نیوز سیتی!
23 مهر 1402 - 10:26

آمادگی تاجیکستان برای میزبانی پنجمین همایش دانشمندان همسود

رئیس جمهور تاجیکستان با تاکید بر اهمیت تقویت اقدامات فرهنگی و بشردوستانه، آمادگی کشورش را برای میزبانی پنجمین همایش دانشمندان کشورهای همسود، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در نشست سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در سخنانی آمادگی خود را برای ادامه تلاش‌ برای پر کردن دستورکار جامعه همسود با محتوای عملی اعلام و در مورد چشم‌انداز توسعه بیشتر این اتحادیه اظهار نظر کرد.

در جریان این نشست که در قالب‌های محدود و وسیع برگزار شد، سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع مسائل جاری همکاری در داخل این اتحادیه را بررسی و در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

رحمان ابراز اطمینان کرد که تصمیمات اتخاذ شده در این اجلاس، انگیزه مضاعفی به همکاری‌های چندجانبه در همه زمینه‌های تعامل در داخل کشورهای مشترک‌المنافع خواهد داد.

وی ضمن صحبت در مورد مسائل همکاری‌های تجاری و اقتصادی خاطرنشان کرد که در شرایط کنونی کشورهای همسود با چالش‌هایی برای امنیت اقتصادی و افزایش خطرات برای اقتصاد ملی مواجه هستند.

رحمان در این راستا، بر اهمیت اجرای تدریجی استراتژی توسعه اقتصادی کشورهای همسود تا سال 2030 تاکید و خاطرنشان کرد: در اجرای استراتژی اقتصادی کشورهای مشترک‌المنافع باید هم منابع، ظرفیت تولیدی و توان مالی کشورهای مشارکت کننده و هم موقعیت ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک منطقه و جهانی در نظر گرفته شود.

به گفته رئیس جمهور تاجیکستان، مسائل ترویج «اقتصاد سبز» به ویژه «انرژی سبز» و همچنین مسائل تغییرات آب و هوا همچنان به عنوان زمینه‌های جاری در چارچوب اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، باقی می‌مانند.

در این زمینه، تعهد تاجیکستان به ارتقاء دستور کار آب و اقلیم در سطح جهانی تایید و برای اقدامات سازنده بیشتر ابراز امیدواری شد.

رئیس جمهور تاجیکستان با تاکید بر اهمیت تقویت دستور کار فرهنگی و بشردوستانه، آمادگی کشورش را برای میزبانی پنجمین همایش دانشمندان کشورهای همسود، اعلام کرد.

رحمان همچنین بر افزایش چالش و تهدیدات امنیتی، اهمیت تداوم اجرای تصمیمات و اسناد حاصل شده در چارچوب این اتحادیه در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جرائم سایبری و سایر مظاهر جرائم سازمان یافته فرامرزی تمرکز و نیز بر لزوم اتخاذ اقدامات برای تقویت بیشتر چارچوب نظارتی جامعه همسود در بخش امنیتی، تاکید کرد.

در پایان نشست سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع 15 تصمیم و سند به تصویب رسید، ریاست این اتحادیه به روسیه منتقل و با مشارکت سران همه کشورهای عضو مراسم اعطای نشان افتخاری جامعه همسود به رئیس جمهور ازبکستان برگزار شد.

شایان ذکر است که در تاریخ 5 اکتبر 2007 برای سهم ارزنده در تقویت و توسعه جامعه همسود، تحکیم دوستی، حسن همجواری و همکاری‌های متقابلا سودمند بین اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، تضمین صلح و امنیت بین‌المللی این جایزه به «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان اعطا شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1538356

مهمترین اخبار ایران و جهان: