نیوز سیتی!
07 دی 1402 - 16:48

وزارت انرژی قزاقستان: بدون احتساب ذخایر جدید تا 50 سال دیگر نفت داریم

معاون وزیر انرژی قزاقستان در مورد ذخایر نفت موجود این کشور گفت: این ذخایر برای ۴۰ تا ۴۵ سال دیگر کافی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «آسخات خاسنوف» معاون وزیر انرژی قزاقستان امروز در حاشیه نشست با مجلس سنا گفت: ذخایر نفت موجود باید برای 40 تا 45 سال کافی باشد.

معاون وزیر انرژی قزاقستان گفت که ذخایر به دو دسته زمین شناسی و قابل بازیافت تقسیم می‌شوند.

وی گفت: تراز دولتی ذخایر نفت زمین شناسی 15.5 میلیارد تن است و ذخایر نفت قابل بازیافت 4.4 میلیارد تن است. با توسعه میدان‌ها یا انتقال از اکتشاف به توسعه، این ذخایر و تعادل آنها تغییر می‌کند.

خاسنوف همچنین گفت که چه تعداد از این ذخایر با در نظر گرفتن روند مصرف فعلی برای قزاقستان کافی خواهد بود.

وی‌ ادامه داد: 4.4 میلیارد تن با نرخ 100 میلیون در سال تولید کنیم، 40 تا 45 سال برای ما دوام خواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که 45 سال دیگر تمام خواهد شد. هر سال ذخایر جدید از مرحله اکتشاف به مرحله توسعه حرکت کرده و دوباره جایگزین می‌شوند.

معاون وزیر انرژی قزاقستان در مورد پیش بینی تولید نفت در سال‌های 2023 و 2024 گفت: برنامه اولیه ما برای امسال 90.5 میلیون تن بود، اما توقف‌های برنامه ریزی نشده پیش آمد، امروز انتظار داریم 90 میلیون تن تولید کنیم. سال آینده نیز همین برنامه داریم، آن را در سطح 90 میلیون تن نگه خواهیم داشت. به طور سنتی از این 90 میلیون، حدود 73 تا 75 میلیون آن صادر می‌شود.

گفتنی است که در آوریل سال جاری، «الماس آدم ساتکالیف» وزیر انرژی قزاقستان گفت که میادین تحت مالکیت «کازمونایگاز» در بیشتر موارد منقضی شده‌ و اکنون در آخرین مرحله تولید هستند.

در ماه سپتامبر، وزارت انرژی قزاقستان گزارش داد که ذخایر نفت تایید شده 113.2 میلیارد بشکه (15.5 میلیارد تن) و ذخایر گاز 3.7 تریلیون متر مکعب است.  پتانسیل منابع (کاوش نشده) سوخت استاندارد حدود 76 میلیارد تن است.

وزارت انرژی قزاقستان در پایان نوامبر اعلام کرد که آستانه با هماهنگی تعدادی از کشورهای عضو اوپک پلاس، تولید نفت خود را از اول ژانویه تا پایان مارس 2024 به میزان 82 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619145

مهمترین اخبار ایران و جهان: