نیوز سیتی!
15 مهر 1402 - 16:20

باقری در مینسک و درخواست بلاروس برای استفاده از تجربیات ایران در مقابله با تحریم‌ها

در راستای گسترش مناسبات ایران و بلاروس در دولت سیزدهم، شاهد سفر علی باقری به مینسک و برگزاری ششمین دور رایزنی‌های سیاسی بعد از وقفه‌ای نسبتا طولانی بودیم و مقامات بلاروس در دیدار با معاون وزیر خارجه خواستار استفاده از تجربیات موفق ایران در مقابله با تحریم‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اواخر هفته گذشته سفری به مینسک پایتخت بلاروس داشت.

این سفر به منظور برگزاری ششمین دور رایزنی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس انجام شد. رایزنی‌هایی که بعد از وقفه‌ای طولانی روز پنجشنبه ۱۳ مهر ماه در مینسک پایتخت بلاروس و در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور برگزار شد. وی ضمن دیدار با معاون وزیر خارجه بلاروس با معاون دبیر شورای امنیت بلاروس هم ابعاد مختلف همکاری‌های امنیتی را بررسی کرد.

 

مناسبات جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به خصوص بعد از سفر اسفند ماه سال گذشته الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به تهران وارد مرحله جدیدی شده است. 

براساس توافق به عمل آمده در آن سفر ایران و بلاروس درباره نقشه جامع بین دو کشور توافق کردند و در همین خصوص نیز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ با همتای بلاروسی گفت: ایران و بلاروس امروز به توافقنامه نقشه جامع بین دو کشور رسیده‌اند و با نگاه راهبردی که بین دو کشور وجود دارد، این نقشه راه می‌تواند ارتباط ایران و بلاروس در آینده را مشخص کند.

 

در آن سفر نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به امضا رسید. لوکاشنکو را در سفر به تهران وزرای خارجه، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل بلاروس همراهی کردند.

لوکاشنکو نیز در نشست خبری مشترک با رئیسی گفت: آخرین بار ۱۷ سال پیش سفر رسمی به ایران داشتم و باید بگویم هیچ تحریمی نتوانسته است که ایران را از پیشرفت بازدارد. امروز روابط دو کشور را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم. دوره‌ای از توقف در همکاری ‌ها وجود داشت، اما از این دوره عبور کردیم و اسناد و تفاهم‌نامه‌های زیادی امروز به امضا رسید که اگر آنها اجرایی شود می‌توانیم به هدف خود در توسعه روابط برسیم. (اینجا بخوانید)

 

لوکاشنکو در این سفر همچنین به دیدار مقام معظم رهبری رفت و با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. 

روسای جمهور ایران و بلاروس ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در سمرقند ازبکستان با یکدیگر دیدار کرده بودند. آیت‌الله رئیسی در آن دیدار با بیان اینکه نقشه راه ارتقای سطح همکاری‌های آماده شده، گفت: ایران برای صادرات کالا و همکاری‌های مشترک با بلاروس آمادگی کامل دارد.وی تسهیل مراودات پولی و بانکی بی دو کشور را مهم و ضروری برشمرد و تصریح کرد: از سوی ایران، مانعی در توسعه روابط با بلاروس بویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری وجود ندارد. (اینجا بخوانید)

۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ نیز «سرگئی آلینیک» وزیر امور خارجه بلاروس پیش از حضور لوکاشنکو در تهران با سفر به تهران با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به توافقات صورت گرفته بین دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، خواستار تسریع در اجرای آنها به منظور افزایش مبادلات تجاری، انجام طرح‌های مشترک صنعتی و همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت شد. وزیر خارجه بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با تحریم‌های غیرقانونی، خواستار استفاده از تجارب کشورمان در این زمینه شد. وی همچنین با اشاره به روند رو به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور بر علاقه‌مندی بلاروس برای استفاده از زیرساخت‌های حمل و نقلی کشورمان به منظور ترانزیت محصولات صادراتی خود به بازارهای جهانی تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

 

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ درباره سفر الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به تهران با اشاره به روابط دوستانه و نزدیک دو کشور گفت: موضوعات زیادی برای گفت‌وگو در این سفر داریم که قبلاً در این زمینه توافقات لازم صورت گرفته است و نتایج آن را با امضای اسناد دوجانبه در تهران شاهد خواهیم بود از جمله در زمینه همکاری‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت جاد‌ه‌ای که موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت برای ایران و بلاروس است به دلیل مزیت‌های ژئوپلتیکی ایران و در بحث همکاری‌های قضایی و فرهنگی و بحث استاندارد که کمک کننده همکاری‌های تجاری است. خوشبین هستیم این سفر پرباری باشد که زمینه تقویت بیش از پیش مناسبات دو کشور را فراهم کند. (اینجا بخوانید)

جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که بعد از اعلام رسمی استقلال بلاروس آن را به سمیت شناخت و در اسفند ۱۳۷۲ (مارس ۱۹۹۳) اقدام به برقراری روابط سیاسی با این کشور کرد. پس از آن سفیر ایران در اوکراین به عنوان سفیر آکردیته در مینسک تعیین شد. پس از آن هم شاهد تبادل هیأت‌ها بین دو کشور بودیم و در همین راستا نخست وزیر وقت بلاروس در مارس ۱۹۹۵ میلادی به تهران سفر و معاون اول رئیس جمهور وقت ایران هم در جولای همان سال در سفر به مینسک موافقتنامه‌هایی را در زمینه سرمایه گذاری، تجارت، فرهنگ، حمل و نقل و همکاری نظامی با مقامات بلاروسی کرد. در اسفند ۱۳۷۶ رئیس جمهور بلاروس به تهران سفر و همزمان با این سفر سفارت بلاروس در تهران افتتاح و سه سال بعد نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در مینسک در تاریخ ۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۷۹ و در جریان سفر وزیر وقت امور خارجه ایران به بلاروس افتتاح شد.

پس از پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، نخستین دیدار روسای جمهور ایران و بلاروس شهریور ۱۴۰۰ در حاشیه نشست سران شانگهای در تاجیکستان انجام شد و وزرای خارجه ایران و بلاروس هم شهریور ۱۴۰۰ در حاشیه آن نشست با یکدیگر دیدار کردند و امیرعبداللهیان بر رفع مشکل دانشجویان مشغول به تحصیل در بلاروس تأکید کرد. وزرای خارجه پس از آن در اواخر شهریور ماه در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند. ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ نیز وزیر امور خارجه در دیدار ولادیمیر ماکی همتای بلاروسی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل از آمادگی ایران برای ایجاد مسیر تازه‌ای به منظور ارتقای روابط دو کشور خبر داد و از کاهش حجم تعاملات تجاری ابراز تأسف کرد. وزیر خارجه بلاروس تأکید کرد که این کشور برای همکاری در تمامی حوزه‌ها و ایجاد یک رابطه اقتصادی متوازن با ایران آمادگی دارد. 

همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی لوکاشنکو پیامی برای همتای ایرانی خود فرستاد. رئیس جمهور بلاروس بهمن ۱۴۰۰ در این پیام چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت. در پیام لوکاشنکو آمده بود: روابط مستحکم دو کشور بر پایه دوستی و اعتماد در برهه کنونی اهمیت ویژه‌ای دارد و همچنان ظرفیت بالایی برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی وجود دارد.

تیر ماه ۱۴۰۱ نیز «آندری ساوینیخ» رئیس کمیسیون بین‌الملل مجلس ملی بلاروس و رئیس بلاروسی گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس در سفر به تهران با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

از دیگر تحولات در مناسبات دو کشور برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس ششم و هفتم مرداد ماه ۱۴۰۱ در مینسک پایتخت بلاروس به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر صنایع بلاروس بود.چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس در بهمن ماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار شده بود.

پنجم مهر ماه ۱۴۰۱ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «ولادیمیر ماکی» وزیر خارجه پیشین بلاروس ملاقات و گفت‌‌وگو کرد و وزرای خارجه ایران و بلاروس بر اراده خود برای اجرایی کردن توافقات مشترک و توسعه و تعمیق هرچه بیشتر مناسبات تأکید کردند. تحولات افغانستان، حمایت از روند چندجانبه گرایی، مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و افزایش رایزنی‌های سیاسی و تخصصی در مجامع و نهادهای تخصصی بین‌المللی از دیگر محورهای گفت‌وگوهای طرفین بود.

حدود یک ماه بعد امیرعبداللهیان در تهران میزبان همتای بلاروسی بود. چهارم آبان ۱۴۰۱ حسین امیرعبداللهیان میزبان «ولادیمیر ماکی» وزیر خارجه پیشین بلاروس در تهران بود. وی در این دیدار همکاری‌های تجاری و اقتصادی فیمابین را دارای رشدی مناسب ارزیابی کرد و طرح‌های مشترک اقتصادی را که در دستورکار روابط دو کشور قرار دارد با اهمیت خواند. وزیر امور خارجه ایران همچنین تسهیل همکاری‌های کنسولی بین دو کشور برای روان سازی تردد اتباع به ویژه در حوزه فعالان اقتصادی، حمل و نقل و ترانزیت و دانشجویان را برای زمینه سازی ارتقای همکاری‌ها مهم ارزیابی کرد.

 

در این سفر وزرای خارجه دو کشور سند همکاری‌های وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور را امضا کردند.

 

وزیر خارجه سابق بلاروس همچنین در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی بیان کرد: توسعه قابل توجهی در سطح همکاری‌های تجاری شاهد هستیم، اما سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور نسبت به سطح روابط سیاسی عقب مانده است و باید تلاش‌ها را به کار بگیریم که توافقات اجرایی شوند و سطح روابط را به سطح بالاتری ارتقا دهیم. در سال آینده میلادی سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور را جشن می‌گیریم و برنامه‌های متفاوتی در حال برنامه‌ریزی است و معتقدیم این تاریخ یک صفحه و فصل جدیدی از همکاری‌ها را باز خواهد کرد. ماکی بیان کرد: توافقات حاصله به افزایش سطح روابط دو کشور کمک می‌کند. ما به سمت شراکت راهبردی بین دو کشور حرکت می‌کنیم. (جزئیات بیشتر)

 

امیرعبداللهیان هم در این نشست خبری اعلام کرد که در آینده نزدیک لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به ایران می‌آید و در این سفر سند همکاری‌های جامع بلندمدت  ایران و بلاروس در کنار سایر اسناد در تهران به امضا خواهد رسید. وی همچنین گفت: خوشبختانه در رابطه با همکاری‌های تجاری و اقتصادی رشد خوبی را در مبادلات تجاری دو کشور شاهدیم. انتظار داریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نسبت به افزایش حجم تبادل تجاری و مراودات اقتصادی دو کشور شاهد پیشرفت‌های هر چه بیشتر و فزاینده باشیم. (اینجا بخوانید)

اول آذر ماه ۱۴۰۱ نیز «رومن گلاوچنگو» نخست وزیر بلاروس در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور به تهران سفر کرد. این سفر به دنبال توافقات انجام شده در مذاکرات روسای جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در نشست سران شانگهای در سمرقند انجام شد و او در این سفر با «محمد مخبر» معاون‌ اول رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد. سعید یاری سفیر سابق ایران در مینسک هم درباره این سفر گفته بود: سفر نخست‌وزیر بلاروس به تهران نشانگر این است که روابط دو طرف در اوج قرار دارد. باید از یکدیگر حمایت و با هم علیه تحریم‌های ناعادلانه مبارزه کنیم. 

در آبان ۱۴۰۱ هم ادعاهایی از سوی صهیونیست‌ها مطرح شد در خصوص فروش فناوری تجهیزات نظامی ایران به بلاروس که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:‌ اینکه رژیم صهیونیستی درباره موضوعات دوجانبه ما با دیگر کشورها اظهارنظر کند، وقعی ندارد. اظهارات این رژیم برای ما هیچ ارزشی ندارد. رژیمی که ماهیت تروریستی دارد. اینکه با چه کشوری مناسبات دوجانبه داریم و در چه حوزه‌‌هایی داریم مربوط به ایران و کشورهای شریک ماست. رابطه ما و بلاروس نزدیک و دوستانه است. اظهارنظر صهیونیست‌ها در این باره بی ارزش است. سفرهای خوبی بین ایران و بلاروس انجام و توافقات خوبی داشتیم و این مناسبات در چارچوب مناسبات مبتنی بر منافع مشترک در حال گسترش است.

در راستای اجرای توافقات ایران و بلاروس برای برقراری پرواز مستقیم هم نخستین پرواز آزمایشی توسط شرکت هواپیمایی ماهان در مسیر تهران- مینسک و بالعکس در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ برقرار و در فرودگاه مینسک به زمین نشست.

اواخر فروردین ماه سالجاری نیز نشست مدیران کل کنسولی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و بلاروس با هدف بررسی راه‌های تسهیل صدور روادید برای اتباع دو کشور در مینسک برگزار شد. دو طرف در این نشست ضمن تأکید بر اراده رهبران دو کشور بر لزوم توسعه روابط تجاری و اقتصادی فیمابین و نقش برقراری پرواز مستقیم در این زمینه، راه‌های ممکن به منظور تسهیل صدور روادید برای اتباع دو کشور بالاخص تجار، دانشجویان و گردشگران به عنوان پیش شرط تداوم ‌و استمرار این پرواز در آینده  را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. 

پیش از آن هم نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و بلاروس با حضور مقامات وزارت امور خارجه و نمایندگانی از وزارت دادگستری، پلیس بین‌الملل و پلیس مرزبانی دو کشور ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱ در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود. همکاری‌های قضایی، تسهیل صدور روادید اتباع دو کشور، همکاری‌های مرزی و مبارزه با قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی و نیز برخی مسائل و موضوعات مربوط به ایرانیان در بلاروس و همچنین نهایی کردن سند انتقال محکومان از جمله محورهای گفت‌وگو در این نشست بود.

* لوکاشنکو: همکاری ایران و بلاروس وارد مرحله جدیدی شده

خرداد ماه سالجاری هم الکساندر لوکاشنکو رئیس‌ جمهور بلاروس در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید ایران با تأکید بر اهمیت نقش ایران در جهان گفت که روابط و همکاری بلاروس و ایران وارد فاز جدیدی شده است. وی با اشاره به اینکه ایران و بلاروس در معرض تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی بوده‌اند، ایران را بازیگر بین‌المللی مهم با ظرفیت اقتصادی گسترده خواند و گفت: «امروز، همکاری ما وارد مرحله جدیدی شده است». (اینجا بخوانید)

 

لوکاشنکو اسفند سال گذشته در دیدار با مقام معظم رهبری هم گفته بود: من به ایران آمده‌ام تا اطمینان خاطر بدهم که برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور مصمم هستم و با همکاری و اراده رئیس‌جمهور ایران همه توافق‌ها را با پیگیری ویژه و زمان‌بندی مشخص، اجرایی خواهیم کرد. (اینجا بخوانید)

«علیرضا صانعی» سفیر جمهوری اسلامی در بلاروس هم پس از تقدیم استوارنامه خود به لوکاشنکو در جمع خبرنگاران گفت که ایران درصدد است بر توسعه همکاری اقتصادی با بلاروس تمرکز کند و سفر ماه مارس لوکاشنکو به ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور خواند. 

* رایزنی وزرای خارجه در باکو و ژوهانسبورگ

پس از آن هم شاهد دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و بلاروس در حاشیه نشست‌هایی چون بریکس و عدم تعهد بودیم. حسین امیرعبداللهیان ۱۵ تیر ماه نیز در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با «سرگئی آلینیک» وزیر خارجه بلاروس دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت. در آن دیدار زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه در پی توافقات به عمل آمده در سفر الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.دو وزیر خارجه در این دیدار با مرور نقشه راه تدوین شده به دنبال دیدار اخیر روسای جمهور ایران و بلاروس در تهران، در زمینه توافقات انجام شده و نحوه پیگیری و اقدام این توافقات گفت‌وگو کرده و بر تسریع در اجرای آنها به منظور افزایش مبادلات تجاری، انجام طرح‌های مشترک صنعتی و همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت تأکید کردند.

 

وزرای خارجه ایران و بلاروس دوم شهریور ماه سالجاری هم در حاشیه نشست بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی هم با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

* سفر وزیر دفاع بلاروس به تهران

در این مدت شاهد سفر وزیر دفاع بلاروس به تهران بودیم. بر همین اساس، سرلشکر «ویکتور خرنین» وزیر دفاع بلاروس مرداد ماه سالجاری به تهران سفر و نهم مرداد ماه با امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیدار و گفت‌‌وگو کرد و در پایان این دیدار نیز، تفاهمنامه همکاری بین وزارت دفاع ایران و بلاروس امضا شد.

 

وی همچنین با سرلشکر باقری هم دیدار کرد و در نشست مشترک رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران و وزیر دفاع بلاروس، مقرر شد کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی ایران و بلاروس تشکیل شود.

در این میان و در جلسه علنی ۲۱ شهریور سالجاری مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دوجانبه موافقت کردند. بر اساس ماده واحده این لایحه، موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دو جانبه شامل یک مقدمه، ۱۲ ماده و یک پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

* حضور باقری در مینسک

در ادامه رایزنی‌ها و رفت و آمدها بین مقامات دو کشور و در راستای اراده مقامات ایران و بلاروس برای گسترش مناسبات، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه ۱۳ مهر ماه سالجاری در مینسک و در دیدار با «یوگنی شستاکوف» معاون وزیر امور خارجه بلاروس درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت. همزمان با این سفر و دیدار ششمین دور رایزنی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس پس از یک وقفه طولانی در سطح معاونان وزرای امور خارجه دو کشور در مینسک برگزار شد.

 

وی در این دیدار تحریم‌های یکجانبه را غیرقانونی و نقض حقوق بشر خواند و افزود: کشورهای مستقل مسؤولیت سنگینی در دوره گذار از نظم یکجانبه گرایی به نظم چندجانبه گرایی دارند و سازوکارهای بین‌المللی چون سازمان همکاری شانگهای و بریکس با توجه به ظرفیتی که دارند می‌توانند بسترساز نظم نوین جهانی شوند.

معاون وزیر خارجه بلاروس نیز در این دیدار روابط خوب ایران و بلاروس را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به تحریم‌های غرب علیه بلاروس، خواستار استفاده از تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریم‌ها شد.

در سفر اسفند سال گذشته لوکاشنکو به تهران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس جمهور بلاروس با اشاره به مشترکات فراوان ایران و بلاروس، یکی از این اشتراکات را تحریم‌های قلدرمآبانه آمریکا و برخی کشورهای غربی برشمردند و افزودند: کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند باید با همکاری یکدیگر و با تشکیل یک مجموعه مشترک، حربه تحریم را از بین ببرند و ما معتقدیم این کار شدنی است. رئیس‌جمهور بلاروس هم در این دیدار تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌ها به تجربیات و پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست پیدا کرده است و ما معتقدیم که اگر از شرایط تحریم به درستی استفاده شود، می‌تواند یک فرصت برای پیشرفت باشد، هدف من از سفر به ایران آشنایی نزدیک با دستاوردهای ایران است. (اینجا بخوانید)

در دیدار باقری و همتای بلاروسی و در جریان این رایزنی‌ها موضوعات سیاسی، اقتصادی و کنسولی در این دیدار بررسی و راه‌های توسعه و تحکیم همکاری‌‌ها در زمینه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.معاونان وزرای خارجه در این نشست بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود به منظور ارتقای همه جانبه روابط در تمام سطوح در راستای تأمین نظر مقامات عالی دو کشور تأکید کردند.

* دیدار با معاون دبیر شورای امنیت بلاروس

علی باقری همچنین روز پنجشنبه ۱۳ مهر ماه و در این سفر با «الکساندر نوروفسکی» معاون دبیر شورای امنیت بلاروس دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور در همه عرصه‌ها و ایجاد سازوکارهای جدید همکاری در زمینه‌های امنیتی و سیاسی، طیفی از موضوعات مورد علاقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تلاش‌های غرب به سرکردگی آمریکا به منظور تحمیل یکجانبه گرایی در نظام بین‌الملل و در راستای تامین منافع تعدادی از کشورهای غربی را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت همگرایی بیشتر و مساعی مشترک کشورهای مستقل جهان تأکید کرد.

علی باقری همچنین با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در منطقه و اراده مقامات عالیرتبه دو کشور برای توسعه همکاری‌ها و همچنین مناسبات خوب ایران و بلاروس در همه عرصه‌های سیاسی و اقتصادی، ابراز امیدواری کرد که در آینده، نهادهای ذیربط سیاسی و امنیتی دو کشور بیش از گذشته در راستای هم‌افزایی سیاست‌ها اقدام کنند.

 

نوروفسکی معاون دبیر شورای امنیت ملی بلاروس نیز ضمن ابراز خرسندی از سطح کنونی روابط به ویژه مناسبات سیاسی و همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی، همگرایی بر اساس منافع مشترک و تلاش برای مقابله با سیاست‌های تحریمی و همه جانبه کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل را مورد اشاره قرار داد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد گسترش هر چه بیشتر همکاری ایران و بلاروس در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی و امنیتی باشیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1530545

مهمترین اخبار ایران و جهان: