نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 19:09

ماکرون: دلیلی ندارد با پوتین تماس بگیرم/ ضدحملات کی‌یف ادامه دارد

رئیس جمهور فرانسه در اظهارنظری عجیب که تا اندازه‌ای بر تمایل غرب بر تداوم جنگ اوکراین صحه می‌گذارد، گفته که شخصا برای تماس تلفنی با همتای روس خود، اقدام نمی‌کند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تصمیم به تماس با او بگیرد تا درباره جنگ اوکراین پیشنهادی بدهد، بلافاصله تلفن را جواب خواهد داد.

ماکرون در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ گفت: دلیلی ندارد که من اول به پوتین زنگ بزنم. اما اگر او تماس بگیرد و پیشنهادی بدهد، جواب خواهم داد چون فرانسه همیشه میانجی بوده است.

وی همچنین به تداوم ضدحملات اوکراین اشاره و در عین حال ابراز امیدواری کرد که زمان مذاکرات مطلوب و مساعد برای کی‌یف، هرچه زودتر فرا برسد.

رئیس جمهور فرانسه تاکید که در حال حاضر هرگونه ادامه مذاکرات «تنها وقتی محتمل است که بازگشت به قوانین بین‌المللی و حصول اطمینان از احتمال زندگی در صلح فراهم باشد.»

ماکرون یگی از معدود رهبران اروپایی بوده که پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه پارسال، به‌رغم انتقادها، همواره مذاکرات منظم با پوتین را ادامه و درباره توافق صلح با روسیه، همواره نسبت به تحمیل مفاد «تحقیرآمیز» به این کشور هشدار داده و تاکید کرده که پاریس با تغییر رژیم در روسیه یا حمله به خاک این کشور مخالف است.

با این حال، او گفته است که «دوست دارد شکست روسیه در اوکراین را ببیند» و همچنان به تامین سلاح برای نیروهای مسلح کی‌یف ادامه می‌دهد. کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه اوایل هفته گفت که پاریس برای دعوت از ماکرون به منظور حضور در اجلاس آتی «بریکس» در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی درخواست داده است. گروه بریکس از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.

مقامات ارشد روسیه با اشاره به مواضع فرانسه علیه مسکو در جنگ اوکراین، حضور ماکرون در این اجلاس را «نامناسب» خوانده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1304056

مهمترین اخبار ایران و جهان: