکنیم که این طبیعت برای میراث آینده حفظ شود، گفت: می‌دانیم خلأ قانونی وجود ندارد ما به قانون عمل نمی‌کنیم و طی بازه یک‌ماهه خبرهای خوبی را به مردم می‌دهیم.

وی اضافه کرد: با معادنی که خلاف قانون عمل می‌کنند طبق قانون با آن‌ها عمل خواهیم کرد و اقتصاد نباید به طبیعت مردم خسارت بزند.

سلاجقه با بیان اینکه این دغدغه‌ها را روز یکشنبه در هیأت دولت مطرح خواهم کرد، خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع آب فولاد نطنز تأکید کردیم که فولاد با استفاده از پساب شهری کار خود را ادامه دهد و ما باید منابع آب طبیعی را مدیریت کنیم و این اتفاق خواهد افتاد.

پایان پیام/۶۳۰۲۵/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1238340

مهمترین اخبار ایران و جهان: