نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 09:05

نصب تله‌ برای ردیابی آفت «سوسک سرخرطومی حنایی خرما» در تنگستان

بوشهر- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان از نصب تله‌های فرمونی ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخیلات تنگستان خبر داد.

اسلام رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه سطح بیشتر نخیلات شهرستان آلوده به آفات چوبخوار (سوسک کرگدنی و شاخک بلند) هستند ورود آفت قرنطینه‌ای سوسک حنایی خسارت جبران ناپذیری به نخیلات شهرستان وارد می‌سازد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان اضافه کرد: ردیابی نخیلات منطقه نسبت به ورود آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما ضروری است و در این راستا اقدامات بسیار خوبی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با هماهنگی مدیریت حفظ نباتات، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان ۴۰ عدد تله فرمونی ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما به صورت پراکنده در نخیلات نقاط مختلف شهرستان در منطقه خائیز، محموداحمدی، آباد، جمالی و حومه شهر اهرم نصب شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: بازدید از تله‌ها به صورت دوره‌ای و هفتگی توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان انجام و شکار آفت بررسی و گزارش خواهد شد.

رضایی افزود: فرمون های استفاده شده در این تله‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که حشرات نر و ماده سوسک سرخرطومی حنایی در هنگام جفت گیری از خود ترشح کرده و باعث جلب جنس مخالف و در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون آفت سوسک سرخرطومی حنایی در نخیلات شهرستان تنگستان مشاهده نشده است پایش و ردیابی دقیق نخلستان‌ها و پیش آگاهی و پیشگیری از آلودگی نخیلات شهرستان به آفت سوسک حنایی از اهمیت بسیار برخوردار است.

وی افزود: آشنایی و آگاهی کشاورزان با نحوه خسارت و ورود این آفت قرنطینه‌ای خطرناک از طریق پاجوش‌های آلوده نقش مهمی در جلوگیری از ورود این آفت قرنطینه‌ای به منطقه خواهد داشت. بنابراین توصیه‌ها و آموزش‌های لازم به کشاورزان منطقه در جهت جلوگیری از ورود پاجوش‌های آلوده به آفت سوسک حنایی از سایر استان‌های آلوده کشور انجام شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1320745

مهمترین اخبار ایران و جهان: