نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 14:43

وبگاه آمریکایی: توافق تهران-ریاض نمایانگر خاورمیانه پساآمریکایی است

یک وبگاه آمریکایی با اشاره به کاهش نفوذ واشنگتن در غرب آسیا گزارش کرد که توافق ریاض و تهران نمایانگر خاورمیانه پساآمریکایی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه آمریکایی «وُکس» با اشاره به توافق تهران و ریاض گزارش کرد که این توافق نمایانگر خاورمیانه پساآمریکایی است.

مقدمه این گزارش این گونه آغاز می شود که «به لحظه پساآمریکایی در خاورمیانه خوش آمدید» و سپس به کمرنگ شدن نفوذ ایالات متحده در غرب آسیا اشاره شده است.

طبق این گزارش، چندین دهه است که نفوذ ایالات متحده از نفوذ مخرب سال های پس از حمله ۱۱ سپتامبر گرفته تا دیپلماسی معاملاتی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در حال کاهش است.

این وبگاه آمریکایی با اشاره به این موارد ادامه داد، هم اکنون رسماً با میانجیگری چین توافق آشتی بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است و قرار است ظرف دو ماه سفارتخانه‌ها در دو کشور بازگشایی شوند و جالب ترین نکته و پویایی این قضیه این است که چین این رویه را هدایت و رهبری کرده است.

 

«چاس فریمن» دیپلمات بازنشسته با تجربه گسترده در زمینه امور غرب آسیا و چین در این خصوص می‌گوید: «اگر شما خلاء دیپلماتیک به وجود آورید، افرادی آن را پر خواهند کرد و این اساساً همان چیزی است که برای سیاست ایالات متحده در خلیج فارس رخ داده است و این تجربه حقیقتاً مهم و بزرگی است».

وکس گزارش کرد که ایفای نقش چین در روابط میان ریاض و تهران نشان می دهد که قدرت جهانی در حال تغییر است و تغییری مهم و معنادار در نحوه اجرای سیاست «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در غرب آسیا است.

طبق این گزارش، چین با ایفای نقش در روابط عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، «تلاش می‌کند تا یک محیط صلح‌آمیز و بین‌المللی در آن جا ایجاد کند که در آن بتوانید تجارت کنید».

این گزارش ادامه می دهد، عربستان سعودی که مدتها شریک آمریکا بوده است ظاهراً تعهدات خود را نسبت به جهان تک قطبی ایالات متحده کنار گذاشته است.

«خالد الجبری» کارآفرین و پزشک سعودی می گوید: «محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان سعودی) یک نظم جهانی جایگزین تحت سلطه افرادی مانند شی و پوتین (رئیس جمهور روسیه) را ترجیح می دهد.

بنا بر گفته فریمن سفیر پیشین آمریکا در عربستان سعودی، « زمینه‌ای فراهم آمده است که در آن یک قصور دیپلماتیک توسط ایالات متحده، فرصتی را برای شخص دیگری به‌عنوان یک صلح‌ساز ایجاد کرده است. منطقه اکنون از جانب خود سخن می گوید و از دستورات کسی پیروی نمی‌کند».

این گزارش، توافق عربستان و ایران را ضربه بزرگی به سیاست دولت بایدن در غرب آسیا توصیف کرد و سفر اخیرا رئیس جمهور آمریکا به عربستان را بیهوده توصیف کرد. آنطور که در این گزارش آمده است، بایدن و ترامپ هر دو سیاست عربستان و غرب آسیا را به اتحاد رژیم صهیونیستی و کشورهای خلیج فارس برای مقابله با ایران گره زده بودند و با اینحال ازسرگیری روابط تهران و ریاض نشان داد که همواره فضایی برای همکاری میان این دو کشور بدون نقش محکم آمریکا وجود دارد.

وبگاه وکس با اشاره به تمامی این موارد در پایان گزارش خود به کاهش قدرت ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا اشاره و نتیجه گیری کرد در حال حاضر محدودیت هایی برای دیپلماسی بایدن وجود دارد و  توافق جدید میان تهران و ریاض توافق با پتانسیل‌هایی برای آرام کردن غرب آسیا نه از واشنگتن، بلکه از پکن آغاز شد.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1086312

مهمترین اخبار ایران و جهان: