نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 20:18

آمریکا مدعی تلاش برای حل تنش‌ها میان ایروان و باکو شد!

معاون بخش اوراسیای وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی ادعا کرد که کشورش مجموعه‌ای از پیشنهادها را برای تنش‌زدایی به ارمنستان و جمهوری آذربایجان ارائه کرده است!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آرکا، «دریک هوگان» (Dereck Hogan) معاون بخش اوراسیای وزارت امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه مدعی تلاش های این کشور در راستای حل تنش ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد.

معاون بخش اوراسیای وزارت امور خارجه آمریکا در مجلس نمایندگان کشورش در این خصوص گفت که واشنگتن مجموعه ای از پیشنهادها را به ارمنستان و جمهوری آذربایجان ارائه کرده است که آنها اکنون در حال بررسی آن هستند!

بر اساس اعلام این رسانه، وزیر امور خارجه آمریکا اوایل ماه می میزبان وزیران خارجه دو کشور بود تا پیرامون برخی از بحث برانگیزترین موضوعات، از جمله فاصله گذاری نیروها در امتداد مرز، مکانیسم حل اختلاف در معاهده که ما در تلاش برای تسهیل آن هستیم، کار کنند.

«دریک هوگان» به دیدار برنامه ریزی شده میان «نیکول پاشینیان» نخست‌ وزیر ارمنستان و «الهام علی‌ اف» رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان در روزهای آتی در «کیشینو» پایتخت مولداوی نیز اشاره کرد.

تنش های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برسر گذرگاه «لاچین» بوده است. گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می کند.

در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می خواندند، گذرگاه لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده اند، مسدود کردند.

باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده ای نبوده و خودروها می توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد.

در پی ادامه دار شدن این اختلافات، ارمنستان چندی پیش به دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند شکایت کرد و این دیوان نیز به نفع ایروان رأی داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1236362

مهمترین اخبار ایران و جهان: