نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 14:03

فایننشنال تایمز: عربستان از مشکل‌سازی به سوی دیپلماسی حرکت می‌کند

روزنامه «فایننشال تایمز» با انتشار گزارشی به تغییر روش‌ها و اهداف سیاست‌خارجی عربستان پرداخته و نوشته که ولی‌عهد سعودی به جای مشکل‌سازی، به دیپلماسی روی آورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه سیاسی-اقتصادی «فایننشال تایمز» در یکی از گزارش‌های خود، تحلیلی تحت عنوان «گذر عربستان سعودی از مشکل‌سازی به دیپلماسی» را منتشر و در آن به جنبه‌ها و اهداف تغییر سیاست خارجی عربستان اشاره کرد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «رای الیوم»، در ابتدای این گزارش آمده است: زمانی که سودان هفته‌ها پیش وارد جنگ داخلی شد، عربستان سعودی کشتی‌های خود را برای انتقال غیرنظامیانی که به دلیل ترس از امنیت خود و خانواده هایشان، مایل به ترک این کشور بودند، به آن سوی دریای سرخ فرستاد.

در ادامه این گزارش آمده است: تصاویر منتشرشده از روند تخلیه اتباع خارجی از سودان توسط عربستان به موضوعی گسترده در شبکه‌های اجتماعی انگلیس و آمریکا تبدیل شد. بعد از آن وزیر خارجه ریاض نیز در میانجیگری بین فرماندهی ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع برای آتش‌بس مشارکت داشت؛ امری که گویا در میان دیگر اتفاقاتی که اخیراً رخ داده به بازسازی وجهه پادشاهی سعودی کمک کرده است، کشوری که قبلاً به عنوان یک مشکل‌ساز در سطح منطقه شهرت پیدا کرده بود.

این گزارش افزود: عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ که تلاش‌هایی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تحت رهبری «محمد بن سلمان» در آن زمان انجام می‌داد، رویکردی تهاجمی را در پیش گرفت؛ رهبری که در آن زمان وزیر دفاع بود و بعدها ولی‌عهد این کشور شد. عربستان در آن مقطع زمانی، علاوه بر تلاش‌های هسته‌ای، سیاست‌های تند دیگری هم اتحاذ کرده بود؛ برای حل بحران یمن به رویکرد صرفاً نظامی علیه حوثی‌ها روی آورد، رهبری چند کشور عربی منطقه را در محاصره علیه قطر برعهده گرفت و «سعد الحریری»، نخست‌وزیر سابق لبنان  را برای مدت کوتاهی بازداشت کرد.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: نقطه اوج انتقادات از بن‌سلمان، به عنوان کسی که حضورش در پایتخت‌های غربی مطلوب نبود، با ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار و مخالف فقید سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول در سال ۲۰۱۸ رقم خورد. حالا پادشاهی سعودی سعی دارد دوباره چهره خود را تغییر دهد؛ هدفی که با تحولات اقتصادی مثل افزایش قیمت نفت، هم‌زمان و تقویت شده و موجب گردیده تا این کشور اعتماد بیشتری به اقتصادش داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان با مداخله بین دو طرف درگیری در سودان، موقعیت خود را در صحنه دیپلماسی بین‌المللی تقویت کرده است؛ در عین حالی که از ساختار اقتصادی خود در داخل هم با پروژه‌های بزرگ حمایت می‌کند. این کشور همچنین با اعلام احیای روابط دیپلماتیک خود با دشمن همیشگی منطقه‌ای خود، ایران و در نهایت تلاش برای احیای روابط عربی با نظام سوریه که ریاض در گذشته از آن حمایت کرده بود، ناظران عرصه جهانی و تحلیلگران منطقه را شگفت‌زده کرد.

در این گزارش به نقل از «امیلی هوکایم»، مدیر مطالعات امنیت ملی در موسسه مطالعات استراتژیک بین‌المللی آمده است: بن‌سلمان از لحظاتی لذت می‌برد که روندهای اقتصادی جهان دوباره شتاب گرفته است و قدرت‌های بزرگ به دنبال ارتباطات هستند؛ در همین شرایط او در حال تغییر شکل سیاست خارجی عربستان با تعیین خط مشی و اولویت‌های ژئوپلیتیکی جدید است.

فایننشال تایمز در بخش پایانی گزارش خود این سوال را مطرح می‌کند که برخی از تحلیلگران منطقه و ناظران تحولات بین‌المللی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا بن‌سلمان به رویکرد جدید خود در روابط خارجی ادامه خواهد داد یا در آینده، به همان رویکردی که در سال‌های اول قدرت گرفتن خود اتخاذ کرده بود، بازخواهد گشت؟

اخیراً پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» به مناسبت پایان ششمین سال ولایت‌عهدی بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی گزارشی منتشر و در آن، به مهم‌ترین ابعاد و جنبه‌های تغییر در سیاست خارجی عربستان طی روزهای اخیر پرداخت. براساس این گزارش، گذر سیاست خارجی ریاض از مخالفت به دوستی با کشورهای منطقه، نشانگر تغییر راهبرد سعودی نسبت به متحدان آمریکایی-صهیونیستی است و ولی‌عهد عربستان، با حل پرونده‌های منطقه‌ای به دنبال رهبری بر جهان عرب است. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1202656

مهمترین اخبار ایران و جهان: