نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 10:04

ماجرای اجاره دادن خانه تاریخی مرحوم هادوی/میراث مطلع بوده است

بیرجند- سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اگر یک بنای تاریخی اجاره داده شده است حتما صلاحیت اجاره کننده، مورد تأیید میراث فرهنگی قرار گرفته است.

میر محمد مودی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در مورد بافت تاریخی و بازآفرینی یک برنامه جامع مشترک داریم و به سایر دستگاه‌ها کمک می‌کنیم.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد بناهایی که میراث فرهنگی به لحاظ اعتباری امکان خرید و به تملک درآوردن آن را ندارد ما از ظرفیت قانونی استفاده کرده و آن را خریداری می‌کنیم تا با تملک آن بتوانیم حفاظت لازم را داشته باشیم.

مودی ادامه داد: البته ما به تنهایی متولی در این زمینه نیستیم بلکه تنها کمک کار دستگاه‌های دیگر چون شهرداری، میراث فرهنگی و … خواهیم بود.

وی افزود: نکته لازم و قابل توجه این است که بعد از تملک اینکه چه استفاده‌ای از آن بنا بشود با دستگاه مربوط است، به عنوان مثال در مورد خانه مرحوم هادوی به هیچ وجه بدون تأیید صلاحیت از سوی میراث فرهنگی آن بنا را اجاره نداده‌ایم.

تهاتر یک ظرفیت قانونی برای حفظ بنای تاریخی است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به مسئولیت‌های این اداره کل در مورد بازآفرینی بناهای فرسوده یادآور شد: در بافت تاریخی بسیاری از بناهای ارزشمند میراث فرهنگی را باید حفظ کنیم و از این جهت با صاحبان آنها تهاتر می‌کنیم به این معنا که زمین بزرگ‌تر و مرغوب تر را در جای دیگر به آنها داده و بنای فرسوده و البته ارزشمند از نظر تاریخی را تملک می‌کنیم.

مودی گفت: تهاتر ظرفیتی است که در راستای حفظ اماکن تاریخی از آن استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به چرایی تملک بناهای تاریخی چون خانه مرحوم هادوی توسط راه و شهرسازی یادآور شد: در حوزه وظایف بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهر سازی این است که در بازسازی بافت‌های فرسوده بناهای تاریخی را به صورت تهاتر تملک کند تا این بناها در بازسازی بافت فرسوده از تخریب حفظ شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادآور شد: مطمئن باشید اگر ما بنایی چون خانه مرحوم هادوی را اجاره داده‌ایم حتماً به بخش‌هایی بوده که موافقت اصولی و اجازه بهره برداری را از میراث فرهنگی دارند.

از خانه مرحوم هادوی مراقبت لازم را داریم

وی گفت: در هر حال به شهروندان عزیز این اطمینان را می‌دهیم که اگر بنای تاریخی در تملک راه و شهرسازی است در راستای حفظ آن به تملک درآمده و از آن مراقبت خواهیم کرد.

مودی افزود: محال است که ما بنای تاریخی را به کسی اجاره داده باشیم که میراث فرهنگی آن را تأیید نکرده باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1441109

مهمترین اخبار ایران و جهان: