اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لوکاشنکو: همکاری بلاروس و ایران وارد مرحله جدیدی شده است

رئیس‌جمهور بلاروس با تأکید بر اهمیت نقش ایران در جامعه بین‌الملل گفت که روابط و همکاری مینسک و تهران وارد فاز جدیدی شده است.

لوکاشنکو: همکاری بلاروس و ایران وارد مرحله جدیدی شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس امروز (پنجشنبه) در مراسم دریافت استوارنامه‌های سفرای ۹ کشور در «مینسک» تصریح کرد که جمهوری بلاروس، روابط ویژه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «بلتا»، رئیس‌جمهور بلاروس با تأکید بر اینکه روابط ایران و بلاروس وارد فاز جدیدی شده است، گفت: «مینسک و تهران همواره عمیقاً یکدیگر را درک می‌کنند و در معرض تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی بوده‌اند».

وی همچنین ادامه داد که بلاروس، ایران را یک بازیگر بین‌المللی مهم با پتانسیل اقتصادی وسیع می‌داند و گفت: «امروز، همکاری ما وارد مرحله جدیدی شده است».

از طرف دیگر، «علیرضا صانعی» سفیر جمهوری اسلامی در بلاروس در جمع خبرنگاران تصریح کرد که تهران در صدد است که بر توسعه همکاری اقتصادی با بلاروس تمرکز کند و سفر ماه مارس لوکاشنکو به ایران را یک نقطه عطف در روابط بین مینسک و تهران توصیف کرد.

صانعی تصریح کرد: «از نظر سیاسی، این روابط در عالی‌ترین سطح قرار دارد اما از نقطه نظر اقتصادی، هنوز فضا برای توسعه وجود دارد. در وزارت امور خارجه، قبل از آن که بعنوان سفیر منصوب شوم، در بخش اقتصادی کار می‌کردم بنابرایم در این حوزه تمرکز می‌کنم».

سفیر ایران در ادامه با تأکید بر لزوم همکاری ایران و بلاروس گفت که هنوز حوزه‌های بسیار زیاد دیگری در بخش تجارت و اقتصاد هستند که ایران و بلاروس نیاز به افزایش همکاری دارند.

صانعی توضیح داد: «در اقتصاد، ما چالش‌ها و دشواری‌های خاصی داریم. تجار و شرکت‌های کشورهای ما به خوبی یکدیگر را نمی‌شناسند. معضلات خاصی در رابطه با تحریم‌ها وجود دارد. تلاش می‌کنیم این مسائل را حل کنیم. ما قصد داریم روابط خود را در آینده نزدیک بهبود بخشیم».‌

این دیپلمات ایرانی در خصوص فعالیت خود در بلاروس گفت: «من سه ماه پیش وارد مینسک شدم و واقعاً مردم بلاروس را دوست دارم. آنها بسیار صمیمی و مهربان هستند و این شهر بسیار زیبا است».

در اسفند سال گذشته  لوکاشنکو به دعوت آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به تهران سفر کرد و در جریان این سفر، نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هشت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی میان دو کشور امضا شد.

بسیاری از تحلیلگران، سفر لوکاشنکو به ایران را نشان از تعمیق همکاری‌های دوجانبه و نیز چندجانبه در قالب پیمان‌های منطقه‌ای همچون «شانگهای» و «اتحادیه اوراسیا» توصیف کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول