نیوز سیتی!
31 فروردین 1403 - 09:50

ایجاد بندر تجاری دیر در دستور کار سرمایه‌گذاران قطری

فرماندار دیر، بندر تجاری این شهرستان را قطب معادلات تجاری بین ایران و قطر دانست و گفت: هم اکنون اجرایی شدن طرح بندر تجاری بین دیر و الرویس قطر در دستور کار سرمایه‌گذاران قطری قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندر دیر ، یونس باربرز شامگاه پنجشنبه در نشست با دست‌اندرکاران بنیاد نخبگان استان بوشهر با اشاره به تسریع یافتن طرح‌های زیرساختی در شهرستان دیر اظهار داشت: شهرستان دیر در ابعاد گوناگون تجاری، گردشگری، کشاورزی، اقتصادی، پرورش آبزیان و طرح‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد دریا محور، از ظرفیت بالایی برخوردار است.

فرماندار دیر با تاکید نقش مهم نخبگان در توسعه طرح‌های دانش‌بنیان بر اساس ظرفیت‌های بندر دیر گفت: هر گونه حمایت از سرمایه‌گذاران شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در توسعه طرح‌های پیشران در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های عمرانی و زیربنایی در شهرستان دیر تسریع یافته است افزود: یکی از طرح‌های مهم عمرانی جاده وفاق بین دیر و کنگان است که نقش مهمی در توسعه این منطقه دارد.

باربرز با اشاره به جایگاه جاده وفاق به‌عنوان دروازه ورودی جنوب به مرکز استان بوشهر خاطرنشان کرد: در گذشته شهرستان دیر به دلیل اینکه در مسیر اصلی قرار نداشت، در بن بست بود اما با اجرا طرح جاده وفاق عملاً این شهرستان از بن بست خارج می‌شود و دروازه ورودی به مرکز استان بوشهر خواهد بود.

فرماندار دیر، این شهرستان را قطب تجارت با کشور قطر دانست و بیان کرد: از راه دریایی بین دیر تا قطر 8 ساعت است که نقش مهمی در توسعه تجارت دریایی دارد.

وی تقویت تجاری و بازرگانی بندر دیر با قطر را رو به افزایش و توسعه دانست و تصریح کرد: طرح بندر تجاری بین دیر و الرویس قطر در دستور کار سرمایه‌گذاران قطری قرار دارد.

یک‌هزار و 800 هکتار اراضی ساحلی مستعد پرورش آبزیان

باربرز گفت: بندر دیر با 95 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس، طولانی‌ترین مرز دریایی در استان بوشهر دارد که در این راستا، یک‌هزار و 800 هکتار اراضی ساحلی از روستای دمیگز تا بندر دیر مستعد برای پرورش ماهی و میگو است.

فرماندار دیر افزود: ایجاد شهرک تفریحی، گردشگری و مسکونی صنعت در این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به مزیت کشاورزی در این شهرستان گفت: اکنون یک‌هزار و 200 حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان فعال است که بخشی از این چاه‌ها غیرمجاز و برای نظارت و اقدام، اراده جمعی در استان بوشهر مورد نیاز است.

فعالیت 60 معدن در شهرستان دیر

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان دیر هم بیان کرد: در شهرستان دیر 60 معدن وجود دارد که مهمترین آنها معادن سنگ آهک دولومیت با تولید 15 میلیون تن آهک و 50 میلیون تن دولومیت است که در حال حاضر مشکل برق دارد.

زهیر صالحی افزود: معدن آهک هیدراته با تولید 45 هزار تن و سرمایه‌گذاری 2 هزار و 170 میلیارد ریال به دلیل هزینه و تزریق تسهیلات بانکی دارای مشکل است.

شهرستان دیر در بخش کشاورزی و شیلات دارای مزیت بالایی است

عضو هیئت بنیاد نخبگان استان بوشهر هم شهرستان دیر را قطب تولید برخی محصولات دانست و گفت: خرما، آبزیان و گوجه‌فرنگی عمده محصولات درجه یک استان بوشهر محسوب می‌شود که شهرستان دیر در بخش کشاورزی و شیلات دارای مزیت بالایی است.

رحیم خادمی افزود: افزایش بهره‌وری در عوامل تولید، زنجیره ارزش محصول و فناوری می‌تواند باعث رشد و توسعه شود.

نقش مهم بنیاد نخبگان در رشد و توسعه شهرستان دیر

بخشدار مرکزی دیر و رابط بنیاد نخبگان شهرستان دیر هم با اشاره به فعالیت این نهاد بیان کرد: بنیاد نخبگان در گستره‌های آموزش، بهداشت و سلامت، اقتصاد و فرهنگ فعالیت‌های خوبی داشته است.

معصومه محمدی افزود: شهرستان دیر در بخش‌های شیلات، کشاورزی، صنایع و معادن، نیروی انسانی ماهر و نخبه ظرفیت خوبی دارد که بنیاد نخبگان می‌تواند زمینه رشد و توسعه شهرستان دیر را فراهم کند و هدف از تشکیل این جلسات بررسی و ارائه راهکارهای اساسی و موثر در ارتقای توسعه و رشد شهرستان دیر است.

انتهای پیام/190

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1701345

مهمترین اخبار ایران و جهان: