نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 08:14

آغاز مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر 170 میلیارد ریال در مناطق مختلف استان آغاز شده است.

به‌گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری علیرضا جیلان گفت: مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی، استانی و مصوب سفر رییس‌جمهور در مناطق مختلف استان آغاز شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد بیش از یک‌هزار درصدی اعتبارات مرمت حفاظتی بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته، افزود: برای افزایش اعتبارات این حوزه کمک‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأثیرگذار بوده است.

وی به تهیه و تصویب طرح‌ها و گزارشات تفصیلی مرتبط با مرمت حفاظتی بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری در شورای فنی استان اشاره و اضافه کرد: این طرح‌ها پس از تصویب در شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای اداره‌کل حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

جیلان بیان کرد: طرح حفاظت اضطراری پل تاریخی زمانخان سامان از سوی متخصصان، استادان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بناهای تاریخی نیز تهیه شده که به تأیید اداره‌کل حفظ و احیا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رسیده است و در حال انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح برای اجرای آن هستیم.

وی اظهار داشت: همچنین شرح خدمات مطالعات آسیب‌شناسی و مرمت پل تاریخی زمانخان سامان با هماهنگی اداره‌کل حفظ و احیا تهیه شده است و در حال انتخاب مشاور ذی‌صلاح هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: بازدید میدانی از سوی گروه متخصصان مهندسان مشاور برای بیشتر بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری انجام و براساس اولویت‌های اضطراری و اعتبارات تخصیص داده شده طرح و گزارش‌های تفصیلی مرمت و حفاظت برخی از بناها شامل قلعه فرادنبه، قلعه فرخ‌شهر، باروی چالشتر، تعدادی مساجد ثبتی و حمام‌ها، بافت روستای بدون کوچه یاسه‌چای، روستای پلکانی سرآقاسید و تعدادی دیگر از  بناهای تاریخی دیگر استان تهیه شده است.

وی ادامه داد: نتیجه این بازدید به تصویب شورای فنی چهارمحال و بختیاری با عضویت تعدادی از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی رسیده و در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

جیلان افزود: در سال‌های گذشته به‌علت کمبود اعتبار مرمت حفاظتی برای بیشتر بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری انجام نشده بود و فقط مرمت جزیی برخی از بناها انجام شده است.

وی اضافه کرد: مرمت حفاظتی این ۳۷ بنای تاریخی چهارمحال و بختیاری در این مرحله تا ابتدای پاییز سال‌جاری انجام می‌شود و ردیف اعتباری برخی از این بناهای تاریخی ادامه‌دار و از بودجه سال ۱۴۰۲ هم برخوردار است.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1472456

مهمترین اخبار ایران و جهان: