نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 12:23

دانشگاه‌ها باید پروژه‌های تحقیقاتی در راستای ایجاد تحول تعریف کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه مدیران اجرایی و سیاسی باید طرح‌های تحولی در حوزه وظایف خود را ارائه دهند، گفت: دانشگاه‌ها نیز باید پروژه‌های تحقیقاتی در راستای ایجاد تحول در صنعت و جامعه تعریف و اجرا کنند.

گرشاسب ریگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد ضمن اشاره به سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی، گفت: مدیران اجرایی و سیاسی باید طرح‌های تحولی در حوزه وظایف خود را ارائه دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: دانشگاه‌ها نیز باید پروژه‌های تحقیقاتی در راستای ایجاد تحول در صنعت و جامعه تعریف و اجرا کنند.

ریگی اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر کلیدواژه «تحول»، تبیین دیدگاه تحولی ایشان ضروری است.

وی با بیان اینکه بهترین روش تبیین، مرور دقیق فرمایشات رهبر انقلاب است، مطرح کرد: ملزومات تحول شامل اعتماد به نفس ملی و هوشیاری است و تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

در کنار دیدنِ نقاط قوت، ضعف‌ها باید اصلاح شود

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: غلبه مردم به زنجیره خصومت‌های پی‌درپی و چندین‌ساله، مقاومت در برابر توطئه‌‌های بزرگ، پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه علم و فناوری در حوزه‌‌های نانو، زیست‌فناوری، سلامت، انرژی هسته‌ای، هوافضا، دفاعی، زیرساخت‌ها و روابط خارجی نشانه‌های استحکام بنیه درونی نظام اسلامی و ملت ایران است که از جمله نقاط قوت جامعه محسوب می‌شود.

ریگی با اشاره به اینکه در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی نیز وجود دارد که باید اصلاح شود، افزود: طبق سخنان رهبر انقلاب، اقتصاد نقطه ضعف اصلی است لذا مشکلاتی اعم از تصدی‌گری دولت، وابستگی به دلار و صادرات نفت خام، رشد اقتصادی ضعیف در دهه ۹۰، کم‌رنگ بودن مشارکت مردم در مسائل اقتصادی و کم‌تحرکی در تجارت خارجی باید حل شود.

وی بیان داشت: در جنگ ترکیبی کنونی، دشمن از عوامل مختلفی مانند رسانه، نفوذ، مسائل امنیتی، فرهنگی و اقتصادی استفاده می‌کند که مردم ایران را در محاصره قرار داده و دچار یأس کند تا از توان و نیروی خود غافل شوند.

تحول، موضوع موکد چندین‌ساله اما با یک تفاوت!

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه در سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب بار اولی نبود که به بحث تحول پرداخته می‌شد، تشریح کرد: در سخنرانی به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سال ۹۹، بیانات رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۰ و دیدار با کارگزاران نظام در روز عید سعید فطر سال ۸۶ و موارد متعدد دیگر نیز به موضوع تحول پرداخته شده است.

ریگی اضافه کرد: تفاوتی که طرح این بحث را از سال‌های گذشته متمایز می‌کند آن است که رهبر انقلاب علاوه بر اشاره به مباحثی که مربوط به دولت است، موضوعاتی را نیز متوجه مردم دانستند.

وی الگوی اشتباه مصرف و اسراف، تجمل‌گرایی و ضعف در تعصب نسبت به تولیدات داخلی را از جمله موارد مطروحه توسط رهبری خطاب به مردم عنوان کرد و گفت: مردم باید از کاهش محبت اجتماعی، تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی بپرهیزند و صبر و تحمل اجتماعی و حمایت از تولیدات داخلی را به‌عنوان فرهنگ عمومی مورد توجه قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد افزود: افرادی که در حوزه رسانه فعالیت می‌کنند باید از ایجاد یأس اجتماعی بپرهیزند و امید‌آفرینی کنند.

افکار عمومی را دریابید

ریگی ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تمرکز روی بحران اصلی با اولویت مسائل اقتصادی و مدیریت افکار عمومی، اظهار کرد: اعتماد عمومی به دولت در حل بحران‌ها عامل بسیار مهمی است و بحث مشارکت مردمی در راستای پیشبرد اهداف نظام باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در جهت تحقق شعار سال و بحث تحول باید روی مردم و افکار عمومی سرمایه‌گذاری کنیم، مطرح کرد: مردم نیز باید به این نکته توجه کنند که آن نظامی که توانسته امنیت جانی آن‌ها را تثبیت کند و فضای ملتهب اغتشاشات را نیز مدیریت کند، در شرایط کنونی هم می‌تواند به اولویت‌های دیگر به قوت قبل بپردازد.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129212

مهمترین اخبار ایران و جهان: