نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 19:00

ماجرای تخریب سایه‌بان‌های ساحل بوشهر چه بود؟

صبح چهارشنبه هفته گذشته بود که انتشار تصاویری از جمع آوری سایه‌بان‌ها و صندلی کافه‌های مجتمع خلیج فارس کنار ساحل بوشهر از سوی شهرداری خبر ساز شد تا واکنش تعدادی از فعالان اجتماعی و اقشار مختلف مردم در فضای مجازی را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، صبح روز ۱۳ اردیبهشت بود که انتشار تصاویری از جمع آوری سایه‌بان‌ها و صندلی کافه‌های مجتمع خلیج فارس کنار ساحل بوشهر از سوی شهرداری خبر ساز شد تا واکنش تعدادی از فعالان اجتماعی، کافه داران و اقشار مختلف مردم در فضای مجازی را به همراه داشته باشد.

شهرداری علت این کار را عدم در نظر گرفتن حق و حقوق شهروندان و تجاوز به پیاده‌رو و حریم ساحل از سوی کافه داران عنوان کرده و رفع سد معبر در ساحل را دلیل این اقدام دانسته است.

خبرنگار فارس که برای روشن تر شدن ماجرا به محل تخریب سایه بان‌ها رفته از یکی از کافه‌دارها چند و چون ماجرا را سوال کرده است؛ جوان کافه‌دار می‌گوید: شهرداری طبق قانون چند روز قبل از جمع کردن ابزار کسب و کار ما، باید اخطاریه صادر می‌کرد اما از این امر دریغ کردند و ساعت سه شب بدون اطلاع قبلی، سایه‌بان‌های ما را جمع کردند.

جوان به سایه‌بان‌هایی که تخریب شده‌اند، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این چتر‌ها و سایه‌بان‌ها را ما ۱۰ سال پیش با بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه آماده کردیم؛ حالا خدا می‌داند قیمت اینها تا به الان چقدر شده باشد.

کافه‌دار ادامه می‌گوید که شهرداری دلیل این ماجرا را سد معبر و ناراضیتی مردم عنوان کرده و ادامه می‌دهد: مردمی که اینجا می‌آیند می‌گویند که اینجا تنها جایی در کنار ساحل است که می‌توانند مهمانان خود را برای تفریح بیاورند.

در میانه گفت‌وگویمان، مردی جا افتاده به سمتم می‌آید و می‌گوید: ما با شهرداری قرارداد پنج ساله داشتیم که بر اساس متراژ هر کافه یا مغازه‌دار بین 200 هزار تا یک‌میلیون تومان هزینه به شهرداری پرداخت کند.

او ادامه می‌دهد: قبل از اتمام قرداد پنج ساله همه ما با شهرداری تسویه حساب کردیم اما شهرداری بعد از آن قرارداد دیگر قرارداد جدیدی با ما امضا نکرد؛ کارشناسان هم به دکه‌ها سر زدند و تعرفه جدید را به ما اعلام کردند و ما پذیرفتیم اما بازهم خبری از امضای قرارداد جدید با شهرداری نشد. حتی ما برای بستن قرارداد بارها به شهرداری رفتیم اما آنها گفتند فعلا تعرفه جدید صادر نشده و تا آن زمان نیاز نیست ما هزینه‌ای پرداخت کنیم.

او می‌گوید: مغازه‌دارهای کنار ساحل با هزینه خودشان یک‌ونیم متر به قسمت بالای عرض پیاده‌روی ساحل اضافه کردند تا بتوانند صندلی‌هایشان را آنجا بچینند.

علت آتش گرفتن بخشی از سایبان‌ها

خبرنگار فارس علت آتش گرفتن بخشی از سایه‌بان‌ها را نیز از کافه‌دارها جویا شده است. یکی از آنها که شاهد روند تخریب سایه‌بان‌ها بوده می‌گوید: نیمه شبی که کارکنان شهرداری برای تخریب سایه‌بان‌ها آمده بودند به دلیل وجود جنس خاصی که سایه‌بان‌ها داشتند و نیز وزش باد شدید، هنگام جوش‌کاری قسمتی از سایه‌بان‌ها آتش گرفته و خسارتی را به مغازه‌دارها تحمیل کرده بود اما این خسارت تاکنون جبران نشده است.

یکی از کافه‌داران اما از تذکر شهرداری بوشهر به کافه‌داران خبر می‌دهد و می‌گوید: درباره سایه‌بان‌‌ها چند بار اخطاریه شهرداری برای کافه‌های مجتمع خلیج فارس ابلاغ شده بود اما توجهی به اخطاریه از سوی کافه داران صورت نگرفت. شاید اقدام شهرداری به لحاظ قانونی درست بوده باشد اما در نحوه اجرای آن به شکل بی‌سلیقه و ناپسندانه عمل شده است.
 

نمونه‌ای از اخطاریه شهرداری به کافه داران

 

شهرداری بندربوشهر اطلاعیه داد

با این حال شهرداری بوشهر با انتشار اطلاعیه‌ای در راستای تنویر افکار عمومی نسبت به جمع‌آوری میز، صندلی و سایه‌بان کافه‌های ساحلی و همچنین شفاف‌سازی اقدامات مدیریت شهری اعلام کرد: کافه‌های مزبور طی سال‌های گذشته با سفارش ویژه به افراد خاص واگذار و سال‌های سال با اجاره‌بهای بسیار ناچیز (ماهانه ۲۰۰ هزار تومان) به فعالیت‌های تجاری پردرآمد پرداخته‌اند. 

این کافه‌ها با گذشت زمان به‌دلیل‌عدم نظارت و همچنین حمایت برخی افراد خاص، به‌صورت غیرقانونی با هزینه‌های گزاف به غیر واگذار شده و به مرور زمان بدون در نظر گرفتن حق و حقوق شهروندان به پیاده‌رو و حریم ساحل تجاوز کردند تا جایی که علاوه بر معبر جلوی کافه‌ها، حریم دریا نیز جهت گسترش فعالیت تجاری این کافه‌ها مسدود شد.
 

تصویری از سایه‌بان‌های تخریب شده
اجاره‌بهای ناچیز ۲۰۰ هزار تومانی قریب به پنج سال بدون تغییر ماند اما متصدیان این کافه‌ها حتی حاضر به پرداخت همان اجاره‌بهای ۲۰۰ هزارتومانی و عوارض محدود شهرداری هم نشدند و تلاش‌ها برای تخلیه این کافه‌ها بنا به‌دلایلی به بن‌بست می‌خورد.
 

وضعیت میزان اجاره‌بها و پرداخت آن توسط کافه‌داران تا اواسط سال 1400
 

با شروع به کار مدیریت جدید شهری به‌منظور ایجاد عدالت و توازن در توزیع امکانات برای همه شهروندان و همزمان با ساماندهی دکه‌ها و املاک شهرداری بوشهر، این کافه‌ها نیز به مزایده گذاشته شد با این حال، مقاومت افراد خاص برای نگهداشتن کافه‌ها وعدم تحویل به برندگان مزایده ادامه یافت.

در پایان لازم به ذکر است که شهرداری بندر بوشهر طی دوسال اخیر با پیگیری‌های متعدد تلاش نموده تا حریم ۶۰ متری دریا را برای استفاده عموم مردم آزاد کند و در این راستا با حکم دستگاه محترم قضایی حتی دستگاه‌های نظامی نیز از قانون تمکین نموده‌اند.

این بیانیه اما واکنش فعالان شبکه‌های اجتماعی را هم به دنبال داشت.

حسین حیدری، شهردار بوشهر در همایش روز شوراها در بخشی از سخنانش و به صورت تلویحی به ماجرای رخ داده اشاره کرد و گفت: امروز شاهد هجمه‌ای در فضای مجازی علیه شهرداری بودیم، آن هم برای اقدامی که برای شهروندان و با مجوز دستگاههای مسئول شده است. اما حرکت ما برای دفاع از حقوق شهر و شهرداری متوقف نمی‌شود و بنا داریم مغازه‌های این مجموعه را هم در قالب فراخوان عمومی واگذار کنیم تا فرصت عادلانه برای همه فراهم شود.

ورود استانداری بوشهر به ماجرا

با بالا گرفتن ماجرا استانداری بوشهر هم وارد این ماجرا شد؛ مدیرکل بازرسی و امور حقوقی استانداری بوشهر با اشاره به اقدام اخیر شهرداری مبنی بر جمع آوری تعدادی از کافه‌های فعال واقع در ساحل شهر بوشهر اظهار کرد: به منظور صیانت از حقوق شهروندی و در راستای رفاه حال شهروندان گرامی دستورات لازم از سوی استاندار محترم مبنی بر پیگیری موضوع صادر شده است.

محمدحسین ستوده با بیان اینکه بدون تردید اجازه تضعیع حقوق هیچ شهروندی را نخواهیم داد خاطرنشان کرد: پیگیری های لازم را در مسیر قانون برای حل موضوع در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی تاکید کرد: حمایت از مشاغل و اصنافی که بر مدار قانون و رعایت ضوابط و قوانین جاری کشور در حال فعالیت هستند از وظایف مسئولین مرتبط با موضوع است.

ستوده ابراز امیدواری کرد: تمام تلاش خود را براساس ساز و کارهای قانونی به منظور اتخاذ تصمیمات لازم به کار خواهیم گرفت.

ماجرای تخریب سایه‌بان‌ها از نمایی دیگر

شهرداری بندر بوشهر در هفته گذشته و با دستور مرجع قضایی و مستند به تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اقدام به رفع یک مورد سد معبر در ساحل بوشهر کرد.

با بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که در سال ۱۳۹۵ شهرداری تصمیم به اجرای یک طرح عمرانی در حوالی میدان تشریفات (پلاژ جفره) فعلی می‌گیرد که با توجه به فعالیت یک کافه در آن مکان، شهردار وقت در ازای تخریب آن کافه یکی از غرفه‌های فعلی مجموعه خلیج فارس را با ترک تشریفات قانونی در اختیار بهره بردار کافه بصورت اجاره پنج ساله  قرار می‌دهد.

با شروع فعالیت کافه‌ها و رونق آن مکان یکی از کافه داران تصمیم به احداث سایه‌بان جهت ارائه سرویس به مشتریان در فاصله حدود چهارده متری روبروی غرفه و خارج از قرارداد اجاره و در کنار ساحل می‌نماید(تقریبا محدوده هر غرفه حداقل دو برابر می‌شود) که با چند بار مراجعه به شهرداری طرح پیشنهادی آنها مورد پذیرش واقع نمی‌شود که منجر به نصب بدون مجوز سایه‌بان‌ها توسط وی و به دنبال آن بقیه کافه‌ها و بهره برداری اختصاصی از گذر عمومی ساحل می‌گردد که خارج از محدوده قرارداد اجاره بوده و حتی در دوره قبل شهرداری نیز بارها اخطار کتبی و شفاهی جهت جمع آوری سازه‌ها داده می‌شود که با بی اعتنایی و عدم تمکین مواجه می‌شود.
 

 

گفتنی است، مجتمع تجاری خلیج فارس در کنار ساحل در دهه ۸۰ توسط شهرداری احداث شد. در آن زمان شورا و شهرداری برنامه‌ای برای این مجتمع نداشت به همین دلیل محلی متروکه و پاتوقی برای کارتن خواب‌ها یا معتادین شده بود تا اینکه بعد از چند سال بی‌توجهی سرانجام محل کسب درآمد کافه داران شد.
 

وضعیت فعلی مجتمع خلیج فارس بعد از  جمع آوری سایه‌بان‌ها 

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1200901

مهمترین اخبار ایران و جهان: