نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 12:30

سیاست تولید اوپک پلاس در نشست جمعه تغییر نمی‌کند

منابع آگاه می‌گویند به علت افزایش قیمت نفت اوپک پلاس سیاست تولیدی خود را تغییر نمی‌دهد اما سابقه این گروه نشان داده است هر اقدام غافلگیرکننده‌ای ممکن است از سوی آن اتفاق بیفتد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، رویترز به نقل از 6 منبع آگاه در گروه اوپک پلاس نوشت، به علت کمی عرضه و انعطاف در تقاضا که قیمت نفت را بالا برده است، بعید است اوپک پلاس سیاست فعلی تولید نفت خود را در نشست روز جمعه تغییر دهد.

قرار است وزرای کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم‌پیمانانش، روز جمعه 4 آگوست با یکدیگر دیدار کنند. این هیئت که کمیته نظارتی مشترک وزیران نامیده می‌شود می تواند در صورت لزوم جلسه کامل اوپک پلاس را درخواست کنند.

این 6 منبع آگاه می‌گویند، این کمیته احتمالا در جلسه آنلاین هیچ تغییری در سیاست کنونی اوپک پلاس ایجاد نکند. یکی از این افراد افزایش قیمت نفت را دلیل اینکه هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت، عنوان کرده است.

اوپک و وزارت انرژی عربستان از اظهارنظر در این مورد خودداری کردند.

در آخرین اظهارنظر در مورد بازار، وزیر انرژی امارات در 21 جولای به رویترز گفت، اقدام اخیر اوپک پلاس در حال حاضر کافی است و این گروه در صورت نیاز برای انجام اقدامات بیشتر تنها یک تماس تلفنی با یکدیگر فاصله دارند.

با این حال، یک اقدام غافلگیرانه دور از انتظار نیست. وزیر انرژی عربستان در ماه جولای گفته بود، اوپک پلاس به تلاش برای غافلگیر کردن بازار ادامه خواهد داد. در ماه آوریل هم چندین عضو اوپک پلاس قبل از نشست وزارتی از کاهش تولید خبر دادند درحالی‌که انتظار می‌رفت اقدامی صورت نگیرد.

در آخرین نشست سیاست‌گذاری اوپک پلاس در ماه ژوئن، این گروه در یک توافق گسترده با محدود کردن عرضه تا سال 2024 موافقت کردند و عربستان هم متعهد شد تا تولید خود را در ماه جولای بیشتر کاهش دهد که این روند تا ماه آگوست تمدید شده است.

تحلیلگران هفته گذشته به رویترز گفتند، انتظار دارند عربستان کاهش تولید داوطلبانه خود را برای یک ماه دیگر در ماه سپتامبر کاهش دهد.

بانک ملی استرالیا در گزارشی در روز سه‌شنبه اعلام کرد، پیش‌بینی می‌کند عربستان تمدید کاهش تولیدش را در روز جمعه اعلام کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1423201

مهمترین اخبار ایران و جهان: