نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 17:56

آبیاری مغناطیسی در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

شهرکرد_رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: روش‌های اصلاح آبیاری در زمین‌های کشاورزی استان از طریق آبیاری مغناطیسی عملیاتی می‌‎شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر بعد از ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: فن‌آوری مغناطیسی با اعمال میدان مغناطیسی قوی به آب حالت جادویی می‌دهد و با این روش پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب به کلی تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این روش آبیاری لزوجیت آب و همچنین کشش سطحی آب کمتر و بر حلالیت آب افزوده می‌شود تصریح کرد: با اعمال آبیاری مغناطیسی, بر پیوستگی آب اضافه می‌شود، خاصیت تر شوندگی آن افزایش یافته و ذرات آب به سهولت به ذرات کلوئیدی خاک چسبیده و از فرار به اعماق خاک جلوگیری می‌شود.

برزگر خاطر نشان کرد: ضریب تبخیر آب در آبیاری مغناطیسی ۹۰ درصد کاهش داشته است که در این روش سختی آب خنثی، آب پاستوریزه، اسیدیته آب کمی اسیدی و آب دی‌یونیزه می‌شود.

وی بیان داشت: اصلاح خاک، زودرسی و هم‌رسی محصول، افزایش کمی و کیفی در تولید، کاهش مصرف نهاده‌های کشاورزی مانند آب، کود، سم، بذر، شخم، فتوسنتز و انرژی، افزایش حد آستانه تحمل شوری گیاه، تنوع بیشتر محصولات قابل‌کِشت و امکان تولید اُرگانیک از مزیت‌های آبیاری مغناطیسی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1435918

مهمترین اخبار ایران و جهان: