نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 20:30

کشت محصولات سازگار با اقلیم بوشهر/ تغییر الگو در پایاب سد رئیسعلی

بوشهر- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: اجرای الگوی کشت برای تولیدکنندگان ضروری است و کشت محصولات سازگار با استان از برنامه‌های ابلاغی است.

به گزارش خبرنگار مهر، کبری توکلی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر در استان و استان‌های بالادست، کاهش شدید آورد رودخانه‌های دائمی و فصلی و به‌تبع آن کاهش منابع آبی سطحی و زیرسطحی استان، اقدامات اجرایی به‌منظور ابلاغ الگوی کشت مناسب آغاز شد.

وی افزود: برای این منظور کارگروه استانی با دستور استاندار به‌عنوان ریاست کارگروه الگوی کشت و ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان به‌عنوان مجری الگوی کشت، با مشارکت و همراهی شرکت سهامی آب منطقه‌ای تشکیل و در پی آن کارگروه شهرستانی با ریاست فرمانداران، مدیریت جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای شهرستان مربوطه تشکیل شد.

توکلی یادآور شد: از اهداف الگوی کشت می‌توان به مواردی نظیر، کنترل منابع آب‌وخاک، کشت متناسب با نیاز بازار و جلوگیری از تولید زیاد محصول در بازه زمانی خاص و تنظیم بازار مصرف، کنترل سطوح زیر کشت، مدیریت تولید محصول، ایجاد برنامه منسجم برای رسیدن به تولید پایدار اشاره کرد.

تغییر الگوی کشت در پایاب سد رئیس‌علی

وی بیان کرد: کشت تمامی محصولات سازگار با استان مثل علوفه، دانه‌های روغنی، گندم، سبزیجات برگی، گوجه‌فرنگی، خرما، گیاهان دارویی و حذف جالیز و صیفی در پایاب سدهای استان از اهداف برنامه‌های ابلاغی است.

توکلی ادامه داد: از مهرماه سال ۱۴۰۱ اقدامات اجرایی استان در پایلوت سه هزار و ۷۰۰ هکتاری مربوط به اراضی پایاب سد رئیس‌علی دلواری در بخش شبانکاره اجرا شد، درنتیجه منجر به کاهش سطح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار جالیز و جایگزینی پنج هزار هکتار گندم شده است.

وی توضیح داد: با اجرای این طرح عملاً بالغ‌بر ۲۰ هزار تن گندم از مزارع فوق برداشت شد که بیشترین عملکرد مزارع گندم آبی استان مربوط به همین مزارع بوده و بعضاً تا ۶ هزار کیلوگرم در هکتار گزارش‌شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1326218

مهمترین اخبار ایران و جهان: